Pistmaskin i skala 1:20 (ungefär)

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
90kar08

Re: Pistmaskin i skala 1:20 (ungefär)

Inlägg av 90kar08 »

Jag betalade 25kr/m för 10x10x1 L-profil på Hornbach.
Användarvisningsbild
E85

Inlägg av E85 »

Kan det vara att 10x10x1 är så litet och ovanligt som gör att priset blir högre kanske? Det finns inte i prislistan jag kollar, här. Nu menar jag exklusive kapning.
Användarvisningsbild
Fritzell

Inlägg av Fritzell »

Motorn du använder påminner mycket om en liten DC-motor jag plockade ur en meecdragare där drevet var skrot. Hur fäster du ditt träkugghjul på axeln från motorn? Görs hålet i kugghjulet lite för litet och sen pressar/limmar på den? Funderar nämligen lite själv på vilket som är bäst, min motor har ju bara (eller kommer ha när jag tagit bort drevet) en axel på typ 2mm som sticker ut. Skulle gärna vilja använda den till en liten pelarborrmaskin men behöver ju lite utväxling då..

Har du förresten tips på vart man kan hitta lite slitstarka kugghjul/axlar m.m billigt?
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

Fritzell: Menar du hur han fäste larvbandskugghjulet på växellådansaxel, eller missuppfattade jag? I så fall visade han ju det på denna bilden: :)
Bild

Jag har tidigare handlat kugghjul, kedjor m.m på följande sidor, dem är väl inte jätte billiga, men ofta helt överkomliga priser.
http://www.kuggteknik.se/
http://kedjeteknik.se/
http://www.teknikprodukter.se/produkter

När kommer mer uppdateringar?? :D :D
Användarvisningsbild
Fritzell

Inlägg av Fritzell »

Nej jag tror du förstog rätt :).

Hm, så det har bara gjorts ett ickecirkulärt hål och sedan har träkugghjulet hamrats på? :humm:

Tack för länkarna!
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

Från början är utgående axel gängad med M10 tror jag det är (samma standard på alla skruvdragare jag kollat på). Så han har väl slipat ner ena sidan så den blir som en halvmåne, sen kan jag tänka mig att han har skruvat på en M10 mutter utanpå för att låsa fast hjulet? Alternativt borra ett hål genom axeln och sätta i en sprint. Men vi får se vad han säger :)
Användarvisningsbild
90kar08

Inlägg av 90kar08 »

Hade precis skrivit ett långt inlägg och så försvann alltihop. :evil: :doh:
Här kommer en kortare variant:

squiz3r har rätt.

Fritzell: Menar du plaskugghjulen i växellådan? Leta i så fall upp en annan trasig skuvdragare och ta metallkugghjulen längre ner i lådan och byt ut plashjulen mot dessa. De är lite tjockare men går bra att fila ner. Bättre än nytt! :D Jag kanske har några jag akn skicka om du vill. :humm:

Idag har jag provkört i snön, Video, liiiiiite skakigt men det skyller jag på mamma som filmade, ingen expert direkt.

Dessvärre klarar inte skruvdragarbatteriet att lämna de nästan 30A som behövs vid motstånd och start så jag får hitta på nåt annat, provkörningen blev med bilbatteri.
Användarvisningsbild
Caffe
Kontakt:

Inlägg av Caffe »

Tummen upp för roligt bygge! :tumupp:

När du är klar får du göra en CV90, då blir jag eld och lågor. Roligare fordon finns inte i skogen.
*lumpennostalgi*
Användarvisningsbild
Fritzell

Inlägg av Fritzell »

Okej :). Ja det kanske skulle vara nått. Om du vill får du gärna ta en bild på hur de ser ut iallafall, och kanske innerdiametern. Jag ska försöka ta en bild på min motor också så du ser hur jag menar.

Häftigt att se den in action :tumupp:
Användarvisningsbild
Bonehead
Kontakt:

Inlägg av Bonehead »

Ser riktigt bra ut! Hur fick du banden/kugghjulen att funka så bra ihop? Jag har gjort en liten prototyp själv men verkade inte lyckas något vidare.
Användarvisningsbild
90kar08

Inlägg av 90kar08 »

Bonehead: Vad menar du? 10mm mellan varje aluvinkel och tänderna är 10 mm långa närmast centrum, inga problem för mig.

Det lutar mer och mer åt radiostyrning, sladden var nämligen otroligt störig och trasslar in sig i banden hela tiden. :(

Jag har en gammal 2-kanals rattradio från en radiostyrd bil som jag tänkt testa med först, om det funkar blir det till att köpa nåt bättre. Jag tänker mig ett fartreglage till varje motor och så styr jag den ena motorn med ratten och den andra med "gasreglaget". Det skulle ju helt klart vara bättre om man kunde mixa kanalerna så att man kan använda en ratten till att styra med och gasreglaget till att styra farten med, men jag har en känsla av att det inte finns nåt bra sätt att göra det på, eller har jag fel?

Om jag senare ska köpa en ny radio hade jag tänkt mig en spakradio och så styr man banden med var sin tumme, eller kan man på en modern radio möjliget att mixa som man vill så att jag kan använda högerspaken både till att styra och köra fram/bak med?

Sen är det ju det här med frekvenser: Får man använda en 35MHz radio på marken eller är de bara till flyg? De verkar nämligen enklare att få tag i än 27/40MHz sändare. Eller ska man satsa på 2.4GHz? :humm:

Också ett par bilder såklart:
Bild

Bild
Användarvisningsbild
E85

Inlägg av E85 »

Blir nog bra det där. Men prova sätt upp kabeln på nåt liknande en bilantenn så den kommer bort från banden medan du testkör.
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

Nu är det ett tag sen jag flög med helikoptern men vad jag minns så kunde man mixa kanalerna ganska fritt och med varierande "hävstång". Dock har jag lite svårt att tro att det tillåter ena bandet framåt andra bakåt men jag har å andra sidan inte tänkt i de banorna.

Varför inte ringa en hobbyaffär och fråga? Numera säljs ju stridsvagnar osv och de borde ju ha någon liknande funktion.
ToPNoTCH

Inlägg av ToPNoTCH »

Det borde absolut fungera.

Det du behöver är något som kallas V-Tail mix (används på flygplan med V-tail)

Den mixen sköte både höjd ochskev med två roderytor och servon på ett plan och borde bli exakt vad du vill ha.

Observera att du givetvis måste ha fartreglage som klarar back och mittläget är "noll"
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

Alternativt en uC efter mottagaren som läser av signalerna, beräknar vad som ska göras och sedan styr motorerna, antingen via en vanlig H-brygga eller via RC-fartreglage.
Skriv svar