Reagera på fjärrkontroll (inte koda av information)

Lysdioder, Optiska sensorer, Fiberoptik, Displayer, Lasrar, Optiska kopplare
Användarvisningsbild
adent
Kontakt:

Reagera på fjärrkontroll (inte koda av information)

Inlägg av adent »

Hej!

Jag är på jakt efter en liten och billig ir-detektor av något slag. Det enda den ska klara är att reagera på en vanlig valfri fjärrkontroll
och en microprocessor ska få reda på detta. Ingen avkodning eller information behöver gå fram öht.

[mojäng] - [microprocessor].

När nån trycker på en knapp på en fjärr ska det ryckas i ett ben på processorn, sen om det triggar i takt med bär-frekvensen eller inte spelar ingen roll. Bara processorn får reda på att det händer nått i luften.

Den ska helst klara det i så stor vinkel som möjligt och på så långt avstånd som möjligt (normalt soffa till tv-avstånd).

Jag provade nån gång med en vanlig ir-diod, men med dåvarande koppling var den för okänslig. Idéer mottages tacksamt.

MVH: Mikael
Användarvisningsbild
jesse

Re: Reagera på fjärrkontroll (inte koda av information)

Inlägg av jesse »

Tanken med en bärfrekvens är väl att man då kan filtrera bort ovidkommande ljusändringar från fönster, lampor osv... och därmed veta vad som är fjärrkontroll och vad som är annat. Annars kommer den alltid att vara okänslig eller så triggar den på en massa falsklarm. Eller har jag fel? (har ej provat själv).
EEPROMdanne

Inlägg av EEPROMdanne »

Det finns väl fototransistorer med dagsljusfilter, för att undvika det du nämner jesse?
Användarvisningsbild
adent
Kontakt:

Inlägg av adent »

Kan den 5400 va nått kanske?

http://www.datasheetcatalog.org/datashe ... L-5420.pdf

Men hur använder man den tro.

Norpan

Inlägg av Norpan »

75-202-81
Eller nån av de andra liknande.
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

> ...på en vanlig valfri fjärrkontroll

Alltså i princip vilken som helst som finns i handeln ? Oavsett fabrikat o.s.v ?
Det finns fjärrar med lite olika frekvens på bärvågen och mottagaren ska/bör matcha
detta ganska väl.

> Den ska helst klara det i så stor vinkel som möjligt och på så långt avstånd som möjligt (normalt soffa till tv-avstånd).

Du får bestämma dig. Ska vinkel och avstånd vara så "stort som möjligt" eller är det soff-avstånd som gäller ?
Sen är det inte speciellt konstruktivt att ha krav som innehåller "så xxx som möjligt".
Ange istället vad som är dina faktiska krav. Om du även beskiver vad det är du vill
åstakomma så förenklar det också svarandet en hel del. Men sannolikt är du ute efter
någon av de vanliga IR-mottagarna t.ex så som den som Norpan länkade till.
Användarvisningsbild
adent
Kontakt:

Inlägg av adent »

Jo, det var en smula motsägelsefullt. Krav: minimum 3-4 meter.

Jag vill att den ska funka oavsett fjärr och frekvens. Vill använda det som "knapp-på-distans".
Man tar en fjärr, vilket som helst och trycker på en knapp,
vilken som helst och jag vill kunna reagera på detta i microprocessorn.

Det borde väl gå? Eller finns det för mycket IR-ljus naturligt inomhus?

Min tanke är att producera ett litet litet kretskort med batterihållare, processor, ir-detektor och composite-ut
och skicka det som julkort till vänner. Storleksordning ca 2*1 cm. Allt är klart och funkar utom ir-detektor-delen.

Efter julhälsningen startar ett litet spel som bara kräver en knapp -> de ska kunna ta valfri fjärr och använda en knapp som inget gör
just nu.

SÅ är tanken :)

Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

Ja det finns tillräckligt med IR inomhus för att en ofiltrerad mottagare ska fungera dåligt.
För att slippa falska signaler kommer du behöva skruva upp triggnivån, hög triggnivå = kort avstånd.

Så du får nog ta och begränsa dig till 38kHz kontrollrarna, jag hade helt klart satsat på kretsen norpan tipsa om

Eller så kan du ju bygga flera parallella mottagare för de olika vanligt förekommande frekvenserna...
Användarvisningsbild
E85

Inlägg av E85 »

Skulle det gå att göra likadant med en laserpekare? Att man t.ex kör den med 50% PWM i 1KHz och har ett bandpassfilter kring fotodioden som gör att den bara ger signal av min laserpekare?
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

Ja, om laserpekaren tillåter dig modulera den i 1kHz så är det ett effektivt sätt att minska feldetekteringen.
Det gäller ju bara att det inte finns andra enheter som också skickar ut 1kHz modulerad ir...
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Till min fotofälla (ett kort tas när en IR-stråle bryts) så använder jag en IR-mottagare (TMF5360 i mitt fall) och en monostabil vippa. Det sistnämnda är för att få *en* lagom lång puls, istället för en massa korta pulser, som IR-mottagaren annars ger.
Användarvisningsbild
adent
Kontakt:

Inlägg av adent »

Pratade med en kompis som gjort en ir-förlängare (fånga ir-signaler utanför ett skåp och få in dem i skåpet). Han körde med 38khz-färdig mottagare och modulerade sedan den demodulerade signalen på nytt inne i skåpet. Han sa att den inte var så smalbandig (klarade typ +-2khz). Så jag tror jag kör på en sån, verkar enklast. Alternativet är att köra på en ir-foto-diod och själv förstärka och filtrera på de frekvenser man vill ha. Lysrör var visst onda...
Användarvisningsbild
adent
Kontakt:

Inlägg av adent »

Norpan: Vet du om den eller en liknande komponent som den du tipsade om finns som ytmonterad? eller iaf mindre.
Skriv svar