Har ett tele2 mobilt bredband som jag skulle vilja dela ut internetanslutningen på till en router och sedan till andra enheter.
dvs USB bredband --> Dator --> Router --> andra enheter, tex dator, ipod touch mobil osv
operativsystemet jag kör är XP och routern jag använder är en D-Link DIR-615
Har hört att detta inte är helt omöjligt att få till men har inte hittat något som är vettigt dokumenterat på internet
Har provat att använda "internet delning" från de mobila bredbandet men inte kommit ut på nätet på min Ipod, kommer endast in på trådlösa nätet med den.
Har för närvarande ingen annan dator som jag kan kontrollera internetanslutningen genom routern till "min" dator på.
Nätverk är inte min starka sida så om ni har några egna erfarenheter eller vet nån sida som går igenom en liknande inkoppling så får ni mer än gärna posta
mvh Oscar
Dela ut mobilt bredband till routern?
- MadModder
- Co Admin
- Kontakt:
Re: Dela ut mobilt bredband till routern?
Det ska gå att ställa in en bryggkoppling mellan två nätverkskort nånstans. Detta borde skötas automatiskt i internetdelningsguiden. Har inte testat, så jag vet inte om så är fallet.
Vilken port på routern har du anslutit till datorn som agerar internetdelning?
i egenskaper av usb modemet i mina nätverks platser du kan dela ut detta koppling via inbyggd nätverks kort och då du behöver bara en switch/hub för alla andra
-
danielr112
Ska du köra så mycke hade jag skaffat en 3g-router istället. De börjar komma ner idag. Men visst det är i nte gratis tyvär. Men man slipper ha datorn igång om man bara vill surfa lite på en laptop.
Precis, routern får inte agera router (om inte datorn sitter på WAN-sidan). Det bästa är att bara använda routerns switch-sida.
Sen konfigurerar du helt enkelt datorn som en routern med det trådlösa bredbandskortet som WAN-interface och det vanliga nätverket som LAN-interface. (Det är mycket enklare i Linux är i Windows kan jag säga:-)
En router är egentligen en nätverksfunktion, inte en viss typ av burk. En routern sitter mellan två (eller flera) olika nätverk och styr (routar) vilken trafik som skall gå mellan de olika nätverken. I det här fallet sitter den alltså mellan ditt LAN och din internetleverantörs WAN.
När man använder kommandot traceroute så ser man alla routrar som finns på vägen. Varje steg i svaret på en traceroute är alltså en router.
Sen konfigurerar du helt enkelt datorn som en routern med det trådlösa bredbandskortet som WAN-interface och det vanliga nätverket som LAN-interface. (Det är mycket enklare i Linux är i Windows kan jag säga:-)
En router är egentligen en nätverksfunktion, inte en viss typ av burk. En routern sitter mellan två (eller flera) olika nätverk och styr (routar) vilken trafik som skall gå mellan de olika nätverken. I det här fallet sitter den alltså mellan ditt LAN och din internetleverantörs WAN.
När man använder kommandot traceroute så ser man alla routrar som finns på vägen. Varje steg i svaret på en traceroute är alltså en router.
Det är inte alls svårt att få till i Windows.
Börja med att logga in på routern och stänga av dess dhcp-server. Ändra ipt på routern till något som inte är default, tex 192.168.2.101
Sen gör du följande:
Koppla nu nätverkskortet på datorn till en av lanportarna på routern.
Wanporten används ej.
Nu är det bara ansluta saker via WLAN eller dom andra lanportarna, dom får ett ip från dator med 3g-modemet och kommer ut direkt.
Börja med att logga in på routern och stänga av dess dhcp-server. Ändra ipt på routern till något som inte är default, tex 192.168.2.101
Sen gör du följande:
Kod: Markera allt
På värddatorn delar du ut Internet-anslutningen så här:
Logga in som administratör eller ägare på värddatorn.
Klicka på Start och sedan på Kontrollpanelen.
Klicka på Nätverks- och Internet-inställningar.
Klicka på Nätverksanslutningar.
Högerklicka på anslutningen du använder för att ansluta till Internet. Om du till exempel ansluter till Internet med ett modem högerklickar du på önskad anslutning under Fjärranslutning.
Klicka på Egenskaper.
Klicka på fliken Avancerat.
Markera kryssrutan Tillåt att andra nätverksanvändare ansluter genom Internet-anslutningen på den här datorn under Internet-anslutningsdelning.
Om du delar ut en fjärranslutning markerar du kryssrutan Upprätta en fjärranslutning närhelst en dator på mitt nätverk försöker nå Internet om du vill att datorn ska kunna ansluta automatiskt till Internet.Wanporten används ej.
Nu är det bara ansluta saker via WLAN eller dom andra lanportarna, dom får ett ip från dator med 3g-modemet och kommer ut direkt.