Tyvärr kom jag inte speciellt långt innan jag stötte på patrull

Det första jag gjorde va att verifiera att min AVRISP mkII faktiskt fungerade. Detta genom att ansluta den till min Arduino och läsa Signature, Fuses och Lockbits.
Så långt såg det hela väldigt lovande ut.
I brist på stiftlister(varför beställde jag inte det när jag ändå handlade...) så tog jag ur den ATMega328P som satt i Arduinon och satte i en av de nya, naturligtvis med spänningsmatning och programmerar frånkopplade.
Kopplade ihop igen och skulle läsa Signature från en av mina nya ATMega328P, varpå AVR Studio häver ur sig följande:

Oavsett högre programmeringshastighet får jag samma fel.
Går jag under 6.478Hz får jag även fel på "Leaving programming mode".
Tänkte att det kanske hade något med kondningar och motstånd på Arduinon att göra, så jag läser lite datablad och breadboardar:

Fortfarande samma fel.
Tänkte att på breadboardingen kanske 9V-batteri och 7805 kanske inte va tillräckligt stabil(även om jag ej får några indikationer på detta), och använder 9V DC-adapter och 7805 istället, utan resultat.
Läser lite datablad till och hittar att AVcc alltid skall vara ansluten till Vcc, så kopplar den samt jorden på samma sida, utan resultat.
Tänkte att jag kanske lyckats bränna min stackars ATMega328P, så tar en annan, men får samma fel.
Tar min uC från Ardiunon och stoppar i breadboard och trodde i min enfald att den skulle funka, men det gjorde den ej för den är naturligtvis inställd på att inte använda intern oscillator..
Provar alla tre i Arduinon igen för att se jag inte brännt något eller att den första nya jag testade va död från start, med resultatet att den som satt i Arduinon från början fortfarande funkar att läsa ifrån, men ingen av de andra.
Upptäcker att den som från början satt i Arduinon är märkt ATMega328P-PU, medans mina nya är märkta ATMega328P-20PU.
Läser lite mer datablad, men hittar inget som indikerar att det skall vara någon skillnad mellan dessa, utan bara mellan ATMega328 och ATMega328P(kommer dock ej ihåg skillnaden).
Finns även en annan märkning på dem, på den i Arduinon står det 0916, och på mina nya står det 0711, ifall det hjälper någon.
Bör kanske tillägga att jag hela tiden haft grön LED på programmeraren när den varit inkopplad mot uC, förutom när jag understeg 6.478Hz. Då lyste den rött.
Någon som har någon idé om vad som kan vara fel? Jag är nästan på väg att köpa nya microcontrollers från annan leverantör för att se om det löser problemet