AVRISP mkII - Problem med ATMega328P

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
N3vYn
Kontakt:

AVRISP mkII - Problem med ATMega328P

Inlägg av N3vYn »

Hej allihopa, nu har jag fått mitt lilla paket med diverse roliga saker i.
Tyvärr kom jag inte speciellt långt innan jag stötte på patrull :(

Det första jag gjorde va att verifiera att min AVRISP mkII faktiskt fungerade. Detta genom att ansluta den till min Arduino och läsa Signature, Fuses och Lockbits.
Så långt såg det hela väldigt lovande ut.
I brist på stiftlister(varför beställde jag inte det när jag ändå handlade...) så tog jag ur den ATMega328P som satt i Arduinon och satte i en av de nya, naturligtvis med spänningsmatning och programmerar frånkopplade.
Kopplade ihop igen och skulle läsa Signature från en av mina nya ATMega328P, varpå AVR Studio häver ur sig följande:
Bild
Oavsett högre programmeringshastighet får jag samma fel.
Går jag under 6.478Hz får jag även fel på "Leaving programming mode".

Tänkte att det kanske hade något med kondningar och motstånd på Arduinon att göra, så jag läser lite datablad och breadboardar:
Bild
Fortfarande samma fel.

Tänkte att på breadboardingen kanske 9V-batteri och 7805 kanske inte va tillräckligt stabil(även om jag ej får några indikationer på detta), och använder 9V DC-adapter och 7805 istället, utan resultat.
Läser lite datablad till och hittar att AVcc alltid skall vara ansluten till Vcc, så kopplar den samt jorden på samma sida, utan resultat.
Tänkte att jag kanske lyckats bränna min stackars ATMega328P, så tar en annan, men får samma fel.
Tar min uC från Ardiunon och stoppar i breadboard och trodde i min enfald att den skulle funka, men det gjorde den ej för den är naturligtvis inställd på att inte använda intern oscillator..

Provar alla tre i Arduinon igen för att se jag inte brännt något eller att den första nya jag testade va död från start, med resultatet att den som satt i Arduinon från början fortfarande funkar att läsa ifrån, men ingen av de andra.

Upptäcker att den som från början satt i Arduinon är märkt ATMega328P-PU, medans mina nya är märkta ATMega328P-20PU.
Läser lite mer datablad, men hittar inget som indikerar att det skall vara någon skillnad mellan dessa, utan bara mellan ATMega328 och ATMega328P(kommer dock ej ihåg skillnaden).
Finns även en annan märkning på dem, på den i Arduinon står det 0916, och på mina nya står det 0711, ifall det hjälper någon.

Bör kanske tillägga att jag hela tiden haft grön LED på programmeraren när den varit inkopplad mot uC, förutom när jag understeg 6.478Hz. Då lyste den rött.

Någon som har någon idé om vad som kan vara fel? Jag är nästan på väg att köpa nya microcontrollers från annan leverantör för att se om det löser problemet :P
Användarvisningsbild
xraid

Re: AVRISP mkII - Problem med ATMega328P

Inlägg av xraid »

den 328 som satt i arduinon har en firmware bootloader i sig om såld som en arduino ...

fabriksnya chips behöver du programera in en bootloader först - finns i menyn på arduino IDE ...

alt. prova med att pararell eller högvolts programera istället för ISP programera den ... uppkopplingen hittar du i avr studio 4 hjälpen ...

ATmega328P
Old order code New order code
ATmega328PV-10AU ATmega328P-AU
ATmega328P-20AU ATmega328P-AU
ATmega328PV-10MU ATmega328P-MU
ATmega328P-20MU ATmega328P-MU
ATmega328PV-10PU ATmega328P-PU
ATmega328P-20PU ATmega328P-PU

p står för pico power 20 för Mhz sorteringen, a gissningsvis automotiv och m tror jag klarar högre temperaturer

koderna 0916 0711 tror jag är tillverkningsdatum koder ...

så programmera den med AVRISP mkII samt avr studio högvolt sen kan du gå till att ISP programera den samt via arduino IDE flasha in Arduino bootloadern för 328'an - då behöver du inte programmeraren emellan om du har USB på arduinon ...
Användarvisningsbild
stekern

Inlägg av stekern »

Att arduinon har en bootloader i sig har ju ingen betydelse när han testar att läsa ut signaturen eftersom den inte är inblandad på något sätt då.
Hur ska han kunna programmera högvolt med en AVRISP mkII?

Eftersom du lyckades läsa ut signaturen från arduino-avren skulle jag fortsätta med att försöka med de nya instoppade i denna eftersom allt lär i alla fall vara rätt kopplat där.
snigelen

Inlägg av snigelen »

AVR'en i Arduinon är "fusead" för extern kristall som klocka. Jag ser inte någon sådan på din kopplingsplatta, utan den går det inte att köra isp. Så stoppa in en kristall (och några kondingar) eller lägg lämplig klockpuls på XTAL1. Var den andra m328:an du tog också fusead för arduino?
N3vYn
Kontakt:

Inlägg av N3vYn »

snigelen: jo, jag upptäckte det när jag stoppade tillbaka den i Arduinon och läste av Fuses.. Har tyvärr ingen kristall liggande i dagsläget(behöver köpa hem en hel hög med komponenter...).
Det var denna jag köpte några av, så jag antar att de kommer med factory default-inställningarna.
snigelen

Inlägg av snigelen »

> Det var denna jag köpte några av, så jag antar att de kommer med factory default-inställningarna.

Jo den borde funka rakt av... (Dubbel och trippelkollat kopplingen?)
N3vYn
Kontakt:

Inlägg av N3vYn »

Jag har också fått uppfattningen om att den borde funka rakt av, därför jag börjar bli lite förvirrad.
Kollat kopplingen massvis med gånger, gjort om med helt nya kopplingskablar, bytt breadboard etc, men inget verkar hjälpa :(
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

Har du testat att sätta tillbaks originalprocessorn i arduinon och se om det funkar som det gjorde innan? Annars kanske du har lyckats förstöra programmeraren på något vis ?

0711 = tillverkad 2007 vecka 11
0916 = tillverkad 2009 vecka 16

P = extra energisnål.
N3vYn
Kontakt:

Inlägg av N3vYn »

Japp, orginalprocessorn sitter tillbaka i arduinon och dimmar LEDs på PWM-utgångarna och blinkar leds på övriga utgångar, så den fungerar fint.
Går bra att läsa av den i Arduinon, ska prova programmera in arduino-bootloadern på den efter jobbet för att se så att programmeraren verkligen fungerar helt ut också.
snigelen

Inlägg av snigelen »

På bilden ser det ut som (men det är svårt att se) du kopplat MOSI/MISO/SCK till PB2-4, men det ska vara PB3-5.
Användarvisningsbild
björn
EF Sponsor

Inlägg av björn »

Det kanske bara inte syns men jag ser ingen pull-up resistor på /RESET.
snigelen

Inlägg av snigelen »

Det går normalt bra att programmera utan extern pull-up; det är en (klen) intern. Så i det här fallet är det knappast det som är problemet. Men det är väl en bra vana att alltid ha en extern pull-up.

Från AVR402: AVR Hardware Design Considerations:
"The reset line has an internal pull-up resistor, but if the environment is noisy it can be
insufficient and reset can therefore occur sporadically. Refer to datasheet for value of
pull-up resistor on specific devices."

Dessutom rekomenderas en diod och en konding, men det verkar alla(?) strunta i.
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

Jag har aldrig testat atmega328 , men jag har ju programmerat mega48 och mega 324 och 644... När dom är nya och oanvända ska det gå att kommunicera med dem med AVRISP, annars är det något fel. Är det säkert att dom inte är begagnade? Dom var ju från 2007...

(jag brukar ha både diod och konding, åtminstonde på mer seriösa projekt)
Användarvisningsbild
björn
EF Sponsor

Inlägg av björn »

snigelen skrev:....
Ok, jag brukar alltid sätta dit ett mostånd och jag har haft problem då jag glömt det.

Jag brukar alltid ha en resetkrets i serösare projekt och därmed ingen diod, har heller aldrig märkt av några problem då jag kört utan diod på prototyper.
N3vYn
Kontakt:

Inlägg av N3vYn »

Godmorgon allihopa :)

Gick kanonbra att programmera bootloadern på min Arduino via avr studio, så programmeraren kan vi nog utesluta helt som felkälla.

Hade helt missat det där med att man eventuellt kan behöva pullup på reset, även om det finns internt. Dock gjorde detta ingen skillnad med pullup :(
Tyvärr har jag varken kondningar eller zenerdioder hemma(varför ska vettiga saker alltid försvinna när man flyttar?)
Snigelen: MOSI/MISO/SCK sitter på rätt pinnar, kontrollerat det så många gånger att jag snart börjar bli gråhårig :)

jesse: Jag hoppas verkligen att de inte är begagnade, då jag köpt dem som nya. Kanske legat länge i en hylla? Benen va som brukligt utböjda för mycket för att gå att trycka in i en IC-sockel..

Funderar på att beställa ett par nya 328or från annan leverantör tillsammans med kondningar, zener-dioder och en vettig sats med motstånd..
Om inte annat så har jag en fungerande som sitter i Arduinon som jag kan leka med :)
Skriv svar