Varför fungerar ena PCIe Mini sloten men inte den andra?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Re: Varför fungerar ena PCIe Mini sloten men inte den andra?

Inlägg av TomasL »

BIOSet kan vara konstruerat så att olika enheter stöds, beroende på interna modellnummer.
Dessutom, eftersom bryggorna är tämligen generiska, så programmeras de för de olika funktionerna tillverkaren vill använda.
På så sätt, kan tillverkaren, producera en modell, men sälja den som två, ungefär som INTEL gjorde i början på 90-Talet med 486-Processorn, vilken fanns i två versioner, DX med matteprocessor och SX utan.
Processorerna var identiska, i SXen hade man stängt av matteprocessorn, och sålde den till halva priset.
Senast redigerad av TomasL 28 januari 2010, 22:37:14, redigerad totalt 1 gång.
Nerre

Inlägg av Nerre »

Men var är då det numret lagrat??

Och framförallt: Varför göra sig sånt besvär?
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Numret finns säkert inbränt permanent i nått minne nånstans tillsammans med datorn serienummer mm.
Bryggornas programmering är troligen också permanent inbränt i bryggan själv.

Varför göra sig sånt besvär, tja det är mycket enkelt, konstruera en maskin, sälj den som två olika, till olika priser, tjäna betydligt mer pengar.
Dvs halva utvecklingskostnaden.
Användarvisningsbild
Raketost

Inlägg av Raketost »

Har du kollat runt i BIOS om det finns någon inställning för PCI?
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Ankan skrev tidigare:
"Man ser inte ens några DMA inställningar i BIOSen så där finns inte mycket att påverka. Finns inte mycket man kan göra i BIOSen i huvudtaget."

:wink:
ankan

Inlägg av ankan »

Varesig PCIe x1 är aktiverat eller inte så tyker jag att man borde kunna mäta upp porten om så är fallet. Dels borde jag kunna kolla så att ledarna är dragna och att jag har matning på de olika matningspinnarna.

Hur kollar jag om porten har PCIe x1 eller ej?

Jag tror och hoppas att det är något rent fysisk som gör att det inte fungerar. Kanske saknas det ett motstånd ut till någon av PCIe x1 pinnarna eller liknande.

Min stora fråga är helt enkelt hur jag felsöker eller kan göra för att komma fram till hur det egentligen är. Ingen idé att spekulera längre. Hade gärna haft en likadan dator som är bestyckad med sloten från fabrik att jämföra med, men det har jag tyvärr inte.
Nerre

Inlägg av Nerre »

TomasL skrev: Varför göra sig sånt besvär, tja det är mycket enkelt, konstruera en maskin, sälj den som två olika, till olika priser, tjäna betydligt mer pengar.
Dvs halva utvecklingskostnaden.
Ja men det blir ju ännu billigare att bara låta bli att montera kontaktenpå vissa kort. Visst, hemmapulare som kan löda kan då "utnyttja" detta, men är den risken verkligen värd krånglet med att behöva bygga två olika kort?

Det som jag ser som de två mest troliga orsakerna hittills är:

1. Det saknas nån komponent på kortet utöver kontakten för slot 2
2. Det är nån inställning i BIOS

Occham liksom.
ankan

Inlägg av ankan »

Är inne på samma bana men eftersom det knappt finns några inställningar i BIOS så tror jag inte det ligger där om det inte finns dolda inställningar som man kanske bara kommer åt med speciell programvara.

Så det jag tror mest på är att det är någon mer komponent som saknas och frågan är då hur jag kommer fram till om det är så och i så fall vilken. Hade jag haft en likadan burk där sloten är monterad i fabrik att jämföra med eller i alla fall högupplösta bilder på en sådan dator, så skulle jag antagligen fysiskt kunna jämföra dem. Annars är frågan hur jag kan mäta mig till vad som skiljer slot 1 och slot 2?
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

men är den risken verkligen värd krånglet med att behöva bygga två olika kort?
Man "bygger" inte två kort, i sig, eftersom korten sannolikt är identiska, med den skillnaden att man avstår att montera kontakten i det här fallet, samt att man programmerar korten olika.

Men som sagt det är mer eller mindre kvalificerade gissningar, eftersom det enbart är tillverkaren som vet skillnaden.

Eftersom TS inte får det att fungera, har tillverkaren hittat på nått för att förhindra dylikt hemmapuleri.
Nerre

Inlägg av Nerre »

Är du säker på att du verkligen kollat igenom alla grejer i BIOS då?
ankan

Inlägg av ankan »

Se denna tråd: http://www.sammynetbook.com/plugins/for ... 22345.post

Där är det en kille som har tagit lite bilder från BIOSen. Ser likadant ut på min burk.
Nerre

Inlägg av Nerre »

I den där tråden diskuterar de nån "Secret Intel menu"-grej? Kan det vara där som det finns inställningar?
ankan

Inlägg av ankan »

Hemliga menyn har med grafikkortet att göra och hur mycket minne grafikkortet ska ha. Har öppnat firmware filen till biosen med en Phoenix editor och jag hittar inte med DMA eller liknande där.

Har för övrigt skruvat upp datorn ännu en gång och denna gång försökte jag jämföra portarna mellan varandra när det gäller PCI express x1 ledarna.

PER +/- verkar vara anslutna på båda kontakterna eftersom jag får samma resistans på dem, men på PET +/- hade jag svårt att få något värde alls. De verkar hänga i luften på båda portarna. Antar att det är PCI Express Transmitt det står för men är inte det kontakten som pci kontrollen pratar til expantionskortet?
Hur som helst lyckades jag snappa upp något på PET+ på slot 1 när jag mäte frekvens med multimeter. Tror det var runt 37hz eller 37khz, men jag misstänker att det lika gärna kan ha varit någon störning. Hade nämligen inget på PET-.

Några förslag hur jag går vidare. Om jag hade vetat var PCI kontrollern satt och pinnarna på den så kunde jag ha mätt upp anslutningen mellan kontroller och port för att se så att jag har kontakt hela vägen eller om jag kanske bara behöver bygla på något ställe.
ankan

Inlägg av ankan »

Har hittat vad det är PCI kontroller. Det är en Intel 82801GBM http://www.intel.com/Assets/PDF/datasheet/307013.pdf

Chipet är en mBGA med 652 'bollar'. Dvs det är kört att mäta mellan chip och slot. Så vad ska man hitta på då då?
ankan

Inlägg av ankan »

Har gjort framsteg. Skruvade loss hela moderkortet och på baksidan satt chipset (Intel 82801GBM). Mätte runt lite och hittade att PET+ och PET- har en konding i serie på ca 100nF (97,5nF uppmätt) på den fungerande sloten, men dessa saknas på den andra så jag tänkte försöka löda dit ett par kondingar.

Min fråga är om jag borde leta vidare efter något motstånd på PET+/- eller om ni tror att det bara är kondingarna som saknas?

Har inte hittat PER+/- men de kanske inte har några komponenter mellan slot och pinne på chipset eller vad tror ni?
Skriv svar