Likriktare 12v ac till dc!?
Likriktare 12v ac till dc!?
Behöver en likriktare till min skoter så jag kan ladda min gps !! Har ni några bra tips på en liten smidig en för att omvandla 12v ac till dc ??
Re: Likriktare 12v ac till dc!?
Det räcker inte med en likriktare, det finns många faktorer att ta hänsyn till om du inte ska förstöra dina grejor.
Hur ser din AC ut? Fyrkantvåg eller något annat?
Frekvensen är också betydelsefull samt vilken
effekt du ska plocka ut och AC-sp. amplitud.
Är det en radiostyrd skoter med glödstiftare
eller är det elmotor?
Frekvensen är också betydelsefull samt vilken
effekt du ska plocka ut och AC-sp. amplitud.
Är det en radiostyrd skoter med glödstiftare
eller är det elmotor?
Det är en snöskoter ! dvs en 2-takts förbränningsmotor med tillhörande elektronik, så jag förmodar att spänningen är voltreglerad med tanke på all elektronik och belysning mm..
Då har du väl ett batteri på den annars blir det inte lätt att driva någon elektronik.
Spännings reglerad i så fall.
Då är det nog en shuntregulator. De hör inte spänningen snyggare direkt.
Likriktar du så kommer du att få en högre spänning, så du behöver en spänningsregulator. Det blir med andra ord lite prylar.
Då är det nog en shuntregulator. De hör inte spänningen snyggare direkt.
Likriktar du så kommer du att få en högre spänning, så du behöver en spänningsregulator. Det blir med andra ord lite prylar.
Nej det är inget batteri på den ! Då hade det väl inte varit några problem ....Andy skrev:Då har du väl ett batteri på den annars blir det inte lätt att driva någon elektronik.
Men om vi utgår från att det är en perfekt 12vac källa vad behöver jag då för att omvandla denna till DC spänning ?
gör det enkelt för dig, prova med att bara hänga på en vanlig likriktarbrygga och en hyggligt stor kondensator, runt några tusen µf och 40 v eller mer
sätt en liten last , ett motstånd eller en liten lampa, 5w 12v, den kan smälla om spänningen blir för hög men det är förbrukninfgsvara
sedan varvar man lite och mäter likspänningen över kondensatorn, därefter så väljer man restrerande saker
sätt en liten last , ett motstånd eller en liten lampa, 5w 12v, den kan smälla om spänningen blir för hög men det är förbrukninfgsvara
sedan varvar man lite och mäter likspänningen över kondensatorn, därefter så väljer man restrerande saker
En likriktar brygga. Men då kommer du att få en för hög spänning som inte är särskilt snygg. Om man ser till verkligheten i stället så kommer det nog att bli än värre.
grym hann före, jag håller med.
grym hann före, jag håller med.
- Swech
- EF Sponsor
- Kontakt:
Squad. - Det verkar som de flesta är mer rädda om din GPS än vad du är själv.
Det finns anledningar, bra sådana, till frågorna du fått.
- Gör som grym säger.-
Om det inte är perfekt AC så kan du få in spikar som helt enkelt har sönder din GPS.
Att anta att resterande delar på scootern inte är skyddade utan helt enkelt bara tål din AC kan
bli ett dyrt antagande.
Swech
Det finns anledningar, bra sådana, till frågorna du fått.
- Gör som grym säger.-
Om det inte är perfekt AC så kan du få in spikar som helt enkelt har sönder din GPS.
Att anta att resterande delar på scootern inte är skyddade utan helt enkelt bara tål din AC kan
bli ett dyrt antagande.
Swech
- rysshack.se
- EF Sponsor
Annars får kanske ett 12V 4.5Ah batteri plats i förvaringsboxen på skotern. BILTEMA kolla 80-402
Man kan kolla länge på en gps med 4.5 Ah, du slipper oroa dig för att bränna elektroniken om du inte känner dig helt hemma på hur det funkar
Man kan kolla länge på en gps med 4.5 Ah, du slipper oroa dig för att bränna elektroniken om du inte känner dig helt hemma på hur det funkar