Jag har funderat på hur man bäst gör följande:
- *) Amplitudmodulera en ström genom en last, strömmen går bara i en riktning (dvs I >= 0).
*) Max strömstyrka: Ca 1 A.
*) Min strömstyrka: 0 A, men man kan kanske tolerera 10-20 mA i det avstängda läget.
*) Max spänning: Ca 10 V. (Min: 0 V, kan kanske tillåta sig lite offset < 1 V sålänge strömmen är försumbar.)
*) Styrning: En spänning som varierar på ett oförutsägbart sätt.
*) Modulationsbandbredd: Max ca 10 MHz (men ner till DC).
Det känns instinktivt som att det "rätta" sättet att göra det här på är att ta fram en lågnivåstyrsignal (en spänning <= 5 V med låg drivförmåga) mha en mikrokontroller eller extern, analog insignal, och låta den signalen (eventuellt efter buffring/förstärkning/spänningstranslation) gå till en stor och värmetålig transistor i serie med lasten.
(Med andra ord fungera ungefär som en linjär spänningsregulator, där man man bränner bort överskottseffekten till värme i transistorn. Självklart får man ha koll på kapacitanserna och serieinduktansen så man klarar 10 MHz.)
Men finns det bättre sätt? (Jag tror inte, men har inte kollat ordentligt, att switchade kraftaggregat är snabba nog för en 10 MHz-modulationssignal.)
Och framförallt, finns det färdiga komponenter som klarar detta? Vad ska man söka på för att hitta sådana komponenter?
Någon som har något tips på vilket koncept (eller komponenter) man ska välja?
(Högeffekts-RF-förstärkare (tänk GSM-basstationer) klarar modulationsbandbredden och strömstyrkan utan problem, men den typen av komponenter är inte avsedda för så låga frekvenser som DC-10 MHz, och de är inte billiga heller.)