Varför fungerar ena PCIe Mini sloten men inte den andra?
Varför fungerar ena PCIe Mini sloten men inte den andra?
Har en bärbar (Samsung N120) med numera 2st PCI Express mini slottar. Slot nr2 har jag lött fast själv. Slot 2 finns fastlödd på vissa modeller där antingen redan ett 3G modem sitter i slotten eller att den är tom. Tror att dessa datorer även har en SIM-kort hållare är monterad på moderkortet.
Vare sig det finns ett 3G modem där eller inte så är platsen märkt med HSDPA.
Har två PCI Express Mini kort. Ett trådlöst nätverkskort (RTL8192e) och ett HD decoder kort (BCM70012).
Nätverkskortet fungerar i båda slottarna men HD Decoder kortet fungerar endast i första orginal slotten och jag är inte ensam om det så jag tror inte det är något fel på min lödning.
Frågan är varför inte HD decoder kortet fungerar i slot 2. Är tex bara USB2 eller PCIe*1 bussen dragen till lödpunkterna och går det att fixa på något sätt?
Hur vet man om det är USB2 eller PCIe interfacet som används på sloten?
Kan man få fram vilken av bussarna ett kort använder i databladet på något sätt?
En lång tråd om ämnet där ingen egentligen vet varför det inte fungerar: http://www.sammynetbook.com/plugins/for ... post_42862
En tråd om att det fungerar där slot 2 finns monterad från fabrik: http://www.sammynetbook.com/plugins/for ... post_37750
Tänkte att någon här kanske vet djupare hur PCI express mini fungerar och varför det inte fungerar.
På modellen med kontakten fastlödd fungerar tydligen HD decodern att sätta i Slot 2. Kan det vara någon mer komponent än kontakten som behöver lödas dit för att det ska fungera? För de lär ju använda samma mönsterkort bara olika bestyckat.
Edit: Hittade en sida med Pinout för PCIe mini card http://www.allpinouts.org/index.php/PCI ... _Mini_Card
Vare sig det finns ett 3G modem där eller inte så är platsen märkt med HSDPA.
Har två PCI Express Mini kort. Ett trådlöst nätverkskort (RTL8192e) och ett HD decoder kort (BCM70012).
Nätverkskortet fungerar i båda slottarna men HD Decoder kortet fungerar endast i första orginal slotten och jag är inte ensam om det så jag tror inte det är något fel på min lödning.
Frågan är varför inte HD decoder kortet fungerar i slot 2. Är tex bara USB2 eller PCIe*1 bussen dragen till lödpunkterna och går det att fixa på något sätt?
Hur vet man om det är USB2 eller PCIe interfacet som används på sloten?
Kan man få fram vilken av bussarna ett kort använder i databladet på något sätt?
En lång tråd om ämnet där ingen egentligen vet varför det inte fungerar: http://www.sammynetbook.com/plugins/for ... post_42862
En tråd om att det fungerar där slot 2 finns monterad från fabrik: http://www.sammynetbook.com/plugins/for ... post_37750
Tänkte att någon här kanske vet djupare hur PCI express mini fungerar och varför det inte fungerar.
På modellen med kontakten fastlödd fungerar tydligen HD decodern att sätta i Slot 2. Kan det vara någon mer komponent än kontakten som behöver lödas dit för att det ska fungera? För de lär ju använda samma mönsterkort bara olika bestyckat.
Edit: Hittade en sida med Pinout för PCIe mini card http://www.allpinouts.org/index.php/PCI ... _Mini_Card
Re: Varför fungerar ena PCIe Mini sloten men inte den andra?
En gissning från min sida är att det är nånting i BIOS som skiljer beroende på om man har slot 2 eller inte.
Det kan handla om DMA (HD-kortet skyfflar väl en hel del data? nätverkskortet kanske inte behöver DMA).
Det kan handla om DMA (HD-kortet skyfflar väl en hel del data? nätverkskortet kanske inte behöver DMA).
nätverkskortet kanske fungerar pga att det använder endast USB linjerna i mini-pci-e slotten. medan dekoderkortet använder pci-e x1 linjerna som kanske bara är routat till 1 av slotsen.
Ej helt ovanligt att bara dra fram usb linjerna till en mini-pci-e slot, väldans många mini-pci-e kort är usb enheter
Ej helt ovanligt att bara dra fram usb linjerna till en mini-pci-e slot, väldans många mini-pci-e kort är usb enheter
Då är frågan varför det fungerar på samma datormodell där sloten är fastlödd i fabrik. Tror ni verkligen att de har fler olika moderkort där de bara har dragit fram PCIe x1 på de kort där de även har monterat sloten?nätverkskortet kanske fungerar pga att det använder endast USB linjerna i mini-pci-e slotten. medan dekoderkortet använder pci-e x1 linjerna som kanske bara är routat till 1 av slotsen.
Möjligt att nätverkskortet bara kör USB men hur vet jag vad hd decoder kortet kör? Har inte lyckats hitta något datablad för kortet ännu.
Jag har svårt att tro att det ligger i BIOSen med tanke på att det är en och samma firmware för Samsung N120 biosen varesig den har har sloten monterad eller inte. Men kan det vara något litet motstånd som saknas eller något annat som man man behöver löda dit för att biosen ska se sloten som en PCIe x1 enhet och inte bara USB 2.0? Eller menar ni förresten att det skulle kunna vara en inställning i BIOS?
Kör PCIe x1 med någon typ av terminering eller på annat sätt att man kan aktiver/avaktivera porten?
Det KAN ju rentav vara så att PCI-controllern är olika beroende på om man använder ena eller bägge platserna.
Men det kan vara en inställning i BIOS också, ofta brukar man ju kunna styra t.ex. Bus Master och DMA-inställningar från BIOS.
Men det kan vara en inställning i BIOS också, ofta brukar man ju kunna styra t.ex. Bus Master och DMA-inställningar från BIOS.
Man ser inte ens några DMA inställningar i BIOSen så där finns inte mycket att påverka. Finns inte mycket man kan göra i BIOSen i huvudtaget.
Visst kan det vara att de har bestyckat korten med olika PCI-controllers men frågan är om det verkligen är något de kan tjäna på. Det enklaste sättet är nog att ta bort komponenter för att spara som tex kontakter och ev motstånd eller vad det kan vara som gör att det inte funkar.
Nästa gång jag skruvar upp datorn tänkte jag kolla om pinnarna är routade men det utgår jag ifrån att det är på samma sätt som att jag tror att det är samma moderkort bara att de inte har monterat alla komponenter.
Hur kan jag kolla om sloten har PCIe x1? De olika matningarna kan jag kolla som ska finnas på vissa pinnar men sedan då?
Visst kan det vara att de har bestyckat korten med olika PCI-controllers men frågan är om det verkligen är något de kan tjäna på. Det enklaste sättet är nog att ta bort komponenter för att spara som tex kontakter och ev motstånd eller vad det kan vara som gör att det inte funkar.
Nästa gång jag skruvar upp datorn tänkte jag kolla om pinnarna är routade men det utgår jag ifrån att det är på samma sätt som att jag tror att det är samma moderkort bara att de inte har monterat alla komponenter.
Hur kan jag kolla om sloten har PCIe x1? De olika matningarna kan jag kolla som ska finnas på vissa pinnar men sedan då?
Nej det är inte samma modell, kan se likadana ut, baserade på samma plattform osv, men det är garanterat inte samma modell.Då är frågan varför det fungerar på samma datormodell där sloten är fastlödd i fabrik.
Det är ju samma mönsterkort i alla fall, annars skulle ju paddarna inte finnas där. Däremot kan det ju vara olika bestyckat även med avseende på andra komponenter.
Men han skrev ju att det dessutom är samma BIOS oavsett modell, då kan det inte vara så stora skillnader.
Men han skrev ju att det dessutom är samma BIOS oavsett modell, då kan det inte vara så stora skillnader.
-
victor_passe
Det är inte samma som på eeepc då?
Att man har en kontakt för pcie och en som innehåller IDE,SATA och USB?
Att man har en kontakt för pcie och en som innehåller IDE,SATA och USB?
IDE och SATA hysset är nog Asus ensamma om har jag för mig eller kan det vara något som är vedertaget i fler netbooks? http://en.wikipedia.org/wiki/PCI_Expres ... _connector
Hur kollar jag om det är så?
I så fall skulle det betyda att de datorer som saknar kontakt kör med Asus speciallösning och de som har kontakt monterad från början kör standard PCIe mini. Låster konstig varför de skulle göra så.
Hur kollar jag PCIe mini kontakten hur den är kopplad och om det borde fungera? Matningen kan man mäta upp på aktuella pinnar och jord men resten då?
Funderar på om någon av de reserverade pinnarna gör så att HD decoder kortet inte blir aktiverat. Har tyvärr inget datablad för decoder kortet så jag kan kolla in och utgångar. Svårt att få tag på också misstänker jag.
Hur kollar jag om det är så?
I så fall skulle det betyda att de datorer som saknar kontakt kör med Asus speciallösning och de som har kontakt monterad från början kör standard PCIe mini. Låster konstig varför de skulle göra så.
Hur kollar jag PCIe mini kontakten hur den är kopplad och om det borde fungera? Matningen kan man mäta upp på aktuella pinnar och jord men resten då?
Funderar på om någon av de reserverade pinnarna gör så att HD decoder kortet inte blir aktiverat. Har tyvärr inget datablad för decoder kortet så jag kan kolla in och utgångar. Svårt att få tag på också misstänker jag.
Har du mätt så att du har matningsspänning (3,3V) i kontakten?
Om de har sparat in på kontakten så kanske de har sparat in på "MosFeten" som slår på spänningen också.
Edit: Dum fråga eftersom näteverkskortet funkar
Om de har sparat in på kontakten så kanske de har sparat in på "MosFeten" som slår på spänningen också.
Edit: Dum fråga eftersom näteverkskortet funkar
Det verkar som HD kortet använder PCIe*1 "linan"
http://www.datasheetdir.com/BCM70012+Multimedia
Går det att se på moderkortet om dessa är dragna till kontakten?
Pinnar 23-25, 31-33
Man kan misstänka att om den är avsedd på HSDPA så är endast USB "linan" framdragen.
http://www.datasheetdir.com/BCM70012+Multimedia
Går det att se på moderkortet om dessa är dragna till kontakten?
Pinnar 23-25, 31-33
Man kan misstänka att om den är avsedd på HSDPA så är endast USB "linan" framdragen.
Det fungerar ju i slot 2 på de maskiner som har den från början, men inte om man löder dit själv. Och som har påpekats flera gånger i tråden, det verkar väldigt osannolikt att de skulle ha två olika kortlayoter, där bägge har pads för kontakten men bara den ena layouten har alla tåtar framdragna.