Hejsan allihopa!
Har lite frågor och funderingar kring hur man ska få metall att glöda, låter dumt och väldigt enkelt för er kanske men jag har problem med detta och skulle uppskatta jättemycket om någon kunde hjälpa mig.
Först och främst skulle jag vilja veta hur en lödpenna/hårfön/brödrost/... fungerar (Jag har sökt lite på google men hittar inget svar förutom att det går ström genom en tråd). Jag har med hjälp av dessa komponenter fått tråden att glöda:
1. En transformator (som är till spotlights tror jag) på 70W (12V output)
2. En motståndstråd i krom (5,65ohm/m)
3. En dimmer för att kunna justera.
Detta är det enda sättet jag vet. Problemet är att det känns som att de borde gå utan den där transformatorn med tanke på en lödpenna tex, men jag förstår inte hur det funkar då det är växelspänning istället för likspänning? Vad gör det för skillnad och vilka material skulle funka då osv?
Ett till problem jag har är att jag inte vet hur jag ska räkna på det riktigt, om jag inte minns fel så ska trådens resistans vara samma som inre resistansen i transformatorn för att få ut så stor effekt som möjligt i tråden? Hur vet jag vad den inre resistansen är?
Efter lite testande såg jag att ungefär 10-12cm verkade vara ultimat. Tänkte om det fanns något bra sätt att räkna ut hur mycke effekt jag får då jämfört med om tråden är 30cm tex?
Min första tanke eftersom jag vill "täcka" en yta med glödande tråd var då att parallellkoppla två eller flera 10cm trådar, när jag testade detta blev dem knappt varma vilket var lite konstigt...
Det jag behöver hjälp med nu är väl att få svar på dessa frågor eller om någon har en bättre lösning kanske?
Tack i förhand!
Frågor angående motståndstråd m.m
Re: Frågor angående motståndstråd m.m
Om din "transformator" endast är en transformator så likriktas inte spänningen, d.v.s. du har haft växelspänning i tråden hela tiden. Om spänningen är växelspänning eller likspänning spelar ingen större roll för saker som glödlampor och värmetråd.
Ifall värmetrådens motstånd är 5,6 ohm/meter, och du använder 1/10 meter blir trådens resistans (i rumstemperatur) 0,56 ohm. Inre resistansen för en 12V 70W transformator uppskattar jag till 0,24 ohm. Totala resistansen R = 0,56+0,24 ohm = 0,8ohm
Då kan strömmen beräknas:
U = R*I
U = 12 V (egentligen är spänningen lite högre än 12V eftersom att transformatorn belastad med 70W ger ca 12V)
R = 0,8 ohm
I= U/R = 12/0,8 = 15A
Effekten i tråden:
P = I²*R = 15²*0,56 = 126W
Effekten som blir värme i transformatorn:
P = I²*R = 15²*0,24 = 54W
Eftersom att värmetrådens resistans ökar med temperaturen tror jag effekten blir mindre än 126W, kanske blir den drygt de 70W som transformatorn kan ge. Anledningen till att du inte kan använda flera parallella trådar är att transformatorns effekt inte räcker till, eller med andra ord, transformatorns inre resistans är för hög - den mesta effekten blir värme i transformatorns lindning, istället för värme i tråden.
Att transformatorn ger ut mest effekt om trådens resistans är samma som transformatorns inre resistans stämmer, men det innebär också att transformatorn värms snabbt, och kommer gå sönder av värmen om den körs för länge.
Jag uppskattade inre resistansen genom att titta på den här 80VA toroidtransformatorn från Elfa:
https://www1.elfa.se/data1/wwwroot/webr ... 612338.pdf
Obelastade spänningen är 13,9V. Om båda sekundärlindingarna belastas med 80VA, alltså ca 6.7A blir spänningen 12V.
Inre resistansen borde vara ca: (13,9-12)/6.7 = 0,285 ohm. Ungefär hälften av spänningsfallet borde bero på spänningsfall i primärlindningen, men det spelar ingen roll, för den uppträder som en resistans i sekundären.
Om du vill få tråden att glöda direkt på 230V är det bara att använda längre tråd, så lång att strömmen blir ungefär densamma som med 12V. Men det är farligt att använda nätspänning, en stöt kan räcka för att dö. Med tanke på hur mycket effekt det kommer bli i tråden på 230V är det också en brandrisk.
Ifall värmetrådens motstånd är 5,6 ohm/meter, och du använder 1/10 meter blir trådens resistans (i rumstemperatur) 0,56 ohm. Inre resistansen för en 12V 70W transformator uppskattar jag till 0,24 ohm. Totala resistansen R = 0,56+0,24 ohm = 0,8ohm
Då kan strömmen beräknas:
U = R*I
U = 12 V (egentligen är spänningen lite högre än 12V eftersom att transformatorn belastad med 70W ger ca 12V)
R = 0,8 ohm
I= U/R = 12/0,8 = 15A
Effekten i tråden:
P = I²*R = 15²*0,56 = 126W
Effekten som blir värme i transformatorn:
P = I²*R = 15²*0,24 = 54W
Eftersom att värmetrådens resistans ökar med temperaturen tror jag effekten blir mindre än 126W, kanske blir den drygt de 70W som transformatorn kan ge. Anledningen till att du inte kan använda flera parallella trådar är att transformatorns effekt inte räcker till, eller med andra ord, transformatorns inre resistans är för hög - den mesta effekten blir värme i transformatorns lindning, istället för värme i tråden.
Att transformatorn ger ut mest effekt om trådens resistans är samma som transformatorns inre resistans stämmer, men det innebär också att transformatorn värms snabbt, och kommer gå sönder av värmen om den körs för länge.
Jag uppskattade inre resistansen genom att titta på den här 80VA toroidtransformatorn från Elfa:
https://www1.elfa.se/data1/wwwroot/webr ... 612338.pdf
Obelastade spänningen är 13,9V. Om båda sekundärlindingarna belastas med 80VA, alltså ca 6.7A blir spänningen 12V.
Inre resistansen borde vara ca: (13,9-12)/6.7 = 0,285 ohm. Ungefär hälften av spänningsfallet borde bero på spänningsfall i primärlindningen, men det spelar ingen roll, för den uppträder som en resistans i sekundären.
Om du vill få tråden att glöda direkt på 230V är det bara att använda längre tråd, så lång att strömmen blir ungefär densamma som med 12V. Men det är farligt att använda nätspänning, en stöt kan räcka för att dö. Med tanke på hur mycket effekt det kommer bli i tråden på 230V är det också en brandrisk.
Okej tack för svaret! Det låter som att nätspänning är nåt att köra på med försiktighet såklart. Det låter som att det bara blir en massa "extra" krångel om jag ska transformera ner spänningen till 12V osv. För att göra det lite säkrare vad kan jag göra då? Första tanken var att sätta ett motstånd så att man styr med en dimmer men att det maximala fortfarande bestäms av motståndet.
Man skulle väl kunna sätta en i serie och två i parallell för att få ner spänningen och ström och bygga in dem i en lite låda så att inget kan röra dem så är den delen säker.
Förslag på hur stora motstånd?
Tack i förhand till den som orkar hjälpa mig!
Man skulle väl kunna sätta en i serie och två i parallell för att få ner spänningen och ström och bygga in dem i en lite låda så att inget kan röra dem så är den delen säker.
Förslag på hur stora motstånd?
Tack i förhand till den som orkar hjälpa mig!
Passa dig noga! Förutom faran för person och egendom så är ju tråden ett motstånd, det verkar då knasigt att lägga ett motstånd innan tråden? Dessutom så tror jag att motståndet innan tråden kommer brinna väldigt fort om du inte dimensionerar det rätt...
Vad ska du ha den glödande ytan till? låter som att det kommer dra en väldig massa ström. Tänk även på att då tråden glöder så går det hårt åt materialet -> den går snart av....
Vad ska du ha den glödande ytan till? låter som att det kommer dra en väldig massa ström. Tänk även på att då tråden glöder så går det hårt åt materialet -> den går snart av....
- JimmyAndersson
- Kontakt:
kostas89:
"Man skulle väl kunna sätta en i serie och två i parallell för att få ner spänningen och ström och bygga in dem i en lite låda så att inget kan röra dem så är den delen säker."
Då är motstånden beröringskyddade ja, men resten? Dvs själva tråden. Det räcker att röra den för att få en duktig stöt.
"För att göra det lite säkrare vad kan jag göra då?"
Stå ut med det extra krånglet med att använda en transformator.
"Man skulle väl kunna sätta en i serie och två i parallell för att få ner spänningen och ström och bygga in dem i en lite låda så att inget kan röra dem så är den delen säker."
Då är motstånden beröringskyddade ja, men resten? Dvs själva tråden. Det räcker att röra den för att få en duktig stöt.
"För att göra det lite säkrare vad kan jag göra då?"
Stå ut med det extra krånglet med att använda en transformator.
"Tänk även på att då tråden glöder så går det hårt åt materialet -> den går snart av...."
Nja, beror på hur man definierar "snart", 5000-10000 timmar borde inte vara några problem.
Jag har nog kört mina strålkaminer betydligt längre än så.
Du kan ju titta här i min tråd.
http://elektronikforumet.com/forum/view ... 47#p533747
Nja, beror på hur man definierar "snart", 5000-10000 timmar borde inte vara några problem.
Jag har nog kört mina strålkaminer betydligt längre än så.
Du kan ju titta här i min tråd.
http://elektronikforumet.com/forum/view ... 47#p533747
Menar du en resistor i serie med värmetråden? den resistorn kommer bli väldigt varm eftersom effekten är flera hundra watt, och sådana resistorer är dyra. Bättre att använda lång värmetråd så att totala motståndet blir lämpligt högt, eller tunnare värmetråd.kostas89 skrev:Första tanken var att sätta ett motstånd så att man styr med en dimmer men att det maximala fortfarande bestäms av motståndet.
Jag tycker också du ska använda en transformator för att kunna leka lite säkrare. Vad är syftet med "experimentet"?