Hjälp med komparator krets

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
newbadboy
Kontakt:

Hjälp med komparator krets

Inlägg av newbadboy »

Jag har fått i uppdrag att sätta ihop en temp givare till en Nibe elpanna. Givaren är klar och innehåller en ntc en pot och ett par motstånd och är en rippoff av hur en original givare är uppbyggd.

Givaren har tre anslutninga, jord, börvärde och ärvärde. Jag vill läsa av bör och är värdet med kompartorer. Sedan vill jag tända en led beroende på vad som pågår. Om börvärde=ärvärde så ska grön led vara tänd. OM de inte är lika så skall röd led vara tänd.

http://www.ladda-upp.com/bilder/29769/compare

Jag har knåpat ihop en lösning men det snubblar på mållinjen. Problemet är att det är extremt "noggrant". Det är att väldigt litet "fönster" där båda är/bör signalerna är lika vilket jag tror kommer att resultera i att den inte kommer att visa att de är lika helt enkelt. Har kollat lite på hysteres men jag får inte ihop det till min lösning.

Har ni några tips?
Användarvisningsbild
Icecap

Re: Hjälp med komparator krets

Inlägg av Icecap »

Det man brukar göra är att använda en "fönsterkomparator" vilket i essens är vad du har ritat, dock ser man till att "Bör"-värdet till de 2 komparatorer skiljer lite, detta medelst ett par motstånd.

Men varför den funktion alls? Som jag ser det är det viktigaste att veta om temperaturen är över, under eller inom viss marginal den inställda, jag hade förvisso även löst det med en DS18S20 + en PIC mikroprocessor, då kan man få veta allt:
Inställd temperatur
Panntemperatur
Skillnad
och en del annat om man vill.
Användarvisningsbild
newbadboy
Kontakt:

Inlägg av newbadboy »

Jag behöver inte veta om den är under eller över bara att den inte är inom marginalen, då ska det lysa rött. inom marginal=grönt.

menar du att jag ska lägga in motstånd på bör värdesgångarna? Jag är inte helt säker hur...

Pannan håller själv reda på om det är för högt eller lågt. Det min krets ska använda till är endast för att på givaren som skall sitta i vardags rummet ska visa med LEDs vad som händer. Det är alltså för användaren och inte pannans skull som kretsen skall finnas
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Kolla HÄR
Användarvisningsbild
newbadboy
Kontakt:

Inlägg av newbadboy »

Jag satt o kollade just på den innan.

I mitt fall har jag två invärden som ändrar sig hela tiden medans i det exemplet du gav finns det ju två fasta ref som ger fönstret och sedan ett invärde som ändrar sig. Går det att tillämpa denna i mitt fall på ngt sätt?
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

? Har du inte ett "fast" värde som börvärde?

Hursomhelst, det går att få denna skillnad på många olika sätt men det kräver en hel del bättre beskrivning på vad som kommer in till kretsen och om man kan belasta osv.
Användarvisningsbild
newbadboy
Kontakt:

Inlägg av newbadboy »

Börvärdet är möjlig att ändra med hjälp av en pot men är för övrgit "fast". Länkar till en bild på givaren så att du slipper gissa på hur den ser ut. Jag har tyvärr inte varit och kollat vilken spänning som ligger vid noderna bör/är vid givaren. Givaren har iaf ingen egen matning så jag antar givaren bildar en späningsdelare med interna motstånd och strömkälla i pannan.

jag kommer att mellan givaren och min krets sätta in spänningsföljare för att inte lasta givaren.

http://www.ladda-upp.com/bilder/29794/givare
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Alltså... styckar man ihop dessa scheman kommer det inte att fungera hur du än gör!

Givaren och potentiometern sitter till GND (är OK) men ingen pull-up eller liknande gör att någon spänning varierar alls.
Resultatet är att börvärdet kan svänga mellan 0,00V och 0,00V och det är ju knappast användbart eller hur?

För att få detta att fungera ska du FÖRST mäta vilken spänning som är över givaren (som alltså egentligen är PANNANS givare) utan någon annan belastning, notera värdet då du kommer att behöva det.

Men redan här är det ett problem: för att göra detta kretslopp måste du koppla på "din" spänningsmatning och detta ger med mycket stor sannolikhet störningar på pannans system! Att koppla sig in på en befintlig givare är något man bara gör om man är helt säker på att inte störa ut något och i detta fall vill jag kraftigt rekommendera att du använder en "egen" givare och därmed får ett helt isolerat system.

Nåväl, potentiometern kan fint sitta som det gör men du måste ha en pull-up av någon sort och när den ska dit kan du passa på att dela upp den i 2 delar, dessa medger att du får en Bör#1 och Bör#2 vilket ger det fönster som visar OK.

Men som sagt: störningarna är besvärliga...
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

Håller helt med icecap man ska INTE fippla med det som fungerar. Men om man nu måste så bör man vara väldigt säker på vad man gör, en egen givare är därför alltid att föredra.

Lite trist att inte alla tillverkare har en utgång där EF:ister kan koppla in sig ;)
Användarvisningsbild
newbadboy
Kontakt:

Inlägg av newbadboy »

Icecap:

--Håller med helt, det är jag med ;). Förhoppningsvis kanske det klarnade om det hela eg hänger ihop

--------------------
Man behöver inte citera ett helt långt inlägg. Plockade därför bort det och ersatte med "Icecap:"
//Jimmy
--------------------
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

Använd en stereopot och en extra tempgivare. Så behöver du bara jämföra om den extra tempgivaren är i närheten av värdet på kanal 2 på potten.

Annars så pratar Nibe-pannan RS485, info finns på annat ställe på forumet hur man får ut data från den.
Skriv svar