Cisco Catalyst 3500 XL
Cisco Catalyst 3500 XL
Hallå!
Vet inte om det är riktigt rätt forum att ställa frågan i, men alla här inne verkar kunna så sjukt mycket så det finns säkert kunskap om en sådan här pryl också.
Till saken .. Har en ovan nämnd switch som jag har lullat runt lite i terminalen på via HyperTerminal och en sk. roll-over kabel.
Skulle vilja sätta upp VLAN, dels för att lära mig och dels för att nyttja på de lanpartyn vi brukar arrangera runtom i trakterna.
Är det nån som kan med dessa apparater och vet hur man konfigurerar dom? Jag har hittat vissa kommandon, men ej blivit kompis med vlan funktionerna. Skulle vilja ha två-tre vlan + management då. Skall sedan koppla mot en befintlig router som har stöd för vlan (linux) för att routra mellan de olika vlanen.
Fick nån CCNA labb från en kille men de visade sig vara till fel switch så kommandona stämde inte överens. Men jag har iaf lyckats skapa de olika lanen, men ej satt några portar till dom eller lyckats sätta upp trunk;en.
Nån som vill hjälpa ?
Tackar..
Vet inte om det är riktigt rätt forum att ställa frågan i, men alla här inne verkar kunna så sjukt mycket så det finns säkert kunskap om en sådan här pryl också.
Till saken .. Har en ovan nämnd switch som jag har lullat runt lite i terminalen på via HyperTerminal och en sk. roll-over kabel.
Skulle vilja sätta upp VLAN, dels för att lära mig och dels för att nyttja på de lanpartyn vi brukar arrangera runtom i trakterna.
Är det nån som kan med dessa apparater och vet hur man konfigurerar dom? Jag har hittat vissa kommandon, men ej blivit kompis med vlan funktionerna. Skulle vilja ha två-tre vlan + management då. Skall sedan koppla mot en befintlig router som har stöd för vlan (linux) för att routra mellan de olika vlanen.
Fick nån CCNA labb från en kille men de visade sig vara till fel switch så kommandona stämde inte överens. Men jag har iaf lyckats skapa de olika lanen, men ej satt några portar till dom eller lyckats sätta upp trunk;en.
Nån som vill hjälpa ?
Tackar..
Re: Cisco Catalyst 3500 XL
för att komma in i konfig-läge
> CONFIGURE TERMINAL
Välj vilken port du vill ändra
>INTERFACE FASTETHENRET 0/1
Välj VLAN för porten
>SWITHCPORT ACCESS VLAN 123
CTRL+Z för att avsluta
Spara med
>WRITE MEMORY
Porten som skall gå till routern skall ställas i trunk
> CONF T
> INT G 0/1
> SW MODE TRUNK
Man kan som synes förkorta kommandon. TAB funkar oxå...
Skapa VLAN:en kan du skippa, då skapar du antagligen bara Ciscos proprietära VTP VLAN. Du vill skapa 802.1q VLAN och det räcker (oftast) att sätta en port till rätt VLANID.
Med reservation för att jag tagit allt rakt ur minnet...
Hör av dig om det inte funkar...
//B1N4RY
> CONFIGURE TERMINAL
Välj vilken port du vill ändra
>INTERFACE FASTETHENRET 0/1
Välj VLAN för porten
>SWITHCPORT ACCESS VLAN 123
CTRL+Z för att avsluta
Spara med
>WRITE MEMORY
Porten som skall gå till routern skall ställas i trunk
> CONF T
> INT G 0/1
> SW MODE TRUNK
Man kan som synes förkorta kommandon. TAB funkar oxå...
Skapa VLAN:en kan du skippa, då skapar du antagligen bara Ciscos proprietära VTP VLAN. Du vill skapa 802.1q VLAN och det räcker (oftast) att sätta en port till rätt VLANID.
Med reservation för att jag tagit allt rakt ur minnet...
Hör av dig om det inte funkar...
//B1N4RY
"SW MODE TRUNK" är väl till för att propagera VLAN till andra switchar i nätet ??
Blir inte det det dära Cisco specifika joxet då tror du
Med reservation att jag numera omgärdar mig med folk som kan Cisco än pillar i det själv
@DJAlbert
Här finns mycket att läsa om du vill förkovra dig.
http://www.cisco.com/en/US/tech/tk389/t ... 478e.shtml
Blir inte det det dära Cisco specifika joxet då tror du
Med reservation att jag numera omgärdar mig med folk som kan Cisco än pillar i det själv
@DJAlbert
Här finns mycket att läsa om du vill förkovra dig.
http://www.cisco.com/en/US/tech/tk389/t ... 478e.shtml
Det framgick inte helt tydigt av din fråga, men var det något problem med dokumentationen ?
http://www.cisco.biz/en/US/products/hw/ ... _home.html
http://www.cisco.biz/en/US/products/hw/ ... _home.html
ToPNoTCH: Nej, "switchport mode trunk" påverkar inte ISL eller .1q vlan, den slår på trunk för bägge typerna.
Däremot glömde jag en sak.
På varje interface skall man ha med en "SWitchport TRunk ENCapsulation dot1q"
Får skylla på att jag kastat ut alla 3500 XL och i nyare burkar finns det inget
ISL kvar...
Har man inte så bra koll på nätverk och kanske inte alls pysslat med Cisco IOS så
är det rätt tungt att läsa IOS-manualen och få ngt vettigt ur den, därav tyckte jag
att jag kunde bjussa på lite instruktioner...
//B1N4RY
Däremot glömde jag en sak.
På varje interface skall man ha med en "SWitchport TRunk ENCapsulation dot1q"
Får skylla på att jag kastat ut alla 3500 XL och i nyare burkar finns det inget
ISL kvar...
Har man inte så bra koll på nätverk och kanske inte alls pysslat med Cisco IOS så
är det rätt tungt att läsa IOS-manualen och få ngt vettigt ur den, därav tyckte jag
att jag kunde bjussa på lite instruktioner...
//B1N4RY
Kanske finns någon rekommenderat ställe att få bättre IOS information än den sega manualen?
sodjan: Vad har det med saken att göra? Med den inställningen så är det väl bara lägga ner forumet, informationen folk söker här finns säkert i någon bok eller manual någonstans.
Såhär brukar jag t.ex göra
Och som B1n4ry sa, beroende på vilken switch så behövs även switchport mode encapsulation dot1q
Kod: Markera allt
conf t
vlan 10
name Gamers
vlan 20
name Leechers
interface range fa0/1 - fa0/12 (den syntaxen kan skilja lite, skriv ? för att få reda på exakt)
switchport mode access
switchport access vlan 10
interface range fa0/13 - fa0/14
switchport mode access
switchport access vlan 10