Laga Lysspole och tändspole

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
RobertT

Laga Lysspole och tändspole

Inlägg av RobertT »

Kanske inte rätt forum men jag provar...

Jag har en gammal snöskoter, jag menar riktigt gammal, en Yamaha EX 440 årsmodell -79 eller -80 och
reservdelar finns inte att få tag i. Ljuset har inte fungerat så länge jag har haft den.
Nu har den även börjat krångla med tändningen, när jag startar den går den på bägge cylindrarna i kanske
2 sek sen går den bara på en. Försöker jag direkt att starta den igen så går den bara på en burk men
väntar jag ca 10 min så går den på bägge i 2 sek igen.

Det sitter en ljusspole, 2 st pulserspolar och 2 st laddspolar på tändplattan och
den har en CDI box och en tänspole (som är ny) för bägge tändstiften.

Felsökning som jag har gjort är att jag plockade ur tändplattan, tvättade rent och tog med den in.
Jag har tagit reda på vilka värden som alla spolar ska ha utom ljusspolen.
Pulserspolarna ska vara 78Ω, Jag fick följande värden 77Ω och 74,5Ω,
laddspolarna är olika stora och ska vara 113Ω och 29Ω, jag fick 105Ω och 29Ω.
Ljusspolen mätte jag också och värdet var 1Ω !!

Upptäckte att en av laddspolarna antagligen har bytts ut någon gång för det har lödits om 2 kablar som var helt fria och såg dåliga ut! Efter omlödning och isolering av dito monterade jag ihop allt igen, ut med choken och den startar på första draget... yiipiii tänker jag och springer in efter vantar och mössa. Drar iväg och den går bra, fint tänker jag och gasar på. Jag kommer ca 200 meter så börjar den lika igen. :(

Så jag funderar:
Vad borde jag få ungefär för värde på ljusspolen?
Varför sitter det 2 st laddspolar?
Kan det vara fel på laddspolarna fast jag får rätt värden?
kan man linda om spolarna, eller är det omöjligt?

oj :shock: det vart mycket hoppas att det är någorlunda begripligt
v-g
EF Sponsor

Re: Laga Lysspole och tändspole

Inlägg av v-g »

Det går bra att linda om spolar, problemet är bara att hitta någon som gör det. :vissla:
Användarvisningsbild
RobertT

Inlägg av RobertT »

Är det otänkbart att göra det själv?
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

Nej men det är rätt drygt om inte annat för att få en bra lindning behövs en maskin. Man kan säkert spänna upp det i en svarv eller så. Är det däremot tunn tråd på rullen tror jag det blir väldigt svårt :?
Användarvisningsbild
RobertT

Inlägg av RobertT »

Ok v-g
någon ide om varför det sitter 2 laddspolar?
Det sitter en blå kabel i den lilla spolen som går in i den andra spolen och vidare till cdi boxen och det sitter en brun kabel på den andra spolen som också går till boxen.
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

Kan det vara för att få ut mer ström kanske? :humm:
Norpan

Inlägg av Norpan »

Är cdispolarna likadana som på japanska crosscyklar så är det runt 0.15 tråd den högohmiga är lindad med, tråden är jobbig att linda med för den går av lätt och det är hyfsat många varv.
Jag räknade aldrig antalet utan lindade på tills spolen var lagom tjock, men gissar på runt 1500.

De spolar jag pillat med har det varit överslag i, det brukar skulla bli runt 80-100V ur dem när man kickar. Är det överslag kommer man inte upp dit och då blir det ingen eller dålig gnista.
Tyvärr visar det sig inte vid resistansmätning på vanligt vis eftersom det blir för låg spänning för att det ska bli överslag.

Det enklaste sättet att prova matarspolarna på är nog att mäta spänningen när man kickar eller drar i snöret, problemet är att veta vilken spänning det ska bli och ha en mätare som hinner stabilisera sig.

Man kan prova dem med en "growler" på en lindarverkstad, en growler är egentligen bara en stor elektromagnet med öppen kärna som matas med växelspänning.
De används ihop med ett bågfilsblad för att leta upp kortslutningar i ankare till likströmsmotorer.

Jag lade min misstänkta spole på en sådan och efter en liten stund började det lysa och ryka vid ena kanten på lindningen, denna cykel (en 80cc cross från 1980) brukade vara svårstartad, gå som om det var en loppa på stiftet och kom aldrig över varvtalet den börjar bli rolig vid.
Efter omlindning blev det bra drag i den, så visst går de att linda om.

Jag lindade den med hjälp av en batteriborrmaskin och en hållare bestående av en plåtbit svetsad på en pinne som jag skruvade fast kärnan på.
Detta för att få kärnan att inte wobbla för mycket då det kan rycka av tråden.
Det jobbigaste var att fixa till isolationen och bakelitgavlarna runt kärnan då tråden är så tunn så den hittar in i varenda liten glipa och går emot nånstans.

Men kolla allt ett par extra gånger innan du börjar med lindning, för det är svårt att få det lika bra som det var.
Det kanske finns nån annan i närheten som du kan låna cdimodul och spolar av, eller iallafall prova din cdimodul på.

Din lysespole ska det vara låg resistans i, det lättaste är att mäta spänningen med motorn igång.
Är det 12V belysning kan det nog bli uppåt 50V obelastat.

Antagligen är det två laddspolar för att den högohmiga lämnar bra med spänning på låga varv men har för hög impedans för att orka med på höga varv, då tar den lågohmiga över.
Användarvisningsbild
RobertT

Inlägg av RobertT »

ok tack norpan

då är det antagligen fel på minst en av dom :( plus ljusspolen...
Jag var in på en butik som var återförsäljare för Yamaha och där hade alla spolar utgått.
Jag ringde runt till en massa skoterskrotar för nått år sedan i jakt
på en tändplatta utan resultat.

Jag får nog försöka linda om i allafall... alternativet är skroten :!:
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

Synd att skrota skotern om den går i övrigt.

Ofta är det inget avancerat ens i CDI-boxen, det värsta brukar vara att få bort klägget utan att totalmosa innehållet så att säga.

Försök att höra dig för hos lite branschfolk någonstans finns det någon som vill linda om din spole eller iaf VET någon som kan göra det ;)
Användarvisningsbild
RobertT

Inlägg av RobertT »

så sant v-g
när jag köpte den hade den nypt i en cylinder så jag har renoverat motorn och den har inte gått många km. Rolig skoter annars går hyfsat bra men ser för j-ä ut :lol:
Jag får ta en dag och ringa runt till lite skrotar och kolla.

edit: stavning
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Går ju att bygga eget tändsystem också, eller anpassa nåt annat, bara man har nån form av givare och ström

Jag har lindat om en ljusspole för hand, det gick ju men var inte så skoj, dessutom blev det ju kanske inte helt bra heller..
jag gjorde precis som norpan skrev, lindade tills det såg lagom stort ut :) ..den tråden var nog tjockare dock, kanske 0.6mm ?
xxargs

Inlägg av xxargs »

Den spolen med fler varv ger förvisso högre spänning, men i motsvarande grad mindre med ström då möjliga 'maxeffekten' per motorvarv är konstant.

Med tålamod kan man linda det själv framför brasan med något gott och starkt i glasen - kan kvinnor sticka så kan män linda spolar ;-)

det är man skall ha allting snabbt klart och helst billigt utan egen arbetsinsats som gör en möjlig renovering till nästan omöjlig dito.

Det som är jobbet innan är dels att ta sig igenom ev ingjutning (brukar var populärt på tändspolar) räkna lager och varv eller mäter upp det på annat sätt (tex resistans och tråddiameter om det inte är brott i tråden) - ett tredje väg är att linda själv känt antal några extravarv runt kärna (går med vilken sladd som helst) - rotera svänghjulsmagneten med fast varvtal (eller lägga kärnan över öppnad trafo så att lite magnetfält genar genom generatorkärnan och så matar man trafon med lite växelström från tex. vridtrafo) så tittar man på kvoten mellan spänningarna på de olika spolarna inkl tändspolen och då man känner varvtalet på sin egen spole så kan man därifrån räkna varvtal på det andra spolarna.

är det brott i lindningarna så är det jobbigt, men oftast så är det isolationsproblem och då går det att mäta med låga spänningar

tändspole är dock knepig grej då lindningen måste gjutas in igen i epoxy eller liknande - och för att få ut luft och in med epoxy in och mellan lindningarna så måste man ha vakumpump - det blir ofelbart överslag så småningom där det är luftgap och bubblor i lindningen och i gjutningen
gvs
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av gvs »

Det här stället lindade om en laddspole på en skoter åt mig för många år sedan (typ 10 år) kostade 1000 pix har jag för mig

Bodens Motor El Boden Svartbyvägen 5 0921-19002 bodens.motorel@telia.com

här verkar det finnas fler som kan göra jobbet:
http://www.drivteknik.nu/lindarverkstad ... sk-ordning
Senast redigerad av gvs 27 januari 2010, 17:04:31, redigerad totalt 1 gång.
Norpan

Inlägg av Norpan »

Det borde egentligen inte kunna vara laddspolarna om den går på en cylinder hela tiden.
De är ju gemensamma för båda cylindrarna.
Användarvisningsbild
RobertT

Inlägg av RobertT »

Jag var ut på morgonen och drog igång den, startade på bägge cylindrar men misstände lite granna. När jag åkte iväg så vart det att blöddra ännu mer och den gick endast på en burk, men den small lite på bägge imellanåt.

Norpan... om det är fel på den högohmiga spolen kommer den inte att vara svår att få fin gnista på låga varv??

Ringde runt lite och lyckades nog få tag på en hel tändplatta som jag skulle få låna och prova med.
Skriv svar