Fråg ang. regulator 7805

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
sMkr

Fråg ang. regulator 7805

Inlägg av sMkr »

Hej

Jag undra om någon vet om det är skadligt för en regulator att överkopplad eller vad man skall säga, dvs. att koppla/brygga ingången till utgången med en transistor eller omkopplare?

Det jag vill göra är:
Jag vill mata regulatorn med 12V, och jag vill få ut 5V, inget konstigt med det :) Men ibland vill jag få ut 12V. Anledningen till att jag vill "brygga" ingång till utgång (pinne 1 till pinne 3) är att det underlättar i min konstruktion. Hoppas ni förstår vad jag menar :) Tar regulatorn skada av detta?

Om ni undrar vad jag skall göra så skall jag styra ett antal dator fläktar.

Tack.
Användarvisningsbild
jesse

Re: Fråg ang. regulator 7805

Inlägg av jesse »

Den kommer antagligen att vilja dra ner dina 12 volt till 5 på utgången, så den kommer att sluka en massa ström och bli varm. Osäkert om den automatiskt stänger av när den blir för varm i det läget, så skulle nog kunna brinna upp.

Det finns bättre sätt att ändra spänningen ut från 5 till 12 volt:

Genom att lägga till ett par motstånd till GND-pinnen kan du reglera utspänningen till vad som helst från 5 volt och uppåt. (se exempel i databladet för 7805).

Annars, sätter du en diod på utgången. Spänningsfallet på 0.7 volt parerar du med en diod på GND benet så får du nästan 5 volt ut och du kan lägga på hur mycket spänning som helst på utgången (så mycket som din diod tål).
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

den kommer inte dra ner spänningen
för den funktionen finns inte i en 78xx krets
men det är ändå inte ett vettigt sätt att göra det på

ha hellre en växlande strömbrytare där du kan välja 5v eller 12v

eller en det som sagts innan
eller en justerbar regulator som lm317
Användarvisningsbild
sMkr

Inlägg av sMkr »

Jag hade tänkt att justera regen med motstånd men ibland så vill man ha fullt flås i fläktarna.
Kanske en 7806a och en diod på utgången. Eller så tar jag en LM317 och accepterar det spänningsfall som blir. Vet ej riktigt hur jag ska lösa det hela, det här med spänningsfall är en dum uppfinning :) Får slänga på ett växlande relä eller något.

Jag kommer att ha 4 eller 5 lägen och det skall styras remote, den biten har jag dock redan löst.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

finns low drop regulatorer som funkar med

dom tappar bara 0.2-0.5 v från in till ut som minst
Användarvisningsbild
Swech
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Swech »

Tillämpningen är ju till en fläkt. Späningsfall hit eller dit är knappast kritiskt.
Kör på jesses ide med 2 dioder, en på utgången och en på GND
eller ta en 7806, eller kanske till och med en 7808.
Finns ingen anledning att blanda in low dropout i denna tillämpning, däremot
är de perfekta i andra...

Swech
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

Fast å andra sidan, om du vill kunna reglera från 5 till 12 volt så är det väl enklare att använda en low dropout och reglera ända upp till 12v än att behöva välja mellan antingen din 7805:a eller +12v... Väldigt low drop out får du om du använder en OP-förstärkare i kombination med en P-kanals MOSFET med låg Ron... OP:n kopplar du som komparator mellan verklig utspänning och en potentiometer (gärna med spänningsdelare på ingångarna så du slipper tänka på rail-rail och sånt),, sen kopplar du bara den inverterade utsignalen från OP:n till gaten på MOSFETEN, så styr det sig självt. Och så en elektrolytkondensator vid utgången, givetvis, t.ex. 100 uF / 16V.

Då kan du inte sänka utspänningen under gatespänningens treshold, men välj en med låg gate (logikanpassad) så bör det gå bra.

Drop-out spänningen är då proportionell mot P-mosens Ron x strömmen, om du drar upp poten i max.

Mosfeten måste givetvis tåla effektförlusten som uppstår eftersom den arbetar i det analoga området här... den kommer alltså tåla betydligt lägre ström än vad som anges i databladet.
Skriv svar