Pistmaskin i skala 1:20 (ungefär)
Re: Pistmaskin i skala 1:20 (ungefär)
Vill minnas att på stridsvagn S så var det olika gängning på vänster och höger sida av banden, på ena sidan var det vänstergänga och på andre var det högergänga, anledningen skulle vara att skruvarna skruvades ut på ena sidan när man körde.
Det innebar även att mekanikerna var tvungna att veta på vilken sida de var och reparerade på.
Salle
Det innebar även att mekanikerna var tvungna att veta på vilken sida de var och reparerade på.
Salle
Re: Pistmaskin i skala 1:20 (ungefär)
Ehhh... oj!
Tja, asså, larvband och hjulupphängning finns det massor av olika modeller på och även när man bygger det på riktiga stridsvagnar så brukar man ha ganska mycket problem, trotts gigantisk forskningsbudget.
Jag tror att det kommer att funka bra som du har det med drivning fram/bak. Strunt i att ändra momentstoppet, ställ det bara på högsta, där är troligen högt nog och om inte annat ett skydd mot att du pajar växellådan. Du bör klara dig med bara smältlim + trä + delar från järnhandeln. Fördelen med smältlim är att du kan använda en liten gas-brännare för att värma limmet så att det blir mjuk, flytta lite på någon del och låta det svalna igen.
Kör på som du gör redan nu. Om du får problem så testa med att ha 3 drivhjul på varje band, så att du får slangen mellan dom.
Tja, asså, larvband och hjulupphängning finns det massor av olika modeller på och även när man bygger det på riktiga stridsvagnar så brukar man ha ganska mycket problem, trotts gigantisk forskningsbudget.
Jag tror att det kommer att funka bra som du har det med drivning fram/bak. Strunt i att ändra momentstoppet, ställ det bara på högsta, där är troligen högt nog och om inte annat ett skydd mot att du pajar växellådan. Du bör klara dig med bara smältlim + trä + delar från järnhandeln. Fördelen med smältlim är att du kan använda en liten gas-brännare för att värma limmet så att det blir mjuk, flytta lite på någon del och låta det svalna igen.
Kör på som du gör redan nu. Om du får problem så testa med att ha 3 drivhjul på varje band, så att du får slangen mellan dom.
Re: Pistmaskin i skala 1:20 (ungefär)
Fördelen med att ha drivhjulen bak (antar jag) är att då spänns undersidan av bälten när man kör framåt.
Jag funderade själv också på att göra någonting liknande för några år sedan. Antingen en pistmaskin eller en snöskoter, men det blev aldrig av. Larvbanden hade jag dock tänkt mig att skulle bestå av cykelkedjor. Det borde gå att löda fast vinkeljärn på cykelkedjor också, vilket åtminstone skulle ge en ganska robust konstruktion
Jag funderade själv också på att göra någonting liknande för några år sedan. Antingen en pistmaskin eller en snöskoter, men det blev aldrig av. Larvbanden hade jag dock tänkt mig att skulle bestå av cykelkedjor. Det borde gå att löda fast vinkeljärn på cykelkedjor också, vilket åtminstone skulle ge en ganska robust konstruktion

Re: Pistmaskin i skala 1:20 (ungefär)
Eftersom jag ändå planerar att ha nån anordning för att spänna banden borde det inte spelan nån roll var jag driver.
Momentstoppet har jag redan tagit bort för att spara plats. Denna motor har jag använt som startmotor till min lådbil för nåt år sen. Då hade jag momentstoppet i borrläge. Det funkade fint men krafterna innuti växellådan blev för stora så bakstycket (plattan som elmotorn sitter på trycktes ut) vilket får samma effekt som att vrida ner momentstoppet ett par hack.
Lösning: nytt bakstycke i starkare material och ta spjärn mot det och pressa in kulorna som jag visade. Hade tänkt mig en skiva på varje sida om växellådan och så två bitar gängstång att pressa ihop det med. Om ingen vill fräsa ut delarna så får det bil plywood istället men smältlim håller nog inte på långa vägar. Jag hade också tänkt använda mig av dessa skivor för att fästa motorerna i ramen.

Momentstoppet har jag redan tagit bort för att spara plats. Denna motor har jag använt som startmotor till min lådbil för nåt år sen. Då hade jag momentstoppet i borrläge. Det funkade fint men krafterna innuti växellådan blev för stora så bakstycket (plattan som elmotorn sitter på trycktes ut) vilket får samma effekt som att vrida ner momentstoppet ett par hack.
Lösning: nytt bakstycke i starkare material och ta spjärn mot det och pressa in kulorna som jag visade. Hade tänkt mig en skiva på varje sida om växellådan och så två bitar gängstång att pressa ihop det med. Om ingen vill fräsa ut delarna så får det bil plywood istället men smältlim håller nog inte på långa vägar. Jag hade också tänkt använda mig av dessa skivor för att fästa motorerna i ramen.
Re: Pistmaskin i skala 1:20 (ungefär)
Skruven i centrum kan vara M5. Men den är vänster gängad. Så den blir inte lätt att hitta en ersättare till.
Gängan för chucken däremot är någon standard. Jag monterade mina hjul med en sådan mutter. Jag svarvade lite innanför gängan för att hjulet skulle få plats.
Släng kulorna och plattor. Skaffa låsskruvar i rätt dimension. Jag satte en i vartannat hål. Bara att skruva i de befintliga hålen, det bygger inget alls och funkar ypperligt.
Gängan för chucken däremot är någon standard. Jag monterade mina hjul med en sådan mutter. Jag svarvade lite innanför gängan för att hjulet skulle få plats.
Släng kulorna och plattor. Skaffa låsskruvar i rätt dimension. Jag satte en i vartannat hål. Bara att skruva i de befintliga hålen, det bygger inget alls och funkar ypperligt.
Re: Pistmaskin i skala 1:20 (ungefär)
Okej, nu känner jag mig lagom dum, hade inte en tanke på att den kunde vara vänstergängad.
Jag kapade axeln strax bakom chucken eftersom jag inte fick loss skruven.
Nu har jag ju skruven från chucken så nu kvittar det vad det är för gänga.
Det där med låsskruvar var ju smart men jag var ändå tvungen att göra ett nytt bastycke och då passade jag på att förstärka det hela en aning:



Jag kapade axeln strax bakom chucken eftersom jag inte fick loss skruven.

Nu har jag ju skruven från chucken så nu kvittar det vad det är för gänga.
Det där med låsskruvar var ju smart men jag var ändå tvungen att göra ett nytt bastycke och då passade jag på att förstärka det hela en aning:


Re: Pistmaskin i skala 1:20 (ungefär)
Häftigt! Riktigt snyggt gjort måste jag säga.
// Lycka till!
// Lycka till!
- MicaelKarlsson
- Inlägg: 4669
- Blev medlem: 18 juni 2004, 09:16:07
- Ort: Aneby
- Kontakt:
Re: Pistmaskin i skala 1:20 (ungefär)
Första bandet provkört. Video
Funkar som synes utmärkt!
Blir nog ytterligare lite bättre med mer spända band samt alla fem hjulen (på videon är det bara ett i var ände).
Så här löste jag bandspänningen:

Edit: Stavning
Funkar som synes utmärkt!

Så här löste jag bandspänningen:

Edit: Stavning
Re: Pistmaskin i skala 1:20 (ungefär)
Ser ju ut att funka bra det där. Blir snyggt och lätt med popnitad L-profil, det måste jag komma ihåg tills nån robot ska byggas...
Re: Pistmaskin i skala 1:20 (ungefär)
Jo, aluminium L-profiler är jäkligt smidiga att bygga robotar med, dock kostar det rätt mycket om det är större saker man bygger.
90kar08: Ser skitfint ut!
90kar08: Ser skitfint ut!
Re: Pistmaskin i skala 1:20 (ungefär)
Mja blir det verkligen så farligt dyrt? Går man upp till L-profil 25x25x2mm så får man ungefär 4m för 100 spänn och förstärker man hörn med plåt så håller det för rätt mycket. Fast beror ju på vad du menar med stor robot.
Re: Pistmaskin i skala 1:20 (ungefär)
E85:
Var får man det?? Sist jag köpte profiler betalade jag ganska exakt 100kr / meter för mina 10x10x1mm aluprofiler, vist var det en dyr järnhandel, men är det verkligen så billigt som du säger?? 


Re: Pistmaskin i skala 1:20 (ungefär)
Ojdå, ja det var inget dåligt kilopris du gav..
1000kr/kg om det var fyrkantsrör vilket jag antar.. L-profil så skulle det ju bli nästan 2000kr/kg.
Sist jag handlade aluminium (strax innan jul) fick jag ungefär en meter fyrkantsrör 25x25x2mm för 50kr (100kr/kg).
För 25x25x2 L-profil blir priset per meter ungefär hälften då kan man anta.

1000kr/kg om det var fyrkantsrör vilket jag antar.. L-profil så skulle det ju bli nästan 2000kr/kg.
Sist jag handlade aluminium (strax innan jul) fick jag ungefär en meter fyrkantsrör 25x25x2mm för 50kr (100kr/kg).
För 25x25x2 L-profil blir priset per meter ungefär hälften då kan man anta.