Kedja till omegadrivning?

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Kenson

Kedja till omegadrivning?

Inlägg av Kenson »

Har lite planer på att bygga en lång fräs för att kunna fräsa i trä. Fräslängden kommer att bli minst 4 meter.
Den kan bli av typen Mechtech. Men nu till funderingen: Kan man inte använda en kedja till drivningen i x-led?
Om man har en lite drevdiameter så kommer det väl att "hacka" mer än med en med stor diameter?
Så kontentan borde väl bli att ha en kedja med korta länkar samt så stor diameter på drivningen som möjligt!?
Användarvisningsbild
frallzor

Re: Kedja till omegadrivning?

Inlägg av frallzor »

Jag håller själv på att bygga en vanlig mechate.
Varför inte bara köra som de kör? Med kuggstång och kugghjul? :)
Användarvisningsbild
Spruft

Inlägg av Spruft »

Helt riktigt, men stor diameter ger också sämre precision? Och växlar du ner så har du glapp i växeln.. Men varför inte remdrivning? Problemet med en så lång kedja är att den kommer vilja hänga ner och det kommer den göra om man inte har någonting under den på något vis. Antar då att du menar Y och inte X (X åker framotebax PÅ portalen). Sen kan man använda kuggstång/profil också.

Någonting mindre än cykelkedja skulle jag nog leta efter då.
Kenson

Inlägg av Kenson »

Jag hade tänkt att kedjan ligger rakt på en hylla. Jag har inte hittat någon kuggrem med skapligt pris (350 kr + moms). Eftersom jag
tänkte att ha dubbla motorer på Y (så kanske den heter :oops: ) för att inte den kan dra snett så blir det ganska dyrt...
Skriv svar