PDF utskrift

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
prototypen

PDF utskrift

Inlägg av prototypen »

Jag är ju Mac människa men nu måste jag tydligen hjälpa en lärare på en av pojkarnas skola hur man skapar en PDF på PC. På maccen är det bara att dra ned PDF menyn i utskriftsmenyn men hur gör man i Windowsmiljön. Hittade något i utskriftsmenyn "Microsoft XPS Dokument Writer" men det blir inte PDF ändelse.

Protte

Vad jag förstod så var läraren beredd att scanna in schemat/dokumentet och skicka som Jpeg, ja jisses
Användarvisningsbild
tompa74
EF Sponsor

Re: PDF utskrift

Inlägg av tompa74 »

den här exempelvis.
Eller om man har open office installerat så går det konvertera direkt.

/ Tompa
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

Du behöver installera en pdf-skrivare, sedan är det bara att välja den skrivaren i din utskiftsmeny (precis som på macen). Det finns massor av pdf-skrivare för windows på nätet, både gratis och köpversioner.
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

Jag kör med "CutePDF".
Fungerar utmärkt...
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

jag kör också cutepdf, dom två gångerna jag behövt skapa PDF i windows typ :)
Användarvisningsbild
speakman

Inlägg av speakman »

Och ett slag för öppen källkod: PDFCreator. Installeras som en skrivare och fungerar i alla program.
Användarvisningsbild
arune
Kontakt:

Inlägg av arune »

PDFcreator http://sourceforge.net/projects/pdfcreator/ är en stabil variant, utan reklam eller annat skräp.

(Pucktvåa, sorry)
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

Windows är en miljö som inte innehåller så många funktioner från början. Så det finns ingen "färdig" lösning. Du måste antingen ladda ner ett gratisprogram (med risk för spyware och en massa rutor som dyker upp titt som tätt som påminner dig att du kan uppgradera) eller så köper du till program utan reklam. Det är därför PC antingen är fyllda med virus och spyware, saknar alla grundläggande funktioner (så som antivirus, zip och pdf -stöd) eller så måste man vara beredd att lägga ut ett antal tusenlappar på nya program för varje PC du äger.

Windows: :tumner:
Användarvisningsbild
Kulla
Kontakt:

Inlägg av Kulla »

En till som kör pdf creator
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

jesse: inte för att försvara windows, men XP och uppåt har zipstöd, iofs ett ganska begränsat sådant men ändå :)
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

jesse skrev:Windows är en miljö som inte innehåller så många funktioner från början. Så det finns ingen "färdig" lösning. Du måste antingen ladda ner ett gratisprogram (med risk för spyware och en massa rutor som dyker upp titt som tätt som påminner dig att du kan uppgradera) eller så köper du till program utan reklam. Det är därför PC antingen är fyllda med virus och spyware, saknar alla grundläggande funktioner (så som antivirus, zip och pdf -stöd) eller så måste man vara beredd att lägga ut ett antal tusenlappar på nya program för varje PC du äger.

Windows: :tumner:

Det är ju det jag hela tiden skriver, därför kör jag Mac. Ba finns ba, inget lappande.

Protte
sneaky

Inlägg av sneaky »

Och där föll ytterligare en tråd i bitar när folk börjar spy galla över windows, fruktansvärt tröttsamt.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

OPm man installerar ett pdf-program (för att skapa pdf) kommer det som regel att automatiskt installeras en (pdf)skrivare.
Jag kör inom () Foxit.
Nerre

Inlägg av Nerre »

jesse skrev:Du måste antingen ladda ner ett gratisprogram (med risk för spyware och en massa rutor som dyker upp titt som tätt som påminner dig att du kan uppgradera) eller så köper du till program utan reklam.
Eller så installerar man något som är Open Source, gratis, utan reklam och utan krav på att uppgradera.
ristomemo

Inlägg av ristomemo »

Kulla skrev:En till som kör pdf creator
Ställer mig i klungan för pdf creator. Gratis o fungerar ypperligt. Tycker det är bra mycket smidigare än Adobes köpesversion av acrobat.
Skriv svar