Bilgenerator laddningsspänning
Bilgenerator laddningsspänning
Har haft batteristrul och det senaste dog i -25graders köldknäppen...
Köpte ett nytt rejält idag med rejäla köldstartsegenskaper (så nu kommer värmen)
Funderade nu på om det är så att generatorn laddar ihjäl de stackars batterierna, mätte och ligger på ca 14.6V Vilket jag tycker är lite högt..
Men börjar man sen surfa laddingsregulatorer till en opel X22XE motor hittar man ganska snart
http://www.yiparts.com/ar/Part/OP/P/830833
För frontera A -95 borde det då vara 12 04 263 eller 12 04 270 på dessa står arbetsspänningen märkt till 14.8V respektive 14.7V. Altså tom lite högre än vad jag mäter upp!!
(Mekonomen rekomenderar för min bil en regulator liknande den som sitter på volvo 240, vilket efter lite efterforskning verkar vara fel, det är för C20NE motorn...)
Borde jag byta regulator? Det känns som den jag har ger ut rätt spänning..
Bilen startar på ett kick än så länge med sitt nya batteri och det vill jag ju ska hålla i sig, det är fasiken inte gratis med batteri längre...
Köpte ett nytt rejält idag med rejäla köldstartsegenskaper (så nu kommer värmen)
Funderade nu på om det är så att generatorn laddar ihjäl de stackars batterierna, mätte och ligger på ca 14.6V Vilket jag tycker är lite högt..
Men börjar man sen surfa laddingsregulatorer till en opel X22XE motor hittar man ganska snart
http://www.yiparts.com/ar/Part/OP/P/830833
För frontera A -95 borde det då vara 12 04 263 eller 12 04 270 på dessa står arbetsspänningen märkt till 14.8V respektive 14.7V. Altså tom lite högre än vad jag mäter upp!!
(Mekonomen rekomenderar för min bil en regulator liknande den som sitter på volvo 240, vilket efter lite efterforskning verkar vara fel, det är för C20NE motorn...)
Borde jag byta regulator? Det känns som den jag har ger ut rätt spänning..
Bilen startar på ett kick än så länge med sitt nya batteri och det vill jag ju ska hålla i sig, det är fasiken inte gratis med batteri längre...
Re: Bilgenerator laddningsspänning
Svindyrt med batterier har även jag fått erfara, snart ett till på G också känns det som 
Jag tycker din spänning låter väldigt hög, mina bilar brukar absolut max ge 14 volt (mätt vid batteriet) Att de ger högre vid generatorn tror jag beror på spänningsfallet delvis.
Kolla också med två multimetrar så inte felet ligger där (tex dåligt batteri i multimetern också
)

Jag tycker din spänning låter väldigt hög, mina bilar brukar absolut max ge 14 volt (mätt vid batteriet) Att de ger högre vid generatorn tror jag beror på spänningsfallet delvis.
Kolla också med två multimetrar så inte felet ligger där (tex dåligt batteri i multimetern också

Re: Bilgenerator laddningsspänning
Jag vet att det finns regulatorer som ger högre spänning än standard.
Dessa är avsedda för att kunna ladda husvagnsbatteriet, då är systemet kompletterat med någon grej som sänker spänningen till övriga bilen.
Någon tidigare ägare kanske har monterat en sådan regulator?
Dessa är avsedda för att kunna ladda husvagnsbatteriet, då är systemet kompletterat med någon grej som sänker spänningen till övriga bilen.
Någon tidigare ägare kanske har monterat en sådan regulator?
-
- Inlägg: 8092
- Blev medlem: 18 januari 2009, 00:48:24
- Ort: Alvesta, Småland
Re: Bilgenerator laddningsspänning
ganska vanligt med både 14 och 14.5V
Tror inte det har dödat ditt batteri. Det är kylan. Tips är att värma batteriet innan du ska starta bilen.
Tror inte det har dödat ditt batteri. Det är kylan. Tips är att värma batteriet innan du ska starta bilen.
Re: Bilgenerator laddningsspänning
Jag tycker inte det låter så mycket under förutsättning att bilen var i gång.
Men man kan tolka av din skrivning "det senaste dog..." som du har bytt flera ggr på kort tid och det är ju givetvis inget vidare tecken.
Jag har "slarvat bort" en länk som var superbra vad gäller laddning av alla möjlig (och omöjliga) batterier.
Den här länken beskriver ganska intutivt laddningsprocessen och normvärden, och vad jag minns stämmer värdena bra med "den sumpade braiga länken".
"http://www.kennethshem.se/Laddablybatt.htm
Om det nu är så att du inte har tvingats byta till nytt (att byta till reservbatteriet som stått i garaget räknas inte) batteri fler gånger, så tycker jag du skall ligga lågt med laddregulatorn så du inte ger dig på ett fel som inte finns.
Men man kan tolka av din skrivning "det senaste dog..." som du har bytt flera ggr på kort tid och det är ju givetvis inget vidare tecken.
Jag har "slarvat bort" en länk som var superbra vad gäller laddning av alla möjlig (och omöjliga) batterier.
Den här länken beskriver ganska intutivt laddningsprocessen och normvärden, och vad jag minns stämmer värdena bra med "den sumpade braiga länken".
"http://www.kennethshem.se/Laddablybatt.htm
Om det nu är så att du inte har tvingats byta till nytt (att byta till reservbatteriet som stått i garaget räknas inte) batteri fler gånger, så tycker jag du skall ligga lågt med laddregulatorn så du inte ger dig på ett fel som inte finns.
Re: Bilgenerator laddningsspänning
STor skillnad på batteri och batteri också dessvärre, billiga batterier kan dö bara efter nåt år.. kvalitetsbatterier kan utan vidare hålla i 10+ år.. i min lekbil så sitter originalbatteriet från 1996 kvar och funkar kanon.
Re: Bilgenerator laddningsspänning
Läser man på t.ex. Ctek:s hemsida så säger dom så här:
- 14,4V/Normal, Normal laddning
- 14,7V/Snöflinga, Laddning av AGM batterier eller laddning vid kyla.
- 14,4V/Normal, Normal laddning
- 14,7V/Snöflinga, Laddning av AGM batterier eller laddning vid kyla.
Re: Bilgenerator laddningsspänning
http://www.buchmann.ca/Chap4-page9.asp
"Implementing temperature compensation on the charger to adjust to temperature extremes prolongs the battery life by up to 15 percent. "
"Implementing temperature compensation on the charger to adjust to temperature extremes prolongs the battery life by up to 15 percent. "
Re: Bilgenerator laddningsspänning
Jo, jag kan hålla med om att det finns olika kvalitéer på batterier.
1995 tröttnade jag på allt trams man råkat ut för genom alla år med billiga skitbatterier,
som kroknar bara för att det råkar vara 25 minusgrader ute ibland.
Det året köpte jag mitt röda Optimabatteri, som jag fortfarande använder.
Det satt i min Buick bigblock åretruntbil under de fem första åren, ibland kunde det vara 25-28 minusgrader.
Inga problem, bara att vrida på startnyckeln även om bilen hade stått en vecka.
Man tyckte lite synd om startmotorn ibland, som snurrade på fullvarv ända tills motorn startade.
Jag har glömt att stänga av halvljuset flera gånger (ingen automatik 1965), kommit ut på morgonen och naturligtvis är
batteriet stendött.
Inga problem, bara att vänta tio minuter så har batteriet hämtat sig igen och räcker till för att starta motorn.
Och när man kört i tio minuter kan man lugnt stänga av motorn igen,
då är det tillräckligt laddat för att orka starta igen.
Otaliga gånger varenda vinter har jag fått starta andras bilar med startkablar.
Fyra meter långa kablar från elsvetsar med ganska ren koppar i och även riktiga klämmor till dem är det som krävs.
Har alltid dem liggande i bilen.
En del jag pratat med påstår att Optimabatterierna var av bättre kvalitéet förr i tiden men jag kan inte svara på det,
eftersom jag inte har haft anledning att köpa mig ett nytt igen.
1995 tröttnade jag på allt trams man råkat ut för genom alla år med billiga skitbatterier,
som kroknar bara för att det råkar vara 25 minusgrader ute ibland.
Det året köpte jag mitt röda Optimabatteri, som jag fortfarande använder.
Det satt i min Buick bigblock åretruntbil under de fem första åren, ibland kunde det vara 25-28 minusgrader.
Inga problem, bara att vrida på startnyckeln även om bilen hade stått en vecka.
Man tyckte lite synd om startmotorn ibland, som snurrade på fullvarv ända tills motorn startade.
Jag har glömt att stänga av halvljuset flera gånger (ingen automatik 1965), kommit ut på morgonen och naturligtvis är
batteriet stendött.
Inga problem, bara att vänta tio minuter så har batteriet hämtat sig igen och räcker till för att starta motorn.
Och när man kört i tio minuter kan man lugnt stänga av motorn igen,
då är det tillräckligt laddat för att orka starta igen.
Otaliga gånger varenda vinter har jag fått starta andras bilar med startkablar.
Fyra meter långa kablar från elsvetsar med ganska ren koppar i och även riktiga klämmor till dem är det som krävs.
Har alltid dem liggande i bilen.
En del jag pratat med påstår att Optimabatterierna var av bättre kvalitéet förr i tiden men jag kan inte svara på det,
eftersom jag inte har haft anledning att köpa mig ett nytt igen.
Re: Bilgenerator laddningsspänning
Det är inte så att du har avbrott på någon likriktardiod eller elfel så att fältströmmen ligger på när tändningen är av, det kan ta död på batteriet på sikt främst genom djupurladdning. Testa med en tågamperemeter om fältströmmen försvinner när du slår av tändningen. Testa hur mycket laddström generatorn ger.
-
- Inlägg: 7166
- Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
- Ort: Jamtland
Re: Bilgenerator laddningsspänning
Körvanor och spelvanor spelar stor roll för livslängden på batteriet, specielt under kalla årstiden. Kör man bara kortare sträckor eller slår på tändningen långa stunder för att spelamusik laddas batteriet ur. Att batteriet blir djupurladdat sliter hårt på batteriet. Och om det då inte laddas upp på en gång så är det oftast kört. Under vintern brukar jag hjälpa batteriet med laddare då jag kör mest korta sträckor.
Jag köper inte snacket med billiga batterier. Jag har köpt billiga batterier i hela mitt liv och de håller bra för att jag sköter dom. Kompisar som köper "kvalitetsbatterier" brukar ha mera bekymmer med batterierna än vad jag har för att de inte sköter dom. Ok, visst finns det en skillnad i kvalitet mellan batterier, men att sköta batterierna är viktigast!
Jag köper inte snacket med billiga batterier. Jag har köpt billiga batterier i hela mitt liv och de håller bra för att jag sköter dom. Kompisar som köper "kvalitetsbatterier" brukar ha mera bekymmer med batterierna än vad jag har för att de inte sköter dom. Ok, visst finns det en skillnad i kvalitet mellan batterier, men att sköta batterierna är viktigast!
Re: Bilgenerator laddningsspänning
Jepp, djupurladdningar och speciellt att stå urladdat (även i plusgrader) förkortar livslängden. Men sålänge batteriet inte kokar torrt är väl regulatorn någorlunda OK.
Har ett noname-billighetsbatteri nu som säkert är nära fem år gammal, funkar fint. Dock ganska stort (89 Ah) då det är en diesel.
Har ett noname-billighetsbatteri nu som säkert är nära fem år gammal, funkar fint. Dock ganska stort (89 Ah) då det är en diesel.
Senast redigerad av JanErik 26 januari 2010, 07:56:14, redigerad totalt 2 gånger.
Re: Bilgenerator laddningsspänning
Johanb: Kan vara, har tyvärr ingen tångampermeter som klarar DC...
Glenn: Det nya är ett Global, det som satt i när jag köpte den var ett OK(el biltema...), och batteriet imellan var också ett global
Topnotch: Bilen var igång, Det satt ett batteri i när jag köpte den, från OK (kan vara biltema...) detta var trött redan i höstas, och blev värre och värre med kylan.
När köldknäppen kom tog jag fram batteriet som fram till i sommras satt i min 850 och använde det istället, har under tiden utanför 850n används till lite allt möjligt, mest att starta åkgräsklippare med. Så det klassas definitivt som reservbatteri hittat i garaget
Oändliga antal startförsök har gjorts med detta batteri när startspärren dumma sig.. Även ett stort lastbilsbatteri (ja 12V) har figurerat i bakgrunden, tyvärr är batterilådan i fronteran för liten
(och även detta batteri ganska misshandlat..)
Och nu då mitt nya Global 72Ah med 600A köldstartsvärde, nu är det en snurr i starten som knappt upplevdes i sommras
Eftersom det inte var gratis ville jag ju säkerställa att det inte går sönder första veckan, och därför mätte jag spänningen på det. (Sitter också en mätare på instrumentpanelen som visar spänning och den ligger kontinuerligt på samma "höga" nivå. Tills man stänger av motorn, då sjunker den ...
Mindmapper: 6.5mil enkel resa , 13 mil om dan i genomsnitt.. Jag brukar också försöka undvika korta start/stopp.. Men jag har bara haft bilen ett år så vem vet vilken tortyr den varit utsatt för (Den stog bla stora delar av förra våren)
Glenn: Det nya är ett Global, det som satt i när jag köpte den var ett OK(el biltema...), och batteriet imellan var också ett global
Topnotch: Bilen var igång, Det satt ett batteri i när jag köpte den, från OK (kan vara biltema...) detta var trött redan i höstas, och blev värre och värre med kylan.
När köldknäppen kom tog jag fram batteriet som fram till i sommras satt i min 850 och använde det istället, har under tiden utanför 850n används till lite allt möjligt, mest att starta åkgräsklippare med. Så det klassas definitivt som reservbatteri hittat i garaget

Oändliga antal startförsök har gjorts med detta batteri när startspärren dumma sig.. Även ett stort lastbilsbatteri (ja 12V) har figurerat i bakgrunden, tyvärr är batterilådan i fronteran för liten

Och nu då mitt nya Global 72Ah med 600A köldstartsvärde, nu är det en snurr i starten som knappt upplevdes i sommras

Eftersom det inte var gratis ville jag ju säkerställa att det inte går sönder första veckan, och därför mätte jag spänningen på det. (Sitter också en mätare på instrumentpanelen som visar spänning och den ligger kontinuerligt på samma "höga" nivå. Tills man stänger av motorn, då sjunker den ...
Mindmapper: 6.5mil enkel resa , 13 mil om dan i genomsnitt.. Jag brukar också försöka undvika korta start/stopp.. Men jag har bara haft bilen ett år så vem vet vilken tortyr den varit utsatt för (Den stog bla stora delar av förra våren)
Re: Bilgenerator laddningsspänning
Blybatterier är för fegisar.
Ventilerade NiCd ska det vara.
Ventilerade NiCd ska det vara.
En av våra pensionerade medarbetare tog i mitten av 1960-talet uttjänta celler från Lansens katapultstol och satte dem i sin bil som startbatteri. Han kör än i dag med samma batteri, men bilen har han bytt åtskilliga gånger sedan dess. Björn Mårlid, SAFT AB
-
- Inlägg: 8481
- Blev medlem: 15 april 2006, 18:57:29
- Ort: Typ Nyköping
Re: Bilgenerator laddningsspänning
Rörde inte detta NiFe batterier?
Dom tål ju att stå urladdade i typ 50 år, sen har dom typ 99% kapacitet efter laddning, men deras CCA är inte imponerande.
Dom tål ju att stå urladdade i typ 50 år, sen har dom typ 99% kapacitet efter laddning, men deras CCA är inte imponerande.