Balans-pot på förstärkare, sätta dit motstånd? Lätt fråga!

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Freddan_

Balans-pot på förstärkare, sätta dit motstånd? Lätt fråga!

Inlägg av Freddan_ »

Hej,

Sitter här med en fin HK 670, där endast balans-poten är trasig. :( Detta är nog enkel elektronik, som man kan fixa ganska lätt.

Det är så att, vrider jag till vänster, fungerar vänster. Har jag den i "mittenläget", fungerar vänster, men inte HÖGER. Vrider jag åt höger, fungerar det inte. Så det är höger kanal som är paj. Poten har 6 ben. Går det sätta nåt motstånd nånstans? Men på vilka ben? Poten ser ut så här :arrow: http://www.movie-forumz.org/~googlah/Ha ... CN0052.jpg och det står (F)MN250K på den.
.
För mig har det ingen betydelse om höger "alltid" är på. Balansen brukar ju alltid stå i mitten ändå. Tacksam för svar. Ps: har kontaktat en service, dom skulle fixa en ny pot, men väntat 3 veckor.. puh. Ds.
Användarvisningsbild
MNorrgren

Re: Balans-pot på förstärkare, sätta dit motstånd? Lätt fråga!

Inlägg av MNorrgren »

Är det en äldre förstärkare??

Innan du bytar något på den kan du alltid testa med elektronikregöring i poten. http://www.kjell.com/content/templates/ ... ,444500000
Det har löst problemen på mina förstärkare, hade också problem med balanspoten, samt vissa andra men efter mycket sån spray i alla potar fungerar det fint. Det är något att börja med iaf.

Ska du köpa ny pot kan du göra det lättast här t.ex: http://www.bhiab.se/perl/show_artiklar. ... tikel&ws=0
Freddan_

Inlägg av Freddan_ »

Hej. Tack för ditt svar :!: Ja, det är en liten äldre stärkare. Från sent 90-tal, ungefär.

Tyvärr tror jag inte någon spray kan funka, för den skrapade först (när man vred höger), men nu låter den ingenting. Den hade blivit lite sne också. :humm: Så jag blev nog inget klokare av detta. Jag är inte direkt nån expert på detta, men antar att det är en 250K pot vi pratar om? Det stod ju (F)MN250K på baksidan. Och vad jag kan se så finns ingen sån på länken du gav mig.

Jag gissar på man kan sätta några motstånd på några ben, för att få höger kanal att funka. Men vilka ben.. För vänster funkar ju som sagt :shock: .. Är ju bara höger kolbana som är dålig. Några synpunkter är alltid uppskattat. (Eller tips på var man kan hitta denna del till HK)

Mvh
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

balanspottar är ofta lite speciella, fast om det är en vanlig standard så borde den ju kunna ersättas med typ två 125k-motstånd (per kanal) så den alltid står i mitten.
Freddan_

Inlägg av Freddan_ »

Ja, du har helt rätt. Verkar ju som att balance-pottar är speciella. Vet du möjligtvis mellan vilka punkter, jag kan löda dit motstånden? Så poten "luras" att den alltid står i mitten? En bild på hela grejen finns i första inlägget.

Edit: Nu känner man sig dum. Lite spray löste hela problemet. Men för den skull är ju inte potten "hel".. tråd kan dock låsas. Tack för all input.
Användarvisningsbild
MNorrgren

Inlägg av MNorrgren »

Brukar vara så enkelt ibland. :) . Bra det löste sig ju.

Det som brukar hända med just potar när de står är att det lägger sig ett lager, smuts, oxid etc på banorna i poten vilket gör att det inte blir någon kontakt genom och du får detta problem att den inte låter något. Jag har haft samma problem på två st förstärkare på kort tid nu så därför värt att testa.

Men som sagt, bra det löste sig :)
Rolf Zetterberg

Inlägg av Rolf Zetterberg »

Jo,spray löser många problem.
Visst kan man i nödfall sätta ett motstånd i st f poten.Schemat på en HK visar att det som i de flesta japaner sitter en "specialpot" som balans.Det syns på det svarta området på övre halvan av potens bana.Där är det nämligen ingen resistans(eller nästan ingen i alla fall)av vissa skäl-bl.a för att inte få några signalförluster som det skulle bli med en vanlig pot här.Löparen skulle ju då normalt stå i mittläge,och då får man ju ut bara halva signalen.
Du skulle i det här fallet kunnat löda ett motstånd mellan toppen och löparen på balanspoten.Du får då fram lite svagare ljud än normalt i den kanalen,men det korrigerar du ju med att vrida balansen.
http://www.geting.se/image.php/217719-b ... t.JPG/full
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor

Inlägg av psynoise »

Med motstånd kommer inte balanskontrollen att fungera, varför inte bara koppla förbi hela potentiometern då istället.
Rolf Zetterberg

Inlägg av Rolf Zetterberg »

Varför skulle den inte göra det?Inte med så stor variation,men han ville ju bara "ha igång den"(helst inte byta poten).
Skriv svar