Hej
Tänkte nu börja med ett litet projekt till skolan i kursen styrteknik och har då tänkt att jag ska bygga ett litet styrsystem till ett terrarium.
Själva styrningen ska göras med en Pic är det tänkt och jag vill ha följande funktioner:
Stänga av och på lyse vid klockslag även kunna stänga av och på lyset med knapp
Display med visning av temperatur och luftfuktighet
Så tänkte kolla om någon har förslag på:
Pic?
Givare för temp och luftfuktighet?
Display?
Senare kommer jag lägga på fler funktioner så som att den ska reglera till rätt temp och rätt luftfuktighet men börjar med detta.
MvH Pontus
Styrning till terrarium
Re: Styrning till terrarium
En 18F2620 ger stora möjligheter för framtida expansion men det går med en mycket mindre PIC.
OW för temp mm.
Display storlek efter vad du vill presentera i den.
OW för temp mm.
Display storlek efter vad du vill presentera i den.
ok kan inte hitta den att köpa i Sverige har du ngt annat förslag ?
MvH Pontus
MvH Pontus
Du är lite ute på ett villospår här.
Har du börjat med att blinka en LED med en PIC?
Kan du programmera? Har du programmeringsenhet? (t.ex. PICKit2 eller liknande)*
Saken är att man BÖRJAR med att designa efter vad man behöver OCH KOMMER att behöva.
Vill du ha ett display på ska det finnas pinnar nog till det.
Ska du ha temperatursensorer ska det finnas pinnar till det.
Ska du styra något ska det finnas utgångar till det osv osv osv.
Sedan kollar man hur många pinnar allt tar, hur många som ska vara analoga osv, man väljer om det ska vara ytmonterat eller hålmonterat och sedan väljer man den billigaste version som uppfyller kraven. Välj gärna i PIC18-serien (ELFA har en del av dessa) då den är mer modern än PIC16-serien.
Har du börjat med att blinka en LED med en PIC?
Kan du programmera? Har du programmeringsenhet? (t.ex. PICKit2 eller liknande)*
Saken är att man BÖRJAR med att designa efter vad man behöver OCH KOMMER att behöva.
Vill du ha ett display på ska det finnas pinnar nog till det.
Ska du ha temperatursensorer ska det finnas pinnar till det.
Ska du styra något ska det finnas utgångar till det osv osv osv.
Sedan kollar man hur många pinnar allt tar, hur många som ska vara analoga osv, man väljer om det ska vara ytmonterat eller hålmonterat och sedan väljer man den billigaste version som uppfyller kraven. Välj gärna i PIC18-serien (ELFA har en del av dessa) då den är mer modern än PIC16-serien.
OK
Nej jag har inte programmerat PIC innan har endast programmerat PLC innan men har funderat på att börja med PIC rätt länge och min lärare tyckte att jag inte borde ha några större problem med det.
Har tänkt att jag ska beställa denna programmerarenheten: http://www.piccircuit.com/product.php?id_product=26
Nej jag har inte programmerat PIC innan har endast programmerat PLC innan men har funderat på att börja med PIC rätt länge och min lärare tyckte att jag inte borde ha några större problem med det.
Har tänkt att jag ska beställa denna programmerarenheten: http://www.piccircuit.com/product.php?id_product=26
Fundera heller på 73-344-18, den kan ÄVEN fungera som ICD (In-Circuit Debugger) vilket betyder att du kan single-steppa program, läsa ut värden i register/RAM, ändra värden osv. Detta då medan kretsen sitter i kretsloppet.
Vissa lite äldre versioner PIC16 kan inte detta men alla nya + alla PIC18 kan jobba med denna som ICD.
Vissa lite äldre versioner PIC16 kan inte detta men alla nya + alla PIC18 kan jobba med denna som ICD.