AMP-5 funderingar
AMP-5 funderingar
Hej alla forumister. Jag sitter här och funderar på att beställa ett nytt förstärkarkort av Jan på 41hz.com, nämligen AMP-5 kittet. Jag har ställt några frågor om det, men har inte fått något riktigt svar så jag tänkte jag skulle lägga ut frågan här. Det kan ju vara någon som har köpt ett sånt kort.
Min första fundering gäller DS1802 kretsen som man kan koppla in, hur är det med anslutningarna till kontaktdonen J2?
Jag har bara sett en bild av det där kortet och då är det kopplat med några resistorer mellan benen på 1802an och lödpunkterna på J2 sedan så är det skrapt och fastlött på några ledningsbanor. Så vill inte jag ha det och det är därför som jag lägger ut frågan här.
//Patrik
Min första fundering gäller DS1802 kretsen som man kan koppla in, hur är det med anslutningarna till kontaktdonen J2?
Jag har bara sett en bild av det där kortet och då är det kopplat med några resistorer mellan benen på 1802an och lödpunkterna på J2 sedan så är det skrapt och fastlött på några ledningsbanor. Så vill inte jag ha det och det är därför som jag lägger ut frågan här.
//Patrik
-
danielr112
Re: AMP-5 funderingar
Finns det inte ledningsbanor på kortet från DS1802 till J2 så funderar jag på att rita och beställa ett kort med ledningsbanorna utdragna till en plint. Men om det är utdraget till plinten så skulle jag vara helnöjd.
Sedan så är det lite fler funderingar som jag har också, men det blir då jag har beställt och fått hem kortet.
Sedan så är det lite fler funderingar som jag har också, men det blir då jag har beställt och fått hem kortet.
Nu har jag fått svar från Jan och som tur är så är det ledningsbanor från DS1802 till J2.
Men funktion var lite osäker, så Jan skulle skicka med en sådan krets mot att jag lämnar lite respons om hur det fungerar.
Men funktion var lite osäker, så Jan skulle skicka med en sådan krets mot att jag lämnar lite respons om hur det fungerar.
Hej!
Jag har byggt en amp-5 med 1802-volymkrets,
funkar väl ok, men stegen hörs ibland.
Skall nog byta till en vanlig pot i stället.
Sjukt nöjd i övrigt dock.
Även amp-32 får bra betyg av mig.
Mvh
Wombat
Jag har byggt en amp-5 med 1802-volymkrets,
funkar väl ok, men stegen hörs ibland.
Skall nog byta till en vanlig pot i stället.
Sjukt nöjd i övrigt dock.
Även amp-32 får bra betyg av mig.
Mvh
Wombat
Ok, det var ju mindre bra... Men om man har tur så kan det ju flyta på helt ljudlöst också.
Nu är det bara dags att beställa allt man behöver för att få liv i den
Edit:
Nu var det beställt från 41hz.com, nu ska det bara beställas från electrokit...
Är det någon som har ett kopplingsschema för att få ett vanligt relä att slå om med endast en momentantryckomkopplare och sedan hållas i det läget till dess att man trycker på knappen igen?
Eller ska man göra ett försök att till det med en PIC...
Jag har det som krävs för att få till det med en PIC i material väg, men jag kan inte med att skriva koden för det...
Nu är det bara dags att beställa allt man behöver för att få liv i den
Edit:
Nu var det beställt från 41hz.com, nu ska det bara beställas från electrokit...
Är det någon som har ett kopplingsschema för att få ett vanligt relä att slå om med endast en momentantryckomkopplare och sedan hållas i det läget till dess att man trycker på knappen igen?
Eller ska man göra ett försök att till det med en PIC...
Jag har det som krävs för att få till det med en PIC i material väg, men jag kan inte med att skriva koden för det...
Nu har jag spenderat knappt två dagar på att löda men jag är inte riktigt klar... Det är ju inte det roligaste görat, men man har ju nånting att göra och då det väl är klart så kan man ju ha kul
Sedan så saknar jag några komponenter
Det är bland annat DS1802an... Resten är bara några motstånd och nån diod.
För tillfället så funderar jag på att börja skriva lite kod till PICen som jag ska låta sköta strömförsörjningen.
Jag hoppas bara att styrningen får plats på samma krestkort som alla knappar. Jag är iaf helnöjd med hur "knappkortet" ser ut:)
Edit:
Jag har laggt upp en liten bygglogg på:
BuildLog.eu
Sedan så saknar jag några komponenter
Det är bland annat DS1802an... Resten är bara några motstånd och nån diod.
För tillfället så funderar jag på att börja skriva lite kod till PICen som jag ska låta sköta strömförsörjningen.
Jag hoppas bara att styrningen får plats på samma krestkort som alla knappar. Jag är iaf helnöjd med hur "knappkortet" ser ut:)
Edit:
Jag har laggt upp en liten bygglogg på:
BuildLog.eu
Ds1802'an finns typ ingenstans, så jag samplade två från Maxim, du kan få den överblivna om du vill.
Pm:a adress så slänger jag den i ett kuvert.
(+obligatorisk rosa påse och svart skum.)
Mvh
Wombat
Pm:a adress så slänger jag den i ett kuvert.
(+obligatorisk rosa påse och svart skum.)
Mvh
Wombat
Tack för erbjudandet wombat, men Jan ska skicka en till mig nu i veckan.
Förhoppningsvis så får jag den på tisdag tillsammans med komponenterna som saknas.
Då jag har fått dem så blir det till att löda ihop trafon med dess kringkomponenter och efter det så blir det provmätning och annat mindre kul...
Förhoppningsvis så får jag den på tisdag tillsammans med komponenterna som saknas.
Då jag har fått dem så blir det till att löda ihop trafon med dess kringkomponenter och efter det så blir det provmätning och annat mindre kul...
Kan någon räta ut ett litet frågetecken åt mig?
Jag sitter och fixar lite med tryckknapparna som jag ska styra hela den här anläggningen med och funderar på om jag har tänkt rätt med att låta knapparna som jag ska styra PICen med gå mot jord. Det som gör mig osäker är om jag kan använda en Schmitt trigger för att få korrekta pulser till PICen.
Säg till om jag tänker rätt här nu, jag skulle behöva en pull up mot Vcc och sedan en inverterad Schmitt trigger för att få den att skicka rätt signal (hög/logisk etta?) till PICen.
Till DS1802an så tror jag att det är rätt, iaf enligt databladet, det ska finnas intern avstudsning och intern pull up så den ska bara gå mot jord.
Jag sitter och fixar lite med tryckknapparna som jag ska styra hela den här anläggningen med och funderar på om jag har tänkt rätt med att låta knapparna som jag ska styra PICen med gå mot jord. Det som gör mig osäker är om jag kan använda en Schmitt trigger för att få korrekta pulser till PICen.
Säg till om jag tänker rätt här nu, jag skulle behöva en pull up mot Vcc och sedan en inverterad Schmitt trigger för att få den att skicka rätt signal (hög/logisk etta?) till PICen.
Till DS1802an så tror jag att det är rätt, iaf enligt databladet, det ska finnas intern avstudsning och intern pull up så den ska bara gå mot jord.
Hur du kopplat knapparna till PIC'en avgör du själv i programmet, men pullup motstånd och knappen mot jord fungerar bra.
En schmitt trigger vet jag däremot inte om det är nödvändigt att ha, möjligtvis ett RC nät för att minska kontakstudset men det fixar du också i mjukvaran.
En schmitt trigger vet jag däremot inte om det är nödvändigt att ha, möjligtvis ett RC nät för att minska kontakstudset men det fixar du också i mjukvaran.
Ok, tack för svaret.
Det rätade ut frågetecknet lite grann iaf. Det är bara frågan om jag klarar av att skriva den lilla kodsnutt som jag behöver till det här projektet...
Äh friskt kodat, hälften brunnet
Edit:
Nu har jag suttit ett litet tag och gjort en liten början på koden, men jag är osäker på om något är rätt...
Det enda jag är säker på är att det allra översta är rätt...
Det rätade ut frågetecknet lite grann iaf. Det är bara frågan om jag klarar av att skriva den lilla kodsnutt som jag behöver till det här projektet...
Äh friskt kodat, hälften brunnet
Edit:
Nu har jag suttit ett litet tag och gjort en liten början på koden, men jag är osäker på om något är rätt...
Det enda jag är säker på är att det allra översta är rätt...
Kod: Markera allt
list p=12f629 ;PICen jag använder
#define status3
#define RP0 5
#define trisio5 0
#define gpio1 1
#define trisio4 0
#define gpio2 1
#define intosc 1
org 1