Pistmaskin i skala 1:20 (ungefär)

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
90kar08

Pistmaskin i skala 1:20 (ungefär)

Inlägg av 90kar08 »

Jag kan ju börja med att säga att det inte kommer bli nån skalamodell dethär så att ingen blir besviken :) .

Ända sen jag såg en pistmaskin för första gången när jag var sisådär 7-8 år så har jag varit fascinerad av dem. Jag har funderat ganska länge på att bygga en radiostyrd modell men gett upp tanken gång på gång p.g.a. att jag inte kom på nåt bra sätt att göra larvbanden och att hitta några i lagom storlek och till ett vettigt pris är nog bara att glömma :( .

Men så häromdan när jag satt o kollade på Wall.e så fick jag en smärre uppenbarelse: en bit vävarmerad gummislang, massor av popnit och några meter aluminiumvinkel, svårare än så ar det ju inte :idea: !

Snabbt som tusan var jag nere i källaren för att göra en proof-of-concept. Jag klippte en bit ur en slangbit, borrade ett hål i den, tog första bästa aluminiumbit, borrade ett hål i den med också i med en popnit. Och se på f*n det funkade :D !

Efter inköp av popnit och 8 meter aluvinkel, 10x10x1mm så blev det till att försöka knåpa ihop ett helt larvband, resultatet syns nedan:
Bild

Till drivning hade jag tänkt använda såna här skruvdragarmotorer från jula (149 kr/st tror jag):
Bild

Hjulen ser ut så här:
Bild

Till att börja med hade jag tänkt göra en prototyp med kabel till kontrollenheten men alla batterier o.dyl ombord så att jag senare kan konvertera till RC om den funkar tillfredställande innan jag vet det vill jag inte lägga ut en massa pengar på radiostyrning.

Ett larvband med hjul klart (tror jag ska ha ett hjul till :humm: ).
Bild

Mer kommer när jag hunnit lite längre, skulle vara kul om det hann bli ett första tet innan snön försvinner, men det är nog lite väl optimistiskt kanske.

Edit: Jag vet att bilderna är för breda, ska fixa det.
Edit: Fixat!
Senast redigerad av 90kar08 23 januari 2010, 12:26:37, redigerad totalt 2 gånger.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Re: Pistmaskin i skala 1:20 (ungefär)

Inlägg av Mizzarrogh »

Kul projekt. 8)
Banden ser faktiskt ut ungefär så med nitade ribbor även på fullskalemaskiner, som du säkert sett.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Mycket kul idé! :D :tumupp:

Jag är väldigt nyfiken på fortsättningen. Hoppas det inte dröjer länge. :)
Johanb

Inlägg av Johanb »

Snygg idé :tumupp:
Har du tandhjul båden fram och bak men inte mellan?
Tänker mest på risken för att kränga av dem.
Användarvisningsbild
90kar08

Inlägg av 90kar08 »

Tackar, tackar! :)
Tur att det finns folk som är mer uppmuntrande än mina föräldrar, mamma skrattar alltid åt alla mina projekt och pappa påpekar alltid att jag skulle gjort tvärtom. :(

Borde jag ha tandhjul överallt? :humm: Jag tänkte bara ha det på drivhjulen och sen ha runda för resten och sen spänna hyfsat hårt. Slangen är i princip helt ostretchig och ca 2mm tjock så jag tor det ska funka, annars kan jag ju bara byta ut dem senare.

En riktig pistmaskin har väl bakhjulsdrift men jag tänkte ha framhjulsdrift på ena sidan och bak på andra, problem? Anledningen till detta är att den blir för bred om jag ska ha bägge motorerna brevid varandra.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Jag har en linjeföljare som aldrig blev klar med likande motorer.

Har du löst spärrningen av momentbegränsaren?
Hur ska du montera hjulet? Är det en skruvdragare med borr chuck?
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

Jag har några bandvagnskit, och där är bara drivhjulen tandade, speciellt mitthjulen skulle jag se till att ha släta, annars tror jag det kan knipa lite mellan ovan och underband.
Någon typ av spännhjul kan nog vara bra så man kan minska risken för bandhopp.

Det borde väll funka med en motor i var enda, det är ju samma band längs hela sidan. hade det varit en bil med 4 hjul med motor på bara 2 hade det nog funkat sämre att ha de diagonalt.

Fina band, fast jag hade nog lagt en bricka mellan varje popnit och slang för att minska risken att niten äter sig igenom slangen.
För övrigt kommer de funka, en skogsmaskin vi höll på och byta band på hade samma design. (Dock var L-järnen skruvade igenom gummit, men exakt samma tanke)
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Japp, jag tror inte heller det spelar någon roll var drivhjulet sitter, det enda som händer om det blir osynkat är ju att den vill svänga åt ett håll.
På en del mindre/äldre maskiner kan det tex vara framhjulet man spänner, större maskiner har ofta separata spännhjul.
Antar man helt enkelt får testa om det behövs annars kan man tex göra en stång med en fjäder mellan två brickor och en rörbit i andra änden där man skjuter in stången.
Användarvisningsbild
Fritzell

Inlägg av Fritzell »

Mycket coolt projekt :tumupp: . Hoppas du RC-konverterar den, skulle va riktigt häftigt :D. Bra jobbat med kugghjulet, blir fascinerad av den simpla men så smarta konstruktionen.
Användarvisningsbild
90kar08

Inlägg av 90kar08 »

Momentbegränsningen spärras genom att man pressar in kulorna i växellådan.
Bild
De här kulorna då och inga andra :wink: .
Har en förfrågan uppe i Jobb/Tjänster om nån kan fräsa ut delarna till detta i aluminium.

Hjulen sitter fast såhär:
Bild
Jag är dock lite skeptisk till om det håller, annars får jag hitta på nåt annat.
Är det förresten nån som vet vad det är för gänga i hålet? (Det man spänner fast chuchen med). Trodde det var M5 men det var lite mindre.

Spänningen av banden tror jag jag ska ha nån skruv som flyttar fram- alt. bakhjulen när man skruvar på den, som kedjespännare på en moped/MC.
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

Vilket projekt! 5+ för drivkraften (på dig och blivande pistmaskinen ;) )

Blir skoj att se resultat.

Det ska normalt sett inte behöva driva på mer än ett hjul(per sida) men å andra sidan lär de ju ha försökt några gånger innan de lyckades också ;)
Användarvisningsbild
Bonehead
Kontakt:

Inlägg av Bonehead »

Riktigt smart lösning på banden! Varit intresserad ett tag på att göra en larvbands RC jag med men inte kommit på något vettigt sätt att göra landbanden.. Du har nog löst det! :P
Användarvisningsbild
E85

Inlägg av E85 »

Ser kul ut. Kommer bli intressant att följa! Fast bärförmågan i banden skulle nog bli större ifall du hade så gummit går ända ut till kanten på kammarna. Tre gummiband och två hjul i bredd är ett annat förslag (fast ett hjul borde räcka).
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

För att hålla mattan på plats så den inte kränger från bärhjulen brukar den ha klackar invändigt på mattan. Klackarna brukar vara konkava mot hjulen. Ska se om jag får tid att ta ett kort på mattan imorgon.
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

Jag fick själv en liknande idé på hur man kan tillverka larvband för några månadersedan som var snarlik denna, men jag har fortfarande inte hunnit testa, så det ska bli intressant att se hur detta blir!

Att ha framhjulsdrift på ena sidan och bakhjulsdrift så man har larvband är inga problem alls, jag kör själv med det på det viset på min bandvagn. Fungerar prima.

PS. Bry dig inte om dina föräldrar, päron förstår sig inte på sånna här saker... Mina gör tvärt om, vad jag än har gjort tycker dem det är jättefint o bra. Visar jag upp en rulle tejp skulle jag få höra "Ohh! Va fint! Har du gjort den?" :wall:
Skriv svar