motstånd som bestäms av separat spänning

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Re: motstånd som bestäms av separat spänning

Inlägg av jojje »

Ruben skrev:
jojje skrev:Men inte en oxe. :)
oxe är en kastrerad tjur
Men den kommer inte direkt från en kossa.
Den är könsmanipulerad till kossa.
Alltså, det är en transsexuell tjur.
Så kossor föder inga oxar.
B1n4ry
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av B1n4ry »

jojje: Nu skall nog DU läsa på lite.
Tillåt mig citera www.ne.se

>transsexuell´ adj. ~t
>ORDLED: trans-sexu-ell
>• som helt identifierar sig med det motsatta könet och därför vill byta kön

>kastrering (av kastrera, av latin ca´stro 'snöpa', 'kastrera'), avlägsnande av
>testiklar eller äggstockar för att hindra bildningen av könshormoner (testosteron
>hos mannen och östrogener hos kvinnan) från dessa.

Möjligtvis är en oxe en asexuell tjur.
>asexuell´ adj. ~t
>ORDLED: a-sexu-ell
>• som inte styrs av sexuella drivkrafter
En tjur blir inte sugen på att vara en ko bara för att man knipsar honom.
Han blir en tjur som är helt ointresserad av om han är en tjur eller en ko.

//B1N4RY
Användarvisningsbild
Swech
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Swech »

"Ska jag lära mig det innan jag kommer till ett forum där man frågar saker om elektronik?"

Lite grand som att dyka upp vid halkbanan och bli förvånad att de förutsätter
att man vet vad gasen och bromsen sitter...
"va det är ju det jag har kommit hit för att lära mig !!!??? "

Så- ta tjuren eller oxen eller kossan vid hornen och studera lite på egen hand först

Swech
Användarvisningsbild
POS
Kontakt:

Inlägg av POS »

Ett bra köp om man vill ha lite breda grunder.
http://www.kjell.com/?item=80000&path=2010000
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Mycket tjaffs i den här tråden .... men är det så att Ruben ska ha ett spänningsstyrt motstånd, alltså en resistans som bestäms av en separat styrspänning.
psynoise plockade fram lite länkar på vad det kan handla om - bra mannen!

Frågan är hur stora effekter resistansen ska hantera, och vad applikationen är. Kan du plocka fram en skiss kanske?
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Fjärrstyrt motstånd är ju skitenkelt, ta en RC styrning med ett servo som vrider på en potentiometer, ska det va så svårt, typ

Prutte
YZF750

Inlägg av YZF750 »

Hej på er,

Jag hoppar in i denna tråd för att jag tror att jag funderar i samma banor som Ruben, men jag hoppas jag kan vara tydligare med vad jag vill uppnå. Jag hjälper en kompis som håller på att bygga en rullande landsväg. Som broms kommer en Telma-broms (Eddy current brake om nån vill googla) att användas och strömmen till bromsen är tänkt att drivas med hjälp av en svets.
Svetsströmmen styrs nu i svetsen med hjälp av en 2,2 k potentiometer, kortsluten pot ger full ström och 2,2 k ger lägsta ström.
Nu vill vi ju att en regulator med utsignal 0-10V ska styra strömmen i stället för potentiometern, hur göra? Skulle behöva en "potentiometer-emulator" som styrs av 0-10V. Jag har schemat på svetsen men skulle helst slippa ge mig in i dessa kretsar och rota.

Jag har också varit inne på prototypens idé att helt enkelt styra en pot med ett servo, men var hittar man ett sådant servo? Måste vara snabbt i så fall, kanske nån sekund från min till max broms! Och styras med spänningsbörvärde för läget.
Eller har nån en bättre idé?

edit: flyttade presentationen till presentationstråden
Senast redigerad av YZF750 24 januari 2010, 21:57:07, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Andy

Inlägg av Andy »

Om svetsen permanent ska användas till virvelströmsbromsen är nog tipset att kolla hur styrningen är uppbyggd bakom potten.
Frågan är om Telma´n drar så mycket ström att det behövs en svets till jobbet eller om det blir smidigare och enklare att bygga ett skräddarsytt aggregat istället.
Jag förutsätter att Telma´n är 24 VDC och har sina anor från lastbil eller buss.
ToPNoTCH

Inlägg av ToPNoTCH »

Har ni kollat något på digitala potentiomnetrar ??

En enklare uC och digital potentiometer (med SPI el. I2C) lär ju funka.

Vet inte om det finns frekvensstyrda digitala potentiometrar, men om det gör det så kanske det räcker med en sådan och en LM331 (slippa uC) för det "landsvägs behovet"

/Ola
ToPNoTCH

Inlägg av ToPNoTCH »

...eller om du hellre vill "handla bort problemet" YZF750 så borde denna vara som handen i handsken. http://www.cnc4pc.com/Store/osc/product ... cts_id=179

/Ola
Användarvisningsbild
persika
EF Sponsor

Inlägg av persika »

Med en fälteffekt-transistor kan man styra resistansen mellan drain och source med en spänning mellan gate och source.
dangraf

Inlägg av dangraf »

>>persika
Vet du någon sådan mosfet som har en linjär resistans beroende på gate-source spänningen? Misstänker att man gärna vill ha varianter av sin spänning, inte bara min/max värden. När jag tittar på datablad för fälteffekt transistorer så verkar resistansen vara väldigt olinjär och dessutom påverkas av temperatur. Går detta att kringgå så är det givetvis en bra idee :-)
xxargs

Inlägg av xxargs »

inom lämpliga abetspunkter ja, utanför dessa så blir egenskaperna olinjära.

att elektrisk styra en 'resistans' och fortfarande bete sig som en resistans från nV till många volt, växelström som likström och utan beroende av omkringliggande potentialer utan att skapa nya effekter är väldigt svårt

den närmaste jag kan komma på är kadiumsulfid-celler som styrs via ljus (från tex en lysdiod) men har nackdelen att vara en smula kapacitiv och är långsam i reaktionerna när det skall ändras.

en optokopplare ger inte en reglerbar resistans även om dess transistor reglerar strömmen - den är en styrbar strömgenerator med fortfarande mycket hög impedans vars effektförluster stiger linjärt med spänningen (dvs strömmen hålls konstant lika (hyffsat) även om spänningen stiger) , ej kvadratiskt som motstånd - tål heller ej polvändning och egenskaperna är olijnära vid väldigt nära 0 Volt...

det betyder inte att det inte är oanvändbart - faktiskt kan användas på de flesta problemen och görs så - men dessa ersätter inte en reglerbar 'simpel' resistans...

Visst det går att göra elektroniska laster som beter sig som en (effekt) motstånd men då är det hela slutsteg som med avsedd återkoppling uppvisar 'resistiv' effekt - men det är ingen komponent man kastar in i en återkopplingsmotståns i en OP-amp för att justera förstärkningen...

transkonduktansförstärkare (vars enklaste form är just bipolär transistor) kan också med motkoppling göra så att det 'ser' ut som resistans - dock brukar problemen stiga kraftigt så fort man pratar om växelström där man passerar nollan till negativa sidan...

ingen av lösningarna med transistorer är enkla att kasta in 'var som helst' som man gör med motstånd.

det är inte utan orsak som det finns servostyrda potentiometrar...
Användarvisningsbild
persika
EF Sponsor

Inlägg av persika »

dangraf skrev:>>persika
Vet du någon sådan mosfet som har en linjär resistans beroende på gate-source spänningen? Misstänker att man gärna vill ha varianter av sin spänning, inte bara min/max värden. När jag tittar på datablad för fälteffekt transistorer så verkar resistansen vara väldigt olinjär och dessutom påverkas av temperatur. Går detta att kringgå så är det givetvis en bra idee :-)
Olinjärt är det med en FET-transistor, men i vissa sammanhang har det ingen betydelse, t.ex. om det finns återkoppling.
I ursprungsfrågan står det inget om vad den styrbara resistansen ska vara till för.
Skriv svar