koppla fjärrkontroll till datorn?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Electricguy

Re: koppla fjärrkontroll till datorn?

Inlägg av Electricguy »

jag har redan geekat ihop en fjärr till det :) jag tog ett stycke gammalt tangentbord och stoppade i en radiostyrning från en billig RC bil. kopplade reläer på utgångarna som "trycker" på piltangenterna. sen har jag satt en vippprytare som håller ner Ctrl knappen så piltangenterna kontrollerar volym och vilken låt som ska spelas. allt fick plats i tangentbordet, och radiostyrningen drivs av den befintliga 5V linan från datorn :D sen har jag byggt in sändaren i en gammal 80-tals miniräknare (det var den enda lådan med knappar jag hade) det hela fungerar redigt bra, men jag ska borra ett hål i bordet och dra ut antennen. för det är en stor jordad plåt i bordet som skärmar antennen :D :D
Mårten

Re: koppla fjärrkontroll till datorn?

Inlägg av Mårten »

Ah, universalfjärr så jag kan styra både min stereo och min hembyggda IR-mottagare till datorn med - det vore suveränt. 8)

Men tror ni följande går att knäcka också: På stereon kan jag välja mellan FM, CD, Tape, Phono och AUX. Men med min befintliga fjärris, kan jag bara växla mellan FM, CD och Tape. Skulle det kunna gå att skicka signaler från fjärrisen som gör att stereon fattar att jag ska växla till Phono och AUX också? (Det är en Technics ST-CA1060)
Skriv svar