styra 18 volt med 5 volt?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
dangraf

Re: styra 18 volt med 5 volt?

Inlägg av dangraf »

jag kanske har missförstått uppgiften, men för mig verkar det enkelt. styra en motor på 12-18V med en signal från 0-6V. Sen är det lite oklart om man vill styra strömmen eller spänningen, har inte så bra koll på elmotorer.

Men hur får man 6V från 2st AA batterier, blir inte det ca 3V? om du har en dcdc med som omvandlar spänningen så spelar inte antalet AA batterier någon roll i förklaringen..
Användarvisningsbild
4kTRB

Inlägg av 4kTRB »

Det hela verkar lite hemlighetsfullt får jag hålla med om.
Kanske är en fjärrstyrd hembränningsapparat som ska byggas egentligen?
Och det vill man inte skylta med för mycket.
Användarvisningsbild
björn
EF Sponsor

Inlägg av björn »

dangraf skrev:jag kanske har missförstått uppgiften, men för mig verkar det enkelt. styra en motor på 12-18V med en signal från 0-6V. Sen är det lite oklart om man vill styra strömmen eller spänningen, har inte så bra koll på elmotorer.

Men hur får man 6V från 2st AA batterier, blir inte det ca 3V? om du har en dcdc med som omvandlar spänningen så spelar inte antalet AA batterier någon roll i förklaringen..
Är du säker på det?

Efter vad jag ser så reviderade han det till:
Den lyder så här: Jag vill köra en motorsåg med en radiostyrdbil-sändare och motagare. Idéer?
Men det du säger gäller kanske fortarande? är väl ingen som vet (förutom eventuellt trådskaparen men han vill ju inte berätta något.)

Det sista med batterierna kan man ju undra (med) :)
Ruben

Inlägg av Ruben »

dangraf skrev:Du skulle kunna lösa detta med :
1 potentiometer eller 2st motstånd
1 mosfet n kanal transistor
1 op förstärkare.
1 effektmotstånd

om du kopplar motorn till 12 el 18V till "source" på en MOSFET (N-kanal)och sedan "drain" vidare till ett litet effektmotstånd på kanske 0.5ohm och sedan ner till jord. Då kan du använda MOSFET transistorn till att stänga av på motorn genom att ge en 6V eller 0 V på "gate" pinen, kan säga att detta är som en av/på switch.

jag har inte läst om hur mycket ström motorn drar, men om vi gör antagandet att den ligger på ca 5A så måste du kolla upp så att motståndet klarar av 5A*0.5Ohm = 2.5V, 2.5V*5A = 12.5W. Samma sak med MOSFET transistorn, om den har ett internt motstånd på 0.3ohm så måste den klara av 0.3*5 = 1.5V = 1.5V*5A = 7.5W. Kolla även så att mosfet-transistorn klarar av 18V.

Om du mäter spänningen över motståndet vid "full patte" så kanske spänningen ligger på 2.5V vilket är MAX spänning över motståndet. Om du vill köra motorn på halvfart så ska du försöka hålla 1.25V kanske?? (vet inte om strömmen är proportionell mot varvtalet).

För att fortsätta, så måste du försöka omvandla dina 0-6V från mottagaren till 0-2.5V genom en spänningsdelning, t.ex 2 motstånd eller om du använder dig av en potentiometer så skulle du med denna kunna bestämma vad max-hastighet kommer bli på din motor.

Kopplar du detta till en OP-förstärkare (rail-to-rail eftersom du antagligen kommer mata denna med 0-6V eller 0-18V och vill kunna ha en utsignal väldigt nära 0). Signalen från din potentiometer/ spänningsdelning kopplar du in på (-). Därefter kopplar du en sladd från punkten mellan motståndet och MOSFET transistorn till (+) och därefter (out) på OP förstärkaren till "gate" på mosfet transistorn.

Det som kommer hända är att den jämför spänningen från din mottagare med spänningen över resistorn. Är spänningen för stor stängs transistorn av ett litet tills den blir lite lägre och då sätts den igång igen.

hoppas du hängde med
jag hängde med och tackar för ett bra svar.
Ruben

Inlägg av Ruben »

Hur gör man för att tabort en tråd? Jag tror jag ska börja om med en ny tråd.
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

Du kan bara ta bort sista inlägget om ingen skrivit något efter det hela, dock inte en hel tråd.
Varför börja en ny tråd i samma ämne? sannolikt blir de bara hopslagna..
Ruben

Inlägg av Ruben »

Det verkar som om folk måste veta hela konceptet vilket jag inte orkar förklara och inte har 5% klart för mig hur saker ska sitta eller vilka delar som ska ingå i projektet.

Jag måste komma med exempel som inte har med projektet att göra eftersom jag inte vet hur "resten" av projektet ska se ut. Detta bara för att lösa en liten grej i det stora hela.

Jag tänkte att jag skulle fråga mig fram på en annan nivå istället.
Användarvisningsbild
björn
EF Sponsor

Inlägg av björn »

Det går nog jättebra att fortsätta här ändå, eller också så dumpar du denna tråden och börjar på en ny (denna kommer snart att försvinna i mängden då).

Förövrigt vill jag ge tipset att verkligen fundera ut vad du behöver hjälp med innan du frågar, det är inte så att vi behöver veta exakt hur hela ditt projekt ser ut men man måste veta förutsättningarna samt hur du vill att det skall vara/fungera.
Ofta kommer det trådar här där det frågas om en viss lösning och tre-fyra sidor senare visar det sig att det finns hur många andra bättre lösningar som helst, och att ursprungsfrågan igentligen inte var relevant.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Det första nytt folk får lära sig här är att alla frågor besvaras av motfrågor. Det är bara att vänja sig. Här vill vi veta hur och varför om allt, och vill sen gärna tala om hur saker och ting kan lösas på andra sätt. :mrgreen:
Ruben

Inlägg av Ruben »

Oftast när jag har frågor så finns det inget projekt utan jag vill bara veta hur man går tilll väga eller hur det fungerar.
T ex som nu om jag vill veta hur man får 0-6v att styra en 0-12v.
Men jag tror jag ska börja vara mer specifik om vad det är jag vill veta.
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

> T ex som nu om jag vill veta hur man får 0-6v att styra en 0-12v.

Ja, jo... :-) :-)

Men det du inte verkar förstå är att det *INTE GÅR* att svara på en
sådan där fråga ställd på det där sättet. Inte utan att veta i vilket
sammanhang det hela ska användas. Du har fått ett par "svar" här
i tråden, sannolikt byggt på avanserade gissningar kring vad det hela
handlar om. Risken är ganska stor att de som svarade helt har missförstått
det hela och att du skulle komma helt fel om du bara blint stövlade på
enligt de förslagen.

> Men jag tror jag ska börja vara mer specifik om vad det är jag vill veta.

Absolut ! Beskriv miljön det ska användas i. Vad är syftet med det hela.
O.s.v...
Skriv svar