Överföringskapacitet genom el-installationskabel?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
blueint
Kontakt:

Överföringskapacitet genom el-installationskabel?

Inlägg av blueint »

Är det någon som sitter med några meter installationskabel >230V för starkström <16A som är mantlad med aluminiumfolie, kopparstrumpa etc.. Och som kan skicka ett ~5V pulståg igenom den eller ännu bättre någon form av datakommunikation och se hur snabbt den kan gå innan störningarna tar överhanden?

Funderar på hur mycket sämre sådan kabel är en t.ex cat.5
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Re: Överföringskapacitet genom el-installationskabel?

Inlägg av AndLi »

Pratar vi EKLK eller riktiga skärmade kablar?
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Snarare EKLK. Ingen utmaning i riktiga skärmade kablar.. :)
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

eklk har jag, ska den liggar rullad i standardrullen, dragen längs en annan eklk, ska den andra eklk belastas med en motor, glödlampa ?
Är det en sinus, fyrkantsvåg? Frekvens? ström?

För att få ut något vettigt av en sånn mätning måste du sannolikt göra den själv, eklk går att få tag på överallt, jula, CO, biltema, swedol, ica :)

Jag har försökt skicka ett pulståg 20m genom en äldre eklk, det gick inte, sannolikt var inte problemet eklk utan en sunkig 1wire drivare.
xxargs

Inlägg av xxargs »

Det som bl.a skiljer mellan en cat-5 och vanlig elkabel är att det senare inte är tvistad vilket gör att när den ligger efter olika ytor i kablar, plåtar etc. så är alltid någon ledaren närmare än den andra i en längre sträcka när det gäller grannkablar, kabelstegar etc. och det blir kapacitiv och induktiv asymmetri (obalans) mot omgivningen och det börja läcka signalenergi.

Själva kabeln som sådan har förmodligen lite högre karaktäristisk impedans än 100 Ohm, men det är egentligen inget större problem rent transmissionmsmässigt, utan det är asymmetrin mot omgivningen som är problemet.

tvinning av ett par är ett sätt att skapa bättre symmetri mot omgivningen och den vägen minska läckaget och hålla signalen bättre intakt.

(av samma orsak så låter man en avfyrad gevärskula/pilbågspil snurra under färden så att dess olikheter på sidorna inte gör att kulan/pilen driver av i en riktning - utan driver av lika mycket i alla riktningar under varvet den snurrar och genomsnittet blir då rakt fram utan kursavgivlse...)
Senast redigerad av xxargs 22 januari 2010, 11:53:31, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

All kabel är tvinnad, annars så går den inte att böja. Jag skalade upp 1 m EKRK (Ericson) (nästan lika EKLK) och den är tvinnad 2 varv per m så för lite avlägsna störkällor så är den inte helt omöjlig.

Protte
Nerre

Inlägg av Nerre »

Platt SKK är inte tvinnad:-)

(Men så är den å andra sidan inte så lätt att böja på ena ledden. Och ligger den löst så blir den ju ofta tvinnad.)
xxargs

Inlägg av xxargs »

2 varv per meter kallar jag knappast tvinnad ur tranmissionsmässig synpunkt, titta i cat-5 kabel så börja vi prata om att det är tvinnat - dessa par är dessutom tvinnat i olika stigningar för att det skall ha så korta sträckor som möjligt där enskilda ledare mellan paren är liggande bredvid varandra.
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

eklk är snurrade runt sin mitt, inte tvinnade i par som cat5 kablarna.
Nerre

Inlägg av Nerre »

Gamla telefonledningar (blanktråd på porslinsisolatorer) är ju "4-skruvade", d.v.s. tvinnade fyra och fyra (en kvarts varv mellan två stolpar, ett varv på 100 meter?). De två parterna i ett par ligger väl mittemot varandra där har jag för mig.
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Kom på att flatbabel inte är tvinnad men så kom jag på att det finns tvinnad flatkabel också (med raksträckor där det ska termineras.)

Telefonblanktråd är ofta utförd som fyrskruv men det ska visst vara otvinnat mellan två stolpar efter ett varv eller så. Det är så för när jag var liten så satt jag och kollade efter raksträckorna när man åkte bil. Varför får någon gammal televerkare svara på.

Protte

Du AndLi, det finns EKLK 2x1,5 Sedan blir 4x1,5 och 4G1,5 en fyrskruv.
Användarvisningsbild
Sinumerik

Inlägg av Sinumerik »

Betänk att Internet, via ADSL hos de flesta går via nån rutten koppar från åsanisses tid.
Nerre

Inlägg av Nerre »

prototypen skrev: Telefonblanktråd är ofta utförd som fyrskruv men det ska visst vara otvinnat mellan två stolpar efter ett varv eller så. Det är så för när jag var liten så satt jag och kollade efter raksträckorna när man åkte bil. Varför får någon gammal televerkare svara på.
Min morsa är gammal televerkare och jag har nåt häfte från typ 50-talet som beskriver det där. Men jag har inget minne av att det skulle vara otvinnat vissa sträckor, men å andra sidan var det länge sen jag läste det där häftet:-)
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

AndLi, Testparametrar du kan prova är:
Utlagd rak helst, men på rulle borde gå bra. Inte omöjligt det bir 24m i praktiken.
Kabel 4-tråd avsett för L1-L2-L3-N men som används som DC+, DC-GND, Data, Data-GND. +5V TTL pulståg eller asynkron kommunikation.
Belastning DC 48V 4A resistivt. Hittar du någon DC/DC omvandlare att testa som belastning så är det inte fel heller. Som belastning kanske också 24V 8A funkar. Funderar på om P=R*I² ställer till det.

Sinumerik, DMT modulerande modem kan pressa ut många Mbit/s ur kopparjunk från 1800-talet. Men det kräver också massa ändutrustning i form av linjefilter, DSP, kraftig CPU osv.
Skriv svar