Vattenkanon

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
1802

Vattenkanon

Inlägg av 1802 »

Funderar på en vatten kanon. Vad kan funka som "vattensolenoid"? Runt 20mm diameter och 50 mm lång "kula". Kamera sikte och motorstyrnig kanske....

Letar efter en youtube liknande Men inte vertikalt utan i en båge. Obs det skall vara korta pulser inte konstant.
Användarvisningsbild
jadler
EF Sponsor
Kontakt:

Re: Vattenkanon

Inlägg av jadler »

1802 skrev:Vad kan funka som "vattensolenoid"? Runt 20mm diameter och 50 mm lång "kula". ... Obs det skall vara korta pulser inte konstant.
En tanke är att ha en trycktank med vatten och luft under tryck och en elektroniskt styrd ventil för vätska/vatten. Hur sedan ett munstycke skall utformas för att få den typ av stråle man önskar vet jag inte.

Ett annat spår är att ta reda på hur en högtryckstvätt fungerar invändigt. Den matas med vatten under lågt tryck (normal vattenslang) och skapar en kraftfull vattenstråle.

Googlade just, hittade http://www.sscentral.org/homemade/ -- kan det vara något? Hur tänkte du använda den?

Själv har jag funderat på att hålla rådjur borta med automatisk vattenkanon, men det är nog tveksamt om jag kommer att få till målsökning och måldiskriminering (så inte katterna flyr hemmet eller jag blir blöt varje gång jag kommer hem).
1802

Inlägg av 1802 »

Inte den som inspirerade, men ganska lik.
Laminar Fountain Är nått att ytubba på.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

temperatur under noll grader?

:badgrin: :vissla: :mrgreen:
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Då funkar den som snökanon. :D

Vänta nu... snöbollskanon!
Enkelt sätt att förflytta all snö till grannens tomt. :mrgreen:

Enkel variant:
Användarvisningsbild
Raketost

Inlägg av Raketost »

Här finns lite inspiration för målsökning mm
En autonom paintballbössa, kan nog skrämma rådjur också.
http://www.youtube.com/watch?v=RxBa5bQfTGc
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

För såna hoppande vattengrejjer är det tydligen viktigt att man "riktar" vattnet, dvs kör det genom en massa parallellkopplade rör precis innan det kommer ut för att strålen ska hålla ihop.
sneaky

Inlägg av sneaky »

Sök på "laminar flow" för att läsa om hur man bör gå tillväga för att få strålen att "hålla ihop" (i korta drag vad v-g sa här ovanför). Såg en dokumentär för några år sedan om mannen som uppfann den typen av fontän och har sedan dess själv velat bygga en men det har aldrig blivit av.

Jag är inte helt hundra men jag har för mig att han kom fram till att ventiler inte fungerade så bra för att få fina abrupta avbrott i strålen. Istället valde han att ha flödet igång hela tiden och stoppades istället av en plåt som sköts in framför strålen, vattnet som "studsade" föll tillbaka ner i reservoaren. Lite luddigt, men något i den stilen tror jag det var.
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

sneaky:Laminärt flöde var det ja! :tumupp: Kommer ihåg (från skolan) nu att man normalt sett har laminärt flöde i ett rör i tex solfångare MEN om man gasar på med pumpen kan man få turbulent flöde och detta ger då bättre värmeupptagande förmåga.

Antar att det är nåt liknande vad gäller fontäner där man vill ha hoppande vatten så blir det ju ganska högt flöde.

Det hela går faktist att räkna på(jag har gjort det) och det kallas Reynolds tal. Man kan även kolla i ett nomogram dock hittar jag inget bra online just nu.
Skriv svar