Beräkna Kabel-TV

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
daniel_u

Beräkna Kabel-TV

Inlägg av daniel_u »

Hej!
Jag läser en Antenn och Kabel-TV kurs nu, på gymnasiet.
Jag har lite svårt att förstå hur man räknar med dB osv.
Kanske finns någon här som kan hjälpa mej:)

Exempel:

Signalen från antennen på MUX1 (482MHz) är på 100dBµV

Efter antennen finns:
En förstärkare.
Ett delningsfilter med 8 utgångar med 12dB dämpning.
och efter delningsfiltret sitter det 2 uttag i serie på varje utgång.
Uttagen har en genomgångsdämpning på 5,5dB och utgångsdämpning på 8dB.

Fram till sista uttaget i varje slinga är dämpningen då 12+5,5+8=25,5dB.
Hur många dB måste då förstärkaren förstärka om det ska vara 75dBµV i sista uttaget???
:)
xxargs

Re: Beräkna Kabel-TV

Inlägg av xxargs »

läs lite mer om logaritmer och för dB om 10-logaritmer. det är ett sätt att omvandla kanske kedjor av multiplikationer efter varandra som efter logaritmering hanteras istället som addition eller subtraktion och du kan istället huvud räkna för att ha grepp om vad det blir i slutändan.

---

Det var en hemsk stark antennsignal om det om det är 100 dBµV vilket motsvarar -7 dBm i ett 50 Ohms system...

din uppgift är annars 100 dBµV - 25.5 dB = 74.5 dBµV

dvs. du behöver förstärka signalen med 0.5 dB i förstärkaren - dvs. i praktiken ingen förstärkning alls.

---

Proffessionellt utanför just TV och radio så räknar man aldrig i dBµV utan i dBm (0 dBm = 1 mW) - dvs. i effektnivå. Spänningen varierar nämligen med vald impedans vid samma effektnivå och i slutändan är det effektnivån över termiska brusets effektnivå som bestämmer om en signal går att tolka eller inte.

teoretiska termiska bruset vid 290 Kelvin ligger på -174 dBm mätt vid 1 Hz bandbredd oavsett vilken impedans man har i systemet, så länge den är samma som bruskällan...

(högre impedans ger högre spänningsving och lägre ström, låg impedans har mindre spänningssving men mera ström - men effektnivå är alltid konstant när det är kopplad till mätlast med samma impedans oavsett om det är 1 Ohm eller 3000 Ohm i systemet).
Mårten

Inlägg av Mårten »

Kolla in den här roliga tråden om decibel. I femte inlägget där finns även en länk till en pedagogisk skrift om decibel som kan vara nyttig här.

http://elektronikforumet.com/forum/view ... 13&t=33624

Med ev. reservation för att jag har fel, men jag har för mig att man kan tänka så här för spänningar: 20 dB motsvarar 10 ggrs förstärkning, 40 db 100 ggrs förstärkning, 60 db 1000 ggr, 80 db 10 000 ggr, 100 db 100 000 ggr, osv. Ser du mönstret? När man skriver t.ex. 100 dBµV så menar man att förstärkningen är 100 dB i förhållande till 1 µV, dvs man har en spänning som är 100 000 ggr starkare än 1 µV, med andra ord är spänningen 100 mV. Rätta mig om jag har fel... :oops:
daniel_u

Inlägg av daniel_u »

Tack för hjälpen! :)
Skriv svar