koppla fjärrkontroll till datorn?
- Electricguy
koppla fjärrkontroll till datorn?
UGGH! eller ave' eller vad vi nu säger
jag håller på att bygga en dator med extra allt i. och jag ska bygga in en sån där fjärrkontroll som man styr fjärr el uttag med. och jag ska koppla knapparna till parallel porten (har mjukvara till det nu) frågan är då, behöver man reläer som separerar porten från fjärren, eller kan man köra rakt på?

- Electricguy
Re: koppla fjärrkontroll till datorn?
det ordnar sej nog tror jag. jag hittade en krets som heter TC4016BP som innehåller 4st små brytare (precis vad jag behöver) som triggas med 5V. jag antar att parallel-porten ger 5V ut?
Det här bygget ska bli KUL! det kanske kommer upp lite bilder på bygget
jag ska ha ett visarinstrument kopplat till HDD LEDen som visar hur mycket disken läser
(bara för att jag kan!)
Det här bygget ska bli KUL! det kanske kommer upp lite bilder på bygget

Paralellporten ger 5V ut ja, och kretsen du har fungerar nog alldeles utmärkt...
Kul med visarinstrument som HDD "led".
Kul med visarinstrument som HDD "led".

- prototypen
Men ge dig, analog switch? Nä gå direkt med din logik in på parallellporten.
Men varför hålla på med elfjärrkontroller, köp en Mac, där följer det med en fjärrkontroll så behöver du inte lappa och laga i PC världen.
Protte
Men varför hålla på med elfjärrkontroller, köp en Mac, där följer det med en fjärrkontroll så behöver du inte lappa och laga i PC världen.
Protte
- Electricguy
fy va du e tråkig protte
varför göra nåt enkelt?
här gör vi allt "the geek way"
jo jag tyckte också det var en kul grej med visarinstrument, det är tänkt så att det ska bli en separat monitor låda med instrument LEDs och strömbrytare. då allt inte får plats i chassiet tyvärr.
Det är tänkt att hela fjärren ska byggas in i datorn, och sen ska en extra antenn kopplas in utanför datorn

Det är tänkt att hela fjärren ska byggas in i datorn, och sen ska en extra antenn kopplas in utanför datorn

- prototypen
- PHermansson
- EF Sponsor
- Kontakt:
Försökte en del med det där men fick det aldrig att funka bra. Kanske hade att göra med att jag använda Sartano-fjärrkontroller, de hade en förmåga att lägga av rätt fort. Sen fick jag tag i en Tellstick istället och la ned projektet.
Hårddiskled, nja... Ett av mina planerade projekt handlar om cpu-belastning och analog mätare. Såg ett ganska tufft DIY bygge med en varvräknare med shiftlight som tändes vid hög belastning.
Hårddiskled, nja... Ett av mina planerade projekt handlar om cpu-belastning och analog mätare. Såg ett ganska tufft DIY bygge med en varvräknare med shiftlight som tändes vid hög belastning.
-
Om det är nexa grejer du ska köra så köp dig en tellstick. Funkar prima och lättstyrt.
- JimmyAndersson
- Kontakt:
Rifakungen:
(74)4066 är annars smidiga för att styra fjärrkontrollens brytare på distans.
Kika här (Madmodders 19"-projekt) för mer inspration.
Såg nu att jag har en likadan fjärrkontroll som MadModder använde. Men jag använder den manuellt än så länge.
(74)4066 är annars smidiga för att styra fjärrkontrollens brytare på distans.
Kika här (Madmodders 19"-projekt) för mer inspration.

Såg nu att jag har en likadan fjärrkontroll som MadModder använde. Men jag använder den manuellt än så länge.
Att bygga en sändare / motagare för IR-fjärrkontroll är annars ett mycket enkelt och billigt projekt som snabbt ger hög kul faktor. Smidigt att styra datorn med fjärr och att kunna styra saker från datorn.
http://www.lirc.org/receivers.html
http://www.lirc.org/receivers.html
Hm, det här är intressant. Om jag har en sådan IR-mottagare kopplad till min dator, skulle jag då kunna styra den med min befintliga stereo-fjärrkontroll? Finns det förresten möjlighet att bygga in fler knappar i min befintliga stereofjärrkontroll, som sänder ut nya unika signaler som ej konfliktar med de stereon kan tolka? Vad använder fjärrkontroller för sorts protokoll egentligen?
- PHermansson
- EF Sponsor
- Kontakt:
Jo det är ju en klassiker, in IR-mottagare som styr tex Winamp. Men du kan inte montera in fler knappar, men det går ju att skaffa en billig universalfjärr.
Sök på Lirc och Winlirc så får du en del att läsa.
Sök på Lirc och Winlirc så får du en del att läsa.
- Electricguy
jo jag satt o dreglade över madmodders bygge igår kväll
nu har jag köpt en till fjärr och mottagare. så nu ska jag bara köpa wero board att sätta allt på. och införskaffa RAM minnen som jag trodde att jag hade hemma, men det var fel typ..satte en analog mätare på spotify datorn så länge ist
ser ganska skojj ut 

Eller så har du en riktig retro-fjärr från 80-talet, backelit-låda med några få, jättestora knappar. Så styr du Spotify med den...