Jag vill positionera kolven i en pneumatisk cylinder i 6st förvalda positioner över en sträcka på 30cm.
Vad jag hade tänkt är att använda "vanliga" 3/2 ventiler o strypback på båda ingångarna till cylindern.
Positioneringen skulle ske genom att, istället som för att som normalt styra cylindern genom att trycka in luft, istället styra den genom att släppa ut luften på motsatt sida. På så sätt skulle cylinder låsa sig då en stoppsignal ges. Därav krävs det 2st 3/2 istället för en 5/2.
Jag vill ha en positioneringsnoggrannhet/repeterbarhet under 1mm

(det kan ta en stund för bilden att ladda)
Dilemma
Positioneringsfeedback
Var skall jag börja då jag skall försöka ge feedback till PLC:n angående kolvens position?
Sensorval?
Hur får jag systemet så "lätt" som möjligt för PLC:n? I/O finns till förfogande men inte tillräckligt med "kräm" för att räkna efter en riktig DRO-scale eller motsvarande.
Vågar man lita på sensorer med rörliga delar (gränslägesbrytare efter 10^10 klick)?
Hypoteser
Vad jag själv hade tänkt är en uppsättning med en "kam" med kvadratiska tänder infrästa och två st. optogafflar med en halv tands mellanrum. Hur många tänder kammen behöver har jag ingen aning om. Alternativet vore en tand och sensorer för varje position.
Förstår någon ens vad jag vill åstadkomma?
EDIT: kolven vill jag positionera; inte cylindern.