styra 18 volt med 5 volt?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Ruben

Re: styra 18 volt med 5 volt?

Inlägg av Ruben »

Oavsett hur mottagaren fungerar så kommer den att fungera så som jag har sagt att den gör. Så, har du några lösningar att komma med?
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

Ingen utöver de förslag du redan har fått (bl.a från mig).
Men mitt förslag bygger på att det *inte* fungerar så som du sa
i första inlägget.
Användarvisningsbild
Swech
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Swech »

Ruben.. ett vänligt tips.. det märks på dina inlägg at du är lite frustrerad och det går ut över de som
du önskar skall hjälpa dig.
Lugna ned dig så skall du se att det finns lösningar.

Swech
Användarvisningsbild
Swech
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Swech »

Första frågan som måste redas ut..
En massa ampere? Hur många ampere är det för dig?
För mig är det över 100A
För någon annan är det kanske 5A

Det låter som att någon form av switchad lösning är gångbar.
Man kan styra en mosfet switch fort från och till (säg runt 1000Hz)
Sen reglerar man hur länge den skall vara tillslagen respektive frånslagen.
T.ex 100% till och 0% från -> full ström till motorn
90% till och 10% från -> 90% ström
50% osv......

Så först behöver du ett sådant "steg" för att styra din motor

Sen behöver du något - troligtvis en processor eller specialkrets
som omvandlar din 0-6V signal till ett lämpligt pulståg runt 1000Hz med rätt % andel till och från
som styr ditt första "steg"

Inget av detta är något man snyter ur näsan om man inte har pysslat med det tidigare.....
Swech
Ruben

Inlägg av Ruben »

Swech skrev:Ruben.. ett vänligt tips.. det märks på dina inlägg at du är lite frustrerad och det går ut över de som
du önskar skall hjälpa dig.
Lugna ned dig så skall du se att det finns lösningar.

Swech
Inte helt tänd på att folk svarar med en googlesökning, inte direkt så jag inte kan googla det själv.
Allt finns ju på google, men jag vill ha lite dialog eller vad man ska säga. Som att man går och prata med en bilmekaniker istället för att googla problemet.
Ruben

Inlägg av Ruben »

Swech skrev:Första frågan som måste redas ut..
En massa ampere? Hur många ampere är det för dig?
För mig är det över 100A
För någon annan är det kanske 5A

Det låter som att någon form av switchad lösning är gångbar.
Man kan styra en mosfet switch fort från och till (säg runt 1000Hz)
Sen reglerar man hur länge den skall vara tillslagen respektive frånslagen.
T.ex 100% till och 0% från -> full ström till motorn
90% till och 10% från -> 90% ström
50% osv......

Så först behöver du ett sådant "steg" för att styra din motor

Sen behöver du något - troligtvis en processor eller specialkrets
som omvandlar din 0-6V signal till ett lämpligt pulståg runt 1000Hz med rätt % andel till och från
som styr ditt första "steg"

Inget av detta är något man snyter ur näsan om man inte har pysslat med det tidigare.....
Swech
Det låter jääävligt hi tech, Jag hängde med hela vägen till "switchad lösning" :D

Jag har bestämt mig lite mer för vad jag ska använda nu så jag skulle egentligen vilja ändra min ursprungsfråga.

Den lyder så här: Jag vill köra en motorsåg med en radiostyrdbil-sändare och motagare. Idéer?
Användarvisningsbild
4kTRB

Inlägg av 4kTRB »

Husqvarna WS440 electric wall saw

Där har du en sågmotor som kontrolleras med en "remote control".

Förmodligen en teknisk lösning som är anpassad för dina liknande behov.

http://www.priorityplant.com/Husqvarna- ... aw/213.htm
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

4kTRB det var ju inte någon vanlig "mororsåg" vattenkyld 13kW elmotor, jajisses

Men om Ruben nu har en förbränningsmotorsåg med svärd eller om det bara är motorn som ska användas och en RC styrning så är det nog ett helt normalt RC servo som får dra i gasreglaget som behövs.

Sedan är det väldigt praktiskt att kunna hänvisa till google i stället för att skriva allt en gång till.

Protte
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

> Inte helt tänd på att folk svarar med en googlesökning, inte direkt så jag inte kan googla det själv.

Eftersom det verkade som att du inte alls hade grepp om hur en vanlig RC sändare/mottagare/servo
fungerar, så var det helt korrekt i det fallet att hänvisa till ett par sidor som beskriver det.
Och det enklaste sättet att hitta dom råkar vara just vara Google. Att du inte gjorde din hemläxa
*innan* du började fråga här är ju knappast mitt fel...

Men, som jag sa tidigare, du skrev ju med stor bestämdhet redan i första inlägget att du
faktiskt har en mottagare som ger en variabel likspänning på 0-6V, så det fanns i alla
fall då ingen anledning att misstro det.

> Den lyder så här: Jag vill köra en motorsåg med en radiostyrdbil-sändare och motagare. Idéer?

Vadå för "motorsåg" ?
Användarvisningsbild
björn
EF Sponsor

Inlägg av björn »

Ruben skrev:
Den lyder så här: Jag vill köra en motorsåg med en radiostyrdbil-sändare och motagare. Idéer?
Ok, att köra en motorsåg med en sändare låter väldigt avancerat. Hur har du tänkt använda det? Skall du sitta på en stubbe på behörigt avstånd och styra runt den medan "den" avverkar? Vad har du tänkt för drivning på din fjärrstyrda motorsåg? Du måste defenitivt ha en separat motor till att driva den fram/bak och något krafitgt till styrningen. Gasa löses väldigt lätt med ett servo (finns redan mycket info på nätet så jag länkar inte då du förklarat att du *kan* googla).

Sedan måste nog motorsågen sitta på någon typ av robotarm så att du kan vinkla och lyfta/sänka den osv.

Spontant så verkar inte din kunskap räcka till 0,5% av ett sådant projekt.
Ruben

Inlägg av Ruben »

vad grundar du det på?
Användarvisningsbild
björn
EF Sponsor

Inlägg av björn »

Att du inte lyckas beskriva *VAD* det är du vill göra ens, inte heller vad du vet i dagsläget har du skrivit. Sedan att du tyckte att det sweech skrev lät "hightech" trots att du defacto måste behärska minst det för att ro iland detta (om jag har förstått vad du vill göra villdsäga).

Det *KAN* ju vara så att du bara vill kunna styra gasen på en motorsåg men det har du inte skrivit någonstans, dock finns svaret ett par gånger i tråden isåfall.
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

Det här är ju bara för märkligt !
Det är ju skitenkelt att bara beskriva vad det hela går ut på.
Om det inte går (p.g.a företagshemligheter eller liknande) så är
det ju bara att säga det. Då kanske ett alternativ är ett hyra in
en resurs med avtalad tystnadsplikt o.s.v. Inget konstigt med det...
dangraf

Inlägg av dangraf »

Du skulle kunna lösa detta med :
1 potentiometer eller 2st motstånd
1 mosfet n kanal transistor
1 op förstärkare.
1 effektmotstånd

om du kopplar motorn till 12 el 18V till "source" på en MOSFET (N-kanal)och sedan "drain" vidare till ett litet effektmotstånd på kanske 0.5ohm och sedan ner till jord. Då kan du använda MOSFET transistorn till att stänga av på motorn genom att ge en 6V eller 0 V på "gate" pinen, kan säga att detta är som en av/på switch.

jag har inte läst om hur mycket ström motorn drar, men om vi gör antagandet att den ligger på ca 5A så måste du kolla upp så att motståndet klarar av 5A*0.5Ohm = 2.5V, 2.5V*5A = 12.5W. Samma sak med MOSFET transistorn, om den har ett internt motstånd på 0.3ohm så måste den klara av 0.3*5 = 1.5V = 1.5V*5A = 7.5W. Kolla även så att mosfet-transistorn klarar av 18V.

Om du mäter spänningen över motståndet vid "full patte" så kanske spänningen ligger på 2.5V vilket är MAX spänning över motståndet. Om du vill köra motorn på halvfart så ska du försöka hålla 1.25V kanske?? (vet inte om strömmen är proportionell mot varvtalet).

För att fortsätta, så måste du försöka omvandla dina 0-6V från mottagaren till 0-2.5V genom en spänningsdelning, t.ex 2 motstånd eller om du använder dig av en potentiometer så skulle du med denna kunna bestämma vad max-hastighet kommer bli på din motor.

Kopplar du detta till en OP-förstärkare (rail-to-rail eftersom du antagligen kommer mata denna med 0-6V eller 0-18V och vill kunna ha en utsignal väldigt nära 0). Signalen från din potentiometer/ spänningsdelning kopplar du in på (-). Därefter kopplar du en sladd från punkten mellan motståndet och MOSFET transistorn till (+) och därefter (out) på OP förstärkaren till "gate" på mosfet transistorn.

Det som kommer hända är att den jämför spänningen från din mottagare med spänningen över resistorn. Är spänningen för stor stängs transistorn av ett litet tills den blir lite lägre och då sätts den igång igen.

hoppas du hängde med
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Är det ingen som fattat att han bara driver med er? :lol:

Oavsett hur mottagaren fungerar så kommer den att fungera så som jag har sagt att den gör.
Detta säger ju allt. :roll:
Fast han inte har en aning om vad han ska använda, och till vad, så kommer det att funka som han bestämmt att det ska funka. Därmed basta.

Då lägger vi ännu ett sjukt pucko till handlingarna.
Skriv svar