Har funderat på att bygga en transponder för tidmätning till Endurokörning. Jag sökte på forumet och såg att det fanns några trådar, men inget handfast.
Så jag tänkte höra om någon vill vara med och samarbeta och ta fram ett transponder system.
Lite tankar jag har:
För RFID finns det bra system, men jag vill gärna att transpondern ska klara 0-5m. Då går RFID bort.
Ljus/IR system skulle nog bli det enklaste. Men det kräver att mottagaren och sändaren riggas så att alltid det blir fri sikt. Detta kommer medföra att systemet blir jobbigt och osäkert.
Ljud: man kanske skulle kunna använda ultraljud. Blir kanske svårt med tanke på att en MC kan låta ganska mycket.
RF:
Så min nuvarande tanke är att använda små enkla radiosändare, liknande kjell’s 433Mhz radio sädare/ mottagare : http://www.kjell.com/content/templates/ ... 8901&path=
Problemet blir att detektera när sändaren passerar närmst mottagaren. En lösning skulle vara att ta tiden mellan när sändaren får kontakt och förlorar kontakt.
En annan lösning skulle kanske vara att rampa upp och ner sändareffekten och på så sett beräkna när sändaren var närmst mottagaren.
Att rampa upp sändareffekten skulle kanske kunna göras med variabel spänning. Eller; jag minns att när man skickade en konstant signal så tappade mottagaren signalen. Man kanske kan använda detta fenomen för att hitta minimum?
Specifikation:
Systemet ska kunna ta tiden för flera transpondrar.
Ev. ska man kunna ställa in hur nära man måste komma för att registreras.
Mottagaren ska ha en display så man kan se tider.
Tiderna ska kunna tankas ner(live/efterhand) till en dator.
Allt ska tåla oömbehandling, väder och vind.
Systemet ska vara så litet och billigt som möjligt.
Samma system skulle tex kunna användas för Enduro, Cross, gocart, mckörning RC-bilar mm.
Nå vad säger ni? Är det någon som skulle vilja hjälpa till? Någon som har synpunkter?
Sammarbete om transponder-bygge
Re: Sammarbete om transponder-bygge
Jag tror inte på att mäta signalstyrkan, inget säger att den kommer vara linjär mot avståndet, tveksamt om den ens kommer öka med avståndet, du kommer få dippar.
Jag tror mer på att mäta tiden det tar för signalen att nå mottagaren och komma tillbaka.
Hur funkar tidtagningssystemen som finns idag?
Jag tror mer på att mäta tiden det tar för signalen att nå mottagaren och komma tillbaka.
Hur funkar tidtagningssystemen som finns idag?
-
Måla hjälmen orange, webbkamera, bildanalyserings program som tex roborealm och allt är klart.
Ganska enkelt, och du kan ha folk med olika färger på hjälmarna som programmet känner igen och tar tid.
Ganska enkelt, och du kan ha folk med olika färger på hjälmarna som programmet känner igen och tar tid.
Riktiga transponder system fungerar mha magnetisk induktion, iallafall enligt någon hemsida som sålde transpondrar.