Varmkörningsprogram för min VMC
Re: Varmkörningsprogram för min VMC
Noxin:
Ni som har moderna maskiner ska vara glada att ni slipper använda begynnelse- och slut-nollor.
En annan sak jag är konsekvent med, är att alltid skriva G-koden i varje block, fast det inte behövs.
Lätt att det blir tok om man gör en liten ändring i programet annars. Det ser jag är gjort i Vikingens program.
Sen är det praktiskt att ha en space mellan varje ord, det blir mera lättläst då.
Blocknummer, har man lagt av med sådant nu förtiden eller?
Ni som har moderna maskiner ska vara glada att ni slipper använda begynnelse- och slut-nollor.
En annan sak jag är konsekvent med, är att alltid skriva G-koden i varje block, fast det inte behövs.
Lätt att det blir tok om man gör en liten ändring i programet annars. Det ser jag är gjort i Vikingens program.
Sen är det praktiskt att ha en space mellan varje ord, det blir mera lättläst då.
Blocknummer, har man lagt av med sådant nu förtiden eller?
- CNC Viking
- Kontakt:
Bra tips.
Fast nu hade jag nyttan av att se en massa program i maskinen innan jag rensade minnet på den och där framgick redan att den är konfigurerad för mm.
I vilka lägen vill man ha maskinen ställd för tusendelar?
Fast nu hade jag nyttan av att se en massa program i maskinen innan jag rensade minnet på den och där framgick redan att den är konfigurerad för mm.
I vilka lägen vill man ha maskinen ställd för tusendelar?
"I vilka lägen vill man ha maskinen ställd för tusendelar?"
Det kan man verkligen undra. När man vill fucka upp för han/hon som kör skiftet efter kanske...?
Space mellan orden är bra, men om man handknackar program ett antal timmar varje dag i 5-10 år så lär man sig leva även utan space.
Blocknummer tar bara plats och förvirrar. De använder jag endast i block som man vill kunna hoppa till eller starta om på.
/CNC-miffo
Det kan man verkligen undra. När man vill fucka upp för han/hon som kör skiftet efter kanske...?

Space mellan orden är bra, men om man handknackar program ett antal timmar varje dag i 5-10 år så lär man sig leva även utan space.

Blocknummer tar bara plats och förvirrar. De använder jag endast i block som man vill kunna hoppa till eller starta om på.
/CNC-miffo
När man inte har TV eller display på systemet, är blocknummer det enda man har att gå på.
Men det är på mina maskiner det, som är från "svart-vita" tiden.
Jag fattar inte det där med ställa om till tusendelar?
Decimalpunkten hamnar väl på samma ställe ändå?
Men det är på mina maskiner det, som är från "svart-vita" tiden.

Jag fattar inte det där med ställa om till tusendelar?
Decimalpunkten hamnar väl på samma ställe ändå?
- CNC Viking
- Kontakt:
"Jag fattar inte det där med ställa om till tusendelar?
Decimalpunkten hamnar väl på samma ställe ändå?"
I en mm-maskin blir t.ex. G1Z-500. en rörelse på 500mm
I en "tusendelsmaskin" blir G1Z-500. en rörelse på bara 0.5mm, alltså 500. tusendelar! En j-la skillnad för operatören. Men han sparar ju material!
Min maskin bryr sig heller inte om blocknummer. Det går lika bra utan.
Mitt CAM-program har jag f.n. ställt in på att ta med block-nr, mest för att kunna spåra någon viss rad vid felsöknng mm. Dessutom har jag space mellan X, Y, Z och andra ord i ett block. Utan detta blir det för virrigt att kolla. Jag räknar med att generera en del 3D-filer också och då blir det en himla massa rader att hålla reda på. Fast alla CAM-genererade propgram kör jag i CAM'ens egen solid-simulator och ser allt OK ut då använder CNC'n.
Beträffande editering av koder i .txt-filer etc., så var det någon på CNCZone som rekommenderade ett gratisprogram, PSPad Editor, som kan laddas ner här: http://www.snapfiles.com/Freeware/webpu ... itors.html
Har kollat det lite och den verkar häftig, man kan sätta radnummer när inga finns och troligen mycket mer...
I en "tusendelsmaskin" blir G1Z-500. en rörelse på bara 0.5mm, alltså 500. tusendelar! En j-la skillnad för operatören. Men han sparar ju material!

Min maskin bryr sig heller inte om blocknummer. Det går lika bra utan.
Mitt CAM-program har jag f.n. ställt in på att ta med block-nr, mest för att kunna spåra någon viss rad vid felsöknng mm. Dessutom har jag space mellan X, Y, Z och andra ord i ett block. Utan detta blir det för virrigt att kolla. Jag räknar med att generera en del 3D-filer också och då blir det en himla massa rader att hålla reda på. Fast alla CAM-genererade propgram kör jag i CAM'ens egen solid-simulator och ser allt OK ut då använder CNC'n.
Beträffande editering av koder i .txt-filer etc., så var det någon på CNCZone som rekommenderade ett gratisprogram, PSPad Editor, som kan laddas ner här: http://www.snapfiles.com/Freeware/webpu ... itors.html
Har kollat det lite och den verkar häftig, man kan sätta radnummer när inga finns och troligen mycket mer...
Annars är Notepad++ den mest kompetenta texteditorn (för windows) som jag stött på. Finns kvadriljoner funktioner om man vill, och om inte det räcker så skriver man eller laddar hem en plugin.
Nja, riktigt så funkar det inte. Är maskinen inställd på µm så använder man inte decimalpunkt öht.CNC Viking skrev:"Jag fattar inte det där med ställa om till tusendelar?
I en "tusendelsmaskin" blir G1Z-500. en rörelse på bara 0.5mm, alltså 500. tusendelar! En j-la skillnad för operatören. Men han sparar ju material!![]()
G91G1X-500 blir då en rörelse på 500µm alltså 0,5mm
- CNC Viking
- Kontakt:
"Annars är Notepad++ den mest kompetenta texteditorn (för windows) som jag stött på."
Niiize!
Hittade den här:
http://sourceforge.net/projects/notepad-plus/
Och plug-ins här:
http://sourceforge.net/projects/npp-plugins/
Niiize!
Hittade den här:
http://sourceforge.net/projects/notepad-plus/
Och plug-ins här:
http://sourceforge.net/projects/npp-plugins/
Ok, så funkar alla mina system.Noxin skrev: Nja, riktigt så funkar det inte. Är maskinen inställd på µm så använder man inte decimalpunkt öht.
G91G1X-500 blir då en rörelse på 500µm alltså 0,5mm
Alltså dom har bara tusendelsprogramering.
Nucon har den varianten att man utelämnar slutnollor istället för begynnelsenollor.
Rörelse på 0.5mm programeras normalt X-500, medan Nucon programeras X-00005