MrMisters samköp: Stegmotordrivare XDM-60

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
PeterH

MrMisters samköp: Stegmotordrivare XDM-60

Inlägg av PeterH »

Var det någon mer än jag som köpte stegmotordrivaren XDM-60 från MrMisters samköp? Om så, har du/ni fått den att snurra? Jag har kopplat upp min men får den inte att visa några tecken på liv (förutom att LED:en tänds grön)... Jag har provat att både köra den via parallellport (med Mach3) och manuellt genom att sätta "enable" och "dir" ingångarna låga för att sedan pulsa på "pul" ingången... Har också provat med lite olika strömbegränsningar samt olika delningsfaktorer. Matar den med +30VDC på plint P2 och +5VDC på plint P1 till nödvändiga ingångar. Jag har också provat olika typer av stegmotorer utan någon respons :humm:
Användarvisningsbild
Cano

Re: MrMisters samköp: Stegmotordrivare XDM-60

Inlägg av Cano »

Hallå!
Jag har köpt 3st likadana drivare.
Men jag har inte haft tid att prova dom än. De ligger fortfarande kvar i kartongen de kom i.
Jag får försöka ta mig tid att sätta mig in i hur dom fungerar.

Har du provat att ändra på byglingen inuti drivaren?
"quiescent current" som man ställer in med DIP switchen vet jag inte riktigt vad det är?
Användarvisningsbild
dar303

Inlägg av dar303 »

Det låter som om det är hållströmmen eller stand by-strömmen när drivaren är i "low current"-läge, finns ibland på de klonade kinesiska drivare som ser ut ungefär som dessa.
Jag har en liknande drive som går ner i lågströmsläge om man triggar en pinne i kontakten men jag tror att strömmen är fast på min, har inte hittat nån inställning i alla fall.
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

Jag har inte provat att ändra byglingen på insidan, hittar inget i dokumentationen vad dom gör? På kortet står bara:

pin 1-2, 4-5 = step+dir
pin 2-3, 5-6 = cw+ccw

Som jag tolkar det är det samma sak bara olika benämmigar(?) så vad kan byglingarna ha för effekt :humm:

Edit: när jag tänker efter kan det vara så att step+dir är hög/låg signal ger riktning vid puls, medans CW+CCW kräver flankning liknande förhållandet från MPG:er? (dvs. att båda ingångarna pulsas men förskjutet beroned på riktningen?) Om det är så så borde byglingen vara på step+dir då jag inte kör med MPG utan pulsar manuellt eller via Mach3... rätt eller fel?

Edit2: Jo, den har "strömsparfunktion" men jag tolkar manualen som att den automatiskt går i och ur beroende på om det kommer pulser eller ej. Nu skickar ju jag pulser och den reagerar inte ändå :? Det som finns som jag ännu inte blivit klok på är en dip-switch (nummer 4), den har bara märkning med kinesiska tecken och jag hittar ingen bra info i manualen. Det spelar ingen roll hur denna står heller...

Edit3: Jag som slaravat när det gäller byglingarna i driven... Läste bättre och det verkar vara just valet mellan enkla pulser eller förskjutna (dubbla) pulser:

Pulse control mode settings: (the factory for single-pulse mode)
In the internal drive has a jumper Pin JMP1 (Figure 1) single-pulse mode, the jumper placed in row (Figure 2)
double-pulse mode, jumper Pin placed (Figure 3) location.
Användarvisningsbild
Cano

Inlägg av Cano »

DIP-switch 4 tror jag är för att stänga av/på "quiescent current".
Jag har inte manualen framför mig nu så jag är inte säker. Sen vad det betyder vet jag ej.
Det kan vara någonting med strömbegränsningen men jag är inte så insatt i hur dessa drivare fungerar.
Användarvisningsbild
Cano

Inlägg av Cano »

Hur gick det? Fick du fart på grejorna?
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

Jag har inte riktigt haft tid eftersom vårat nya kök äntligen blev levererat (4 veckor sent :doh: ) Jag har ingen riktigt bra idé hur jag skall gå vidare, det enda jag funderar på just nu är om den är trasig så jag kommer nog prova en annan drivare också...
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

Hur ska du nu kunna fräsa skåpsluckorna? 8)

Fräs före allt :lol:
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

Luckorna får vänta... Drivaren snurrar nu :tumupp: Det visade sig att enable signalen inte skulle vara låg för "enable" och hög för "disable" utan tvärtom :doh: Det är alltså en inverterad ingång och texten bör således förses med ett streck ovanför... Nu behöver jag bara leta vidare efter info för "motor tuning" och hur man räknar på skruvens stigning, men det finns ju i forumet om jag inte minns fel?
Användarvisningsbild
Cano

Inlägg av Cano »

Nu har jag också brottats med mina drivare.
Jag får inte grejorna att fungera. Jag kanske har tänkt fel någonstans.
Jag har min drivare kopplad till BOB C10 från CNC4PC och har kopplat enligt följande:

BOB-------------XDM
pin2-------------P1(1)
com-------------P1(2), P1(4)
pin3-------------P1(3)

+5V-------------P1(5)
0V--------------P1(6)

+36V------------P2(1)
0V--------------P2(2)

Stegmotor-------P2(3), P2(4), P2(5), P2(6)

LED lyser på både BOB och drivare.
Kan det vara så att jag måste ha +5V på P1(1) och P1(3) och sedan "sänka" P1(2) och P1(4) på pin2 resp pin3 på BOBen?

C10 manual

Urklipp från manualen till XDM-60
Bild
Bild
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

Nu har jag inte CNC4PC:s BoB själv, men som jag tolkar det ska du bygla stiftlisten "COM" på pinne 2-3 (ger +5V på com-pinnen). Com-pinnen kopplar du till XDM-60 pin 1,3 och 5. Jag blir inte riktigt klok på stiftlisten "PINS 2-9" men misstänker att dessa pinnar kommer direkt från COM-porten via buffrar så sätt denna till att använda "pull-up" (bygla stift 2-3). Du måste då sätta upp Mach3 att dra signalen låg när du vill stega eller välja riktning. Jag har inte full koll på hur Mach3 styr "enable" men den utgången kopplas till XDM-60 pin 6 och skall vara hög(!?), det var detta som strulade för mig. Det skall alltså vara "hög" på både pin 5 och 6 för att driven skall vara "enable" (ser att du också kopplat pin 6 till 0V, kan vara detta som strular).

I övrigt så bör du koppla in E-stop switch (om du inte disablat i Mach3), samt "limit slingan" och "enable" ingången för matningen till BoB:en...

Har du tittat på denna skiss? (länk till CNC4PC)
Användarvisningsbild
Cano

Inlägg av Cano »

På BOBen Har jag satt COM till GND, man kan ju bygla dom som GND/5V.
Jag trodde att man bara använde PULLUP/PULLDOWN när man hade byglat pin2-9 som input.
Enable på drivaren har jag kopplat pin5 till 5V och pin6 till GND. Ska både pin5 och pin6 på drivaren vara höga?
På skissen till drivaren ser det ut som det sitter en optokopplare på enable.
Jag har provat med flera inställningar i både mach3 och EMC.

Jag tycker inte att det skulle spela någon roll om man låter mach3 göra signalen hög för steg/riktning när man har byglat COM som GND,
mot att låta den dra signalen låg när man har COM som 5V (och skiftade kablar).
Jag ska kolla om det är E-stop som strular.
Användarvisningsbild
Cano

Inlägg av Cano »

Nu fick jag det att fungera!
Det var som du sa Peter. Jag fick sätta både pin5 och pin6 höga på drivaren för att den skulle hoppa igång!?

Tack för hjälpen!
Skriv svar