Kolla batterier med BS2

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
Användarvisningsbild
Fagge

Inlägg av Fagge »

Men man måste väll ändå ha en OP imellan, för kretsen pallar väll inte mer än MAX 5V på ingången?.
En änkel spänningsdelare med 2 resistorer borde funka också!.
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Kontakt:

sant...

Inlägg av bengt-re »

ibland så drar a/d förvånandsvärt mycket kräm ifrån mätobjektet, så ett tips är att kolla ininpedansen så att man inte snålar med strömmen med om man har en passiv spänningsdelare då detta kan ge mätfel. Så jo, nog är op trevligt, ger en många möjligheter att anpassa spänningen samt låg impedans ut.
Användarvisningsbild
Logan
Kontakt:

Inlägg av Logan »

oj oj vad svar :D
jag kan ju säga vad jag ska ha det till så kanske det blir lättare för er att hjälpa mig, det ska vara till min bs robot med 2 hjul som åker omkring på glovet, sedan om batterierna börjar ta slut så ska den pipa lite då och då som en brandvanare.
Användarvisningsbild
Hedis
Kontakt:

Inlägg av Hedis »

Haha, där sjönk kraven kraftigt. :)

Igentligen så behöver du ju bara en OP (komparatorkopplad) som jämnför en spänning med en annan, när värdet underskrids så går larmet.
Användarvisningsbild
Logan
Kontakt:

Inlägg av Logan »

Tack, men OP säger mig inte så mycket :humm:
Har du art nummer på en sådan i elfa?
Användarvisningsbild
Hedis
Kontakt:

Inlägg av Hedis »

OP´s är Bengt-re´s favoriter vi får nog vänta tills han sätter sig vid skrivbordet.

Den fungerar iaf. (beroende på hur den kopplas) som en vågbräda. Är ena ingångens spänning under den andre så är utgången inaktiv (eller aktiv om man vill det) när sedan ingångarnas spänningar är lika eller även så ändrar den läge.

På detta sättet kan du enbart som om batteriet är ok eller dåligt. Inte hur låg spänningen är. Men det är ju kanon för ett larm.

Man får nog bygga in lite hysteres/fördröjning så det inte larmar när motorerna går när spänningen börjar närma sig gränsen.
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Kontakt:

Beror lite på.

Inlägg av bengt-re »

http://groups.msn.com/Elektronikfiler/s ... PhotoID=21

Exempelvis. Kopplingen ger etta ut när det larmar för för låg spänning. Larmgräns justeras med poten.Om du har stabbad 5V så kan du skippa zenerdioden och koppla fasta motstånd för att få en spänning på 2-4 V på plussidan av op´n. Koppla sedan batterispänningen ostabbad till poten enligt befintlig koppling. justera sedan in poten till önskad larmnivå. Vill du har större precition i justeringen så räkna fram lämpliga värden för att minska justermarginalerna för poten. Val av op är tämligen okritskt, men det måste vara en op med rail to rail och som fungerar med enkel 5V matning. 258, 358 och 2904 är alla dugliga och billiga. 358 påstås inte tåla minusgrader enligt datablad, men utsätter du den inte för det så duger den också.
Skriv svar