Beslutsångest (val av AVR)

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Re: Beslutsångest (val av AVR)

Inlägg av Glenn »

jesse skrev: Men Glenn, kom igen nu... det där var väl ett skämt! Du blev verkligen sur, det är verkligen ett krig för dig.... ?
Om du läser resten av det jag skrev så var det ju ganska konstruktivt, och oavsett vad gör puckade kommentarer
att man bara kräks på krigandet.

Med andra ord, jag blev inte sur eller tog åt mej, men jag kräks verkligen på sådana puckade inlägg. Det är knappt
ens att trolla, det är bara puckat.

Om man läser andra trådar så ser man ju att min inställning är att dom två familjerna är ganska likvärdiga, båda har
för och nackdelar, men skillnaderna är ganska små egentligen.
Jag kan tillägga att största anledningen till att jag håller fast vid AVR är att jag inte orkar lära mig flera arkitekturer samtidigt och dessutom inte vill köpa fler programmerare, skaffa fler utvecklingsmiljöer . Annars finns det ju ett antal intressanta märken, förutom de två nämnda som är intressanta.
Ja, jag ser det väl ungefär på samma sätt, varför titta på något nytt om man är redan inkörd på den ena arkitekturen, när dom ändå är
så likvärdiga.

Sen gick det ju att sampla picar mycket fördelaktigt förr..
N3vYn
Kontakt:

Inlägg av N3vYn »

Hehe, jag som tyckte jag gjorde allt för att det här inte skulle bli ännu en AVR vs PIC vs Propeller etc, men man kan ju inte lyckas med allt ;)

Har iaf nu bestämt mig för att det får bli ATMega328P som skall inhandlas några stycken av, då prisskillnaderna i 48/88/168/328-familjen var såpass små att det knappt kändes lönt att ta något mindre och billigare.

Så nu tar jag det lite lungt med assembler-programmeringen tills mina grejor har kommit. Simulatorn i AVR Studio i all ära, men är nog lite roligare när man faktiskt kan se att tex LED:en blinkar som man tänkt :)

Tack för hjälpen allihopa, kommer säkert komma fler frågor från mitt håll framöver även om jag satsar på att klara mig på dokumentation och tidigare trådar i första hand :)
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Du får faktisk gärna informera lite eftersom det fortskrider, kan ju vara kul att veta.
N3vYn
Kontakt:

Inlägg av N3vYn »

Jodå, det kommer med största sannolikhet dyka upp lite mer än bara dumma frågor :)

Har en liten tanke om en autonom robot med något mer sensorer än vad de flesta robotar jag tittat på hitintills använder tex. Kommer nog ramla in något i idé-banken sen när jag har lite mer konkret att komma med.
Användarvisningsbild
Micke_s
EF Sponsor

Inlägg av Micke_s »

:tumupp: för första inlägget

På tal om skillnader mellan atmega48 och atmega88(168/328) är att atmega48 ej kan skriva till sin egen flash = man kan inte lägga in en bootloader.
Atmega328 låter som en bra ide att börja med. Kör själv mycket med atmega88 hemma och STM32 cortex-m3 på jobbet. Lite PIC blir det också.
snigelen

Inlägg av snigelen »

Det går att köra med bootloader på mega48 också, jag kör det till och med på tiny25:or (Peter Dannegger's; danni@avrfreaks).
N3vYn
Kontakt:

Inlägg av N3vYn »

snigelen: Klart det går att göra det på 48:an, dock har 88, 168 och 328 separata boot loader-sektioner, och på de senare kan SPM endast köras där medans på 48an kan SPM köras på hela flashminnet.
snigelen

Inlägg av snigelen »

Jo det var det jag ville få fram (att det går), men nu blev det ju väldigt klart varför det går också. Bra klargörande!
Användarvisningsbild
Micke_s
EF Sponsor

Inlägg av Micke_s »

Tittade igen i atmega48 pdf:en, och den stöder visst spm.
Har tagit för givet att en bootloader inte går att blåsa in i den därför att den inte har någon fusebit för bootloader.
snigelen

Inlägg av snigelen »

Det börjar bli lite off-topic nu, men. Bara det finns SPM så kan man ha en bootloader. Och för att klargöra klargörandet ännu mer: för de avr:er med bootloader-sektion kan SPM bara köras därifrån, medan de som har SPM men inte bootloader-sekton så kan SPM köras varifrån som helst. Om jag nu fattat saken rätt...
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

Får man som helt rudis ställa en fråga?
Det är mycket snack om att den ena processorn är dyrare än den andra osv.
Vad pratar vi om för pengar ungefär?
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

I dag för en hemmapulare (som i princip använder en processor åt gången)
så är priset oavsett om det är AVR eller PIC i princip ointressant. Vi talar
i de flesta fall om från "några tior" till kanske upp mot 50-100 spänn
för de modeller med "extra allt". Så, om det inte handlar om att
serietillverka prylar, så tar men helt enkelt en modell som man trivs med,
som är lätt att få tag på och som gärna har det mesta av det mesta.
SvenW

Inlägg av SvenW »

Absolut rätt. Om man leker/jobbar/läser_datablad i hundra timmar, så är det fullständigt ointressant om grejen kostar 50 eler 100 kr. Det viktiga är att man trivs.

Vad man möligen får se upp med är att köpa på sig dyra proffesionella utvecklingsmiljöer som sedan blir liggande.
Förmodar att det finns gratis och fria program för både PIC och AVR för de flesta modeller.

Hur är det med de senaste kraftprylarna från Renesa, ARM, XMega? m.fl.
Finns det fria utvecklingsmiljöer och enkla och billiga programmerare för dessa, eller bör man som hempulare undvika dem så länge?
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

Arm9 (AT91RM9200) har inbyggd bootloader, behövs inget mer än en RS232 för att programmeras, (och kermit,xmodem) och det finns gcc..

Renesas har trevliga miljöer, de har delat ut kit gratis i omgångar, och flera deras kompilator begränsas efter en tid i storlek, men det är ganska höga gränser

(IAR har en bunt olika med, deras begränsas dock till 4kB vilket inte alltid räcker så länge..)

Men det är ju enklast att ta nån av avr/pic då det finns så många som hackar dessa på nätet..
Användarvisningsbild
adent
Kontakt:

Inlägg av adent »

Jag började med AVR:er för att jag ville ha en enchipsdator med många ben och bygga en binär klocka av. Frågade på Elektronik-komponent i Gävle och fick en ATmega8515. Sen köpte jag en klocka och processorn blev liggande nått år.

Det jag gillar bäst (Och detta går säkert precis lika bra med en PIC, men jag kan inget om PIC:ar) var att jag hittade gcc och makefil och avrdude, samt att det ENDA man behöver för att programmera kretsen är kretsen och en sladd till parallellporten, inget annat, ingen kristall, inget motstånd, no nothing :) db25male, sladd och AVR:en. Klart.

För övrigt är 48,88,168,328-serien ett bra val. De är min gyllene hammare tillsammans med ATtiny85.

På jobbet leker jag med en TI MSP430. Den är lite kul med DMA och att allt minne flash/ram är mappat i samma adressrymd.

Vad gäller datablad så tycker jag det är lite lurigt ibland. Oftast har man ju en sak man vill göra, sen kan hårdvaran göra tusen saker och det gäller att pilla på rätt register i rätt ordning för att få hårdvaran att göra det jag vill. Man måste läsa på ordentligt om allt man inte vill göra för att kunna få den att göra det man vill göra :)
Skriv svar