PIC - mäta: hastighet, maxfart, avg, g-force

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
Användarvisningsbild
Icecap

Re: PIC - mäta: hastighet, maxfart, avg, g-force

Inlägg av Icecap »

Det var då det dummaste sätt att spara det på! Om man utgår ifrån "timer-tick" som processorn ju jobbar med och bara sparar de 2 bytes som det kan röra sig om som ett uttryck för varje hjulvarv, vad dessa värden sedan motsvarar kan man räkna ut, antingen vid överföringen eller vid behandlingen av dessa data.

Reservera högsta värdet som ett uttryck för "den tid eller allt längre", på det vis kommer varje hjulvarv att uppta 2 bytes, 256kB kommer då att ge plats till 131072 hjulvarv, med en diameter på 10cm blir ett EEPROM fullt efter drygt 13km körning och det borde väl räcka en bit på vägen skulle jag tro.
dangraf

Inlägg av dangraf »

>>ToPNoTCH
acceleration räknas i m/sek^2 och 1G = 9.81m/sek^2 vilket är samma enhet men olika mått ung som att jämföra cm och tum som mäter en sträcka. Om man kan få ut en hastighet vilket är m/sek så skulle man kunna derivera denna ännu en gång och få ut acceleratinen. Med en GPS modul få man ut sträckan över 1 sek mellan 2 mätningar och kan få ut accelerationen mellan 3 mätningar.

klart att man kan mäta en max-hastighet över 1 sek men det är fortfarande medelhastigheten under denna sekund som mäts. Jämför jag detta med när jag t.ex försöker cykla mitt snabbaste så tror jag inte att jag håller en stabil max-hastighet längre än 1sek på en lång raksträcka. Jag har en ganska stor massa (runt 100kg) tillsammans med cykel och annan utrustning men påverkas endå ganska mycket av små ändringar som lutning på marken, vind, underlag mm. en liten bil med mindre massa har inte likastor tröghet och påverkas lättare olika faktorer, speciellt underlaget vilket gör att hastigheten snabbt kan ändras.

Om man vill köra några minuter så behöver man spara sin tid som en uint32 för att inte klockan ska "slå runt". men om man istället sparar tidsskillnaden mellan 2 pulser så vet du tiden för hjulet att snurra 1 varv vilket är proportionellt mot hastigheten( du har tiden för att hjulet rulla sin omkrets). när man tankar över sin data kan MCUn även skicka över vilken hastighet mjukvaran använde på klockan. då har du rå-mätdata som ditt beräkningsprogram kan använda till vadsom.
ToPNoTCH

Inlägg av ToPNoTCH »

ToPNoTCH skrev:Slutsats är således att mitt förslag inte är 100% då tophastigheten skulle utgöras av "medelhastigheten av den sekund man körde absolut snabbast".
Det borde vara fullt tillräckligt i min värld.
Ser inte vitsen att förklara för mig, samma sak jag själv skrivit :o

Det är orealistiskt att tro att den absolut högsta farten under en körning skulle sammanfalla med samma sekund som en inbromsning.
I teorin ja, i praktiken nej. Även om så skulle vara fallet skulle skillnaden bli marginell.

Accelerationen skulle väl inte mätas (det skrev jag ju i samma post).
UndCon

Inlägg av UndCon »

Spelar mindre roll...

Bara man loggar varje varv, timestamps eller skillnaden från föregående - sak samma

mätaren bör inte slå runt...

Är det en mindre skillnad att få G-kraft (typ tum/mm) så sker den beräkningen på PC-sidan den med - "bara" att lägga till en formel och ett diagram till
UndCon

Inlägg av UndCon »

jag hittade några PIC'ar

PIC16F690 var det - men det verkar vara tunnsått med exempel till just denna...
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

Vad menar du med "exempel" ? Exempel på vadå ?
Hela intro-materialet till PICkit2 (varianten med ett kort
med en 16F690) är för 16F690...
UndCon

Inlägg av UndCon »

Jag gjorde bara en enkel sökning på nätet och hittade inte något...men jag hade skrivit fel på pic-namnet :D
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

Hur menar du? Koden är ju samma till de flesta PIC även om kommandona ibland inte heter samma (olika familjer) så att du inte hittar kod till just DIN pic är inte så konstigt. Normalt brukar man söka på det man önskar göra tex division eller kvadratroten. Dessa brukar man kunna hitta på PIClist.

Sen läser man databladet och kodar utefter det med register osv.

Har du inget gjort så börja med att blinka en LED ;)
UndCon

Inlägg av UndCon »

Har testat lite koder - skrivit texter på en LCD o liknande - jag har en 4radig men får bara 2 att funka...spelar iofs ingen större roll för detta...

Jag skall se om jag hittar min breadboard för den tycks vara på en annan plats än jag trodde.
Användarvisningsbild
vfr
EF Sponsor

Inlägg av vfr »

Det står om tvåradiga versus 4-radiga LCD:er i trådar tidigare. Sök!

Dom ligger lite annorlunda adresserade i bildminnet.
UndCon

Inlägg av UndCon »

Jag behöver inte bry mig om displayens rader eftersom jag i detta fall inte kommer använda den - nu har jag bara använt den för att kontrollera koden jag skrivit för mitt behov och det räcker gott med 2 rader till det.

Har sabbat mitt tungelement, borde komma nya på posten idag för innan jag gick loss med smältlimmet på den så fungerade det bra med en magnet på fälgen...

/N
Användarvisningsbild
lond

Inlägg av lond »

Tänk på att placera magneten så att den inte sitter centrerad mot "glasampullen" utan mer mot någon av kanterna för att få bästa resultat.

// Marcus
UndCon

Inlägg av UndCon »

Ja - tidigare visste jag inte vad den hette...(se ovan) men när jag fick reda på att det heter tungelement sökte jag på det och inser att jag troligen gjort allt man inte skall för att de skall fungera som det är tänkt :)

För säkerhets skull har jag beställt några stycken som att jag har reserver...

Skall försöka kapsla in den i lite silikon tänkte jag för att skydda den lite mer - kanske rent av bygga in den i någon lämplig ask/låda...tyvärr har jag begränsat utrymme på min bil - men det bådar gott för att kunna sätta den på större för vidare tester...

/N
Användarvisningsbild
lond

Inlägg av lond »

Tänk även på att om du kapar ett ben så skall man använda en chockfri avbitartång och om du böjer ett ben se till att inte fresta glaset då detta kan ge upphov till sprickor.

// Marcus
UndCon

Inlägg av UndCon »

ja det var ju just det jag gjorde..kapade, böjde och lödde innan jag tänkte på det...

sedan satte jag fast hela rasket med smältlim på bilen och då sa det KNIX - i glaset ;D
Skriv svar