switch för att stänga av/på CAN

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
dangraf

switch för att stänga av/på CAN

Inlägg av dangraf »

Jag håller på med en liten applikation som kommunicerar via ett CAN nätverk i stjärnform dvs en nod i mitten som resten av noderna är kopplade till. Tyvärr finns det risk att någon av noderna ute i perferin kan råka kortsluta CAN bussen vilket kommer påverka alla noder i nätverket. Jag har en liten idee om att den noden som är i mitten ska kunna stänga av noder som råkar kortsluta bussen, vilket man skulle kunna göra med ett relä. Tyvärr har jag bara hittat stora reläer och om man vill ha ett gäng noder (upp till 8 st) och ett relä till CAN_L samt ett till CAN_H så kommer det ta för mycket plats.

Jag har funderat på att ev använda mosfet men är osäker på om signalen kan gå i båda riktingar beroende om trancivern vill skicka eller ta emot data. Har även haft lite funderingar på någon form av opto-kopplare som ev skulle kunna gå i båda riktningar.

Hastigheten på bussen tänkte jag skulle vara satt till max 250kbit
Har ni några bra förslag på val av lösning?

mvh/
Daniel
Användarvisningsbild
arune
Kontakt:

Re: switch för att stänga av/på CAN

Inlägg av arune »

Finns väl rätt små halvledarreläeer?

/Anders
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Strömbegränsande resistor..?
dangraf

Inlägg av dangraf »

Strömbegränsande resistor verkar enklast. Men om man har termineringsmotstånd på 120ohm vad skulle vara vettiga värden? Låt säga att jag sätter 20ohm/ledare då borde väl motståndet öka till 160ohm? det kanske inte spelar så stor roll?
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Beror på strömförbruk, nödvändlig spänningsnivå, termineringsmotstånd, bl.a

Räkna :)
Skriv svar