Elektrisk cylinder eller dyl. med högre slaglängd än 4cm?
-
Caprizonne
Elektrisk cylinder eller dyl. med högre slaglängd än 4cm?
Tjenare!
Jag behöver en elektrisk cylinder, som inte är allt för dyr, som har en slaglängd på minst 4CM. Den behöver inte vara allt för stark men inte för svag heller. Den ska användas som utmatare i en styrprocess. Men de flesta elektriska cylindrar har ju en sån liten slaglängd eller är för dyra. Finns det kanske någon motor eller något som kan mata ut någon form av kolv?
Tacksam för tips!
Jag behöver en elektrisk cylinder, som inte är allt för dyr, som har en slaglängd på minst 4CM. Den behöver inte vara allt för stark men inte för svag heller. Den ska användas som utmatare i en styrprocess. Men de flesta elektriska cylindrar har ju en sån liten slaglängd eller är för dyra. Finns det kanske någon motor eller något som kan mata ut någon form av kolv?
Tacksam för tips!
Re: Elektrisk cylinder eller dyl. med högre slaglängd än 4cm?
vilken spänning och slag vill du ha, samt vad är dyr?
-
Caprizonne
24V DC eller 230V AC ... 24V AC går bra också... Det räcker med att den går ut och in bara, inte jättestark, ska bara pusha på ett klot på 6-7kg på plan mark några centimeter. Eftersom det handlar om ett projektarbete i skolan så ja, 500-600kr är väl max!
Någon speciell anledning att du inte använder tryckluft? för 600kr kan du få en ny cylinder som fixar detta inklusive magnetventil.
- prototypen
Linak gör bara linjära eldrivna "cylindrar". Troligen för dyrt för er. En liten elmotor med växellåda, gängstång+mutter. Eller en motor-växellåda med en vevsläng, kräver bara ett stoppläge och inte behöver man backa/reversera motorn heller.
Protte
Protte
Om vi nu ska ta billiga lösningar så kanske en solenoid från en startmotor. Kostar 20kr på skroten och bör lätt kunna putta iväg ett bowlingklot en bit.
-
Caprizonne
Ja, hade jag haft tryckluft hade det ju inte varit svårt. Har nu fixat en spjällmotor, 60mm slaglängd. Tar dock 125-150sekunder att uppnå denna längd. Den ska matas med 24V AC. Tänkte koppla in den till ett PLC. Men PLC;t jag har matas ju med 24V DC. Hur ska man lyckas få DC när man kopplar till PLC;t? Enligt kopplingsschemat så är det en utgång för ut och en utgång för in. Är bara 3st ledare från motorn, 2 av dem går alltså till PLC, matar man 24V AC på den sista?
Du får använda ett växlande relä. Den som har kopplat in PLCn borde kunna tillräckligt med ellära för att förstå hur det ska gå till. Annars får du fråga igen så kan vi rita ett schema.
- prototypen
mrfrenzy, relä var rätt men stackarn har ju DC från PLC:n så det krävs en transformator dessutom. Och ett växlande relä för fram o back och ett för start o stopp.
Protte
Protte
Javisst, en transformator till att driva spjällmotorn, men det räcker med ett enpoligt växlande relä eftersom en spjällmotor har stopp i ändlägena. Lika bra att jag ritar istället för att skriva:

Om utgången är från så kommer motorn att åka till ena ändläget och sen stanna där.
Om utgången är till så kommer motorn åka till andra ändläget och stanna där.
Om du använder tex G2R så finns skyddsdioden inbyggd men jag ritade ut den för säkerhets skull.

Om utgången är från så kommer motorn att åka till ena ändläget och sen stanna där.
Om utgången är till så kommer motorn åka till andra ändläget och stanna där.
Om du använder tex G2R så finns skyddsdioden inbyggd men jag ritade ut den för säkerhets skull.