Labbaggets spännings visning försvann?
-
victor_passe
Labbaggets spännings visning försvann?
Hej, jag kopplade just in min högtalare till mitt kina labbagg (mrmister(1x30V)) och så bara dog fönstret som visar spänningen och segmenten på ström skärmen flimmrade mest.
Beror det på att min högtalare ger lite radio störningar eller att det går tillbaka ström in i agget tror ni?
Film:
Men jag stängde av labbagget så fort jag såg att det började dö så jag har inte displayen på film.
Men nu när jag startar det så är det helt normalt.
Beror det på att min högtalare ger lite radio störningar eller att det går tillbaka ström in i agget tror ni?
Film:
Men jag stängde av labbagget så fort jag såg att det började dö så jag har inte displayen på film.
Men nu när jag startar det så är det helt normalt.
Re: Labbaggets spännings visning försvann?
Mitt fick fnatt när jag körde det "bakvägen" dvs matade från annan källa (7805 reglerad sådan) och det vägrade gå ner till noll i spänning trots att ratten var helt nervriden.
Så det är nog inte felaktigt att anta att det kan få oönskade effekter av att köra dem åt fel håll. Aggregaten verkar ju också vara olika inbördes så man vet ju aldrig hur det enskilda reagerar.
Så det är nog inte felaktigt att anta att det kan få oönskade effekter av att köra dem åt fel håll. Aggregaten verkar ju också vara olika inbördes så man vet ju aldrig hur det enskilda reagerar.
Sannolikt back-EMF som ställt till det.
Labagget driver högtalaren. Som i sin tur levererar en del tillbaks när den återtar sitt neutralläge.
Labagget driver högtalaren. Som i sin tur levererar en del tillbaks när den återtar sitt neutralläge.
-
victor_passe
Jag tror att man behöver titta på filmerna för att riktigt förstå problemet.
Det sitter väl en ICL710x krets för att mäta spänningen i aggregatet. Man skulle ju kunna tänka sig att den fick spatt av din något störande belastning.
Bäst att sätta dit en diod på utgången verkar det som .. 
- Electricguy
viktor_passe: hur ser schemat ut till din högtalare? intresserad! 
-
victor_passe
en opamp som kollar som audio signalen är mer eller mindre än 0V, och en stor transistor. Och 2st bil-tändspolar kopplade åt motsatt håll. Så man får både - och + ett antal kV
Jag har laddat ur stora kondensatorer med detta labbagg utan problem. Vridit ner spänningen till 0V från tex 30V med kondensatorn fortfarande inkopplad, då sjunker spänningen i lagomt takt och labbagget har aldrig bettet sig konstigt av det.