Hur fungerar alkolås

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Mstandar

Hur fungerar alkolås

Inlägg av Mstandar »

Tja

Någon som vet hur ett alkolås(alkotestare) fungerar, har funderat på det ett bra tag men har inte lyckats förstå tekniken.
Jag antar det sitter nån slags sensor i den som mäter partiklar i utandings luften, och kontrollerar mot ett kontroll värde vad som är okej eller ej.

Ännu bättre om någon skulle råka sitta på nått schema så man även kan se hur dom är uppbyggda.
Har inga planer på att bygga nått, men det är alltid kul att veta hur saker fungerar.

Tackar på förhand.
Norpan

Re: Hur fungerar alkolås

Inlägg av Norpan »

Har aldrig tittat i ett men kan tänka mig att det sitter nåt liknande en 73-026-98 och lite elektronik för att bestämma tillåtna gränser och prata med startspärren i motorstyrningen.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Vad jag vet sitter det några kristaller som byter färg när de absorberar alkohol och denna färgändring mäts, en sensor som ska vara på i 48 timmar innan man kan mäta är knappast användbar till detta.
xxargs

Inlägg av xxargs »

dom bör stå igång 48h efter lång lagring för full precision ja, men i regel brukar dessa kopplas till en komparator och se om man kommer över eller under inställd nivån.

nu vet jag inte förhållandet mella ppm i andningsluften och promille i blodet - men det lär vara ganska många ppm och är nog ganska lätt med sensorn att se om man är i farosonen även utan 48 h starttid, att få temperaturkompenseringar och annat att stämma lär vara större problem att hantera än om resultatet glider några ppm pga. bristande uppvärmningstid.

edit: hittade en not att gränsen för rattonykterhet är 0.2 promille eller 0.1 mg alkohol per liter andningsluft. Då luften väger ca 1.123 gram per liter vid 37 grader så hamnar man på 89 ppm alkohol, och då är det faktiskt lite kinkigare att få till precisionen...

---

Hmm, just den här verkar också användbar för att jaga gasolläckor då av diagrammen att döma förmodligen går väl under 100 ppm... - synd att det är lite knepig matning med 0.9 Volt till värmaren - borde kunna gjorts bättre...

annars brukar förbränningssensorer bli ganska okänsliga och svåra att avgöra från bakgrundsbruset redan lite under 1000 ppm.

---

Nackdelen med dessa typer av förbränningssensorer och halvledarsensorer (då i avseende tennoxider som halvledare) är just ofta är känsliga för en rad olika ämnen samtidigt och kan falsktrigga.

dessa kan IMHO knappast användas som juridiska bevisinstrument av den orsaken.
Norpan

Inlägg av Norpan »

Efter lite efterforskning verkar det som det finns 3 versioner, den Icecap skrev om vilken har nackdelen att man behöver byta ett munstycke innehållande det reaktiva ämnet och kalibreringsproblem.
Den jag tipsade om, vilken lider av kalibrerings och noggrannhetsproblem.
Och den som verkar vara aktuell nu använder infraljus i ett par våglängder och mäter absorptionen på dessa för att kunna mäta alkohol och koldioxid.
Verkar som koldioxiden används för att verifiera att man verkligen blåser i mätaren och inte fuskar, koldioxidhalten i utandningsluften ska tydligen vara hyfsat konstant och spårbar.
Det enda problemet med den optiska versionen verkar vara priset men det är tydligen på väg ned med hög hastighet.
Johanb

Inlägg av Johanb »

Jag har varit med en kollega ute på fält några dagar och hans bil har alkolås som kräver uppvärmningstid. Det går rätt så fort när det är sommar men nu när det varit -20C så tar det en jäkla tid (upplevs det som när man siitter i iskall bil och fryser röven av sig) ca 5-10 minuter.
Skriv svar