Hur många 280k mcd LED motsvarar en 50W/230V halogenlampa?
-
Hur många 280k mcd LED motsvarar en 50W/230V halogenlampa?
Om jag vill ha ett ljus som i ljusstyrka motsvarar en 50W/230V halogenlampa, hur många lysdidoder behöver jag då bunta ihop? Lysdioderna är på 280 000 mcd. Jag vet att det inte går att säga exakt men jag vill bara få en fingervisning på hur många jag kan tänkas behöva (10, 50, 100st?).
EDIT: Läste någonstans att man kan (mellan tummen och pekfingret) räkna med att en 50W/230V ljuskälla ger runt 1000 kmcd och i så fall skulle jag behöva 4st lysdioder. Kan detta verkligen stämma?
EDIT: Läste någonstans att man kan (mellan tummen och pekfingret) räkna med att en 50W/230V ljuskälla ger runt 1000 kmcd och i så fall skulle jag behöva 4st lysdioder. Kan detta verkligen stämma?
Re: Hur många 280k mcd LED motsvarar en 50W/230V halogenlampa?
En vanlig glödlampa ger ca 12 lumen per watt. Halogenlampor lite mer, kanske 20 lm/W. Candela är inget mått på ljusmängd, utan beror mest på hur koncentrerad strålen är.
En bra vit eller orange LED kan ge 70-150 lm/W.
En bra vit eller orange LED kan ge 70-150 lm/W.
-
Så om vi räknar med 70lm/W och LEDarna drar 0,5W så behöver jag alltså runt 30st för att få samma ljusstyrka som en 50W halogenlampa?
Alla lysdioder är inte så bra som 70 lm/W. De flesta är mycket sämre.
Sedan beror de på vad du ska ha dem till:
Skall man belysa en stor yta, t.ex. hela rummet, så behövs ett ljusflöde, dvs många lumen. Vill man ha en stark ljuspunkt som syns bra rakt framifrån, som en signal vid järnvägen, så är det ljusintensiteten i strålens rikning som gäller. Då är det antalet candela som räknas. Vill man ha fler candela så kan man sätta en lins framför ljuspunkten.
Sedan beror de på vad du ska ha dem till:
Skall man belysa en stor yta, t.ex. hela rummet, så behövs ett ljusflöde, dvs många lumen. Vill man ha en stark ljuspunkt som syns bra rakt framifrån, som en signal vid järnvägen, så är det ljusintensiteten i strålens rikning som gäller. Då är det antalet candela som räknas. Vill man ha fler candela så kan man sätta en lins framför ljuspunkten.
-
Kanske lättare att förklara vad jag ska använda det till.
Jag skall belysa ett ljustält för produktfotografi. Tältet är en kub med alla sidor 60 kvadrat cm (sidorna är transparent vita). Belysningen skall till en början bara vara på två sidor av tältet. Istället för att köpa två 50W halogenlampor så tänkte jag att det kanske är bättre att bygga två "lampor" av lysdioder istället.
"Lampan" var tänkt att se ut på följande sätt:
En planka med måtten 30x45cm införskaffas och på den monteras ca 25 lysdioder i ett jämnt fördelat 5x5 mönster över en yta på plankan som blir 30x30cm (den övre delen alltså). Jag tänkte att detta kanske blir starkare och bättre belysning än en 50W halogenlampa.
Är jag fel ute här?

"Lampan" var tänkt att se ut på följande sätt:
En planka med måtten 30x45cm införskaffas och på den monteras ca 25 lysdioder i ett jämnt fördelat 5x5 mönster över en yta på plankan som blir 30x30cm (den övre delen alltså). Jag tänkte att detta kanske blir starkare och bättre belysning än en 50W halogenlampa.
Är jag fel ute här?
Det går nog bra. Då är det nog som du säger ca 30 st som behövs.
Då gäller bara att hitta en LED med rätt färg och rätt spridning på ljuset. Sedan kan det vara bra att ha lite fler dioder och driva dem i underkant. Lägre ström ger bättre ljusutbyte, längre livslängd och mindre risk för överhettning.
Då gäller bara att hitta en LED med rätt färg och rätt spridning på ljuset. Sedan kan det vara bra att ha lite fler dioder och driva dem i underkant. Lägre ström ger bättre ljusutbyte, längre livslängd och mindre risk för överhettning.
-
-
Vill säga att jag är lite fascinerad av storheten kmcd. Varför använder man en sådan storhet har jag svårt att förstå. Eftersom k (1000) och m (0,001) tar ut varandra blir det mycket mera logiskt och enklare att förstå också, om man skriver tar bort k och m och skriver cd.Explorer45 skrev: EDIT: Läste någonstans att man kan (mellan tummen och pekfingret) räkna med att en 50W/230V ljuskälla ger runt 1000 kmcd och i så fall skulle jag behöva 4st lysdioder. Kan detta verkligen stämma?
Alltså 1000 kmcd = 1000cd
Enklare att skriva också, sparar dessutom på bläck eller toner om man skriver ut det på skrivare.

Interssant att sedan höra hur det gått både med ljusstyrkan och färgtemperaturen. Tycker även att 2*50W halogen bör ge en enorm ljusstyrka i ett så litet utrymme.
Har du 50W glödlampa till ditt ljustält? Exponerar du med 5 sekunder också?
Jag har 2 x 300Watt modifierad byggstrålkastare för att få exponeringstid kortare än 1/100 med ISO100. Byggstrålkastarna kom med 500Watt men det gick att köpa 300Watt Philips glödlampor som passade.
Hoppas du vet att normala 5mm vita lysdioder är på 0,07Watt och inte 0,5Watt (även om det finns speciella 0,5Watt dioder, troligen är det faktiskt dom som du har hittat, bör kosta ca 3kr/st).
Lysdioder köper du på Ebay eller DX för att få ett mycket lägre pris.
Lysdioder går inte på 230V växelström. Du behöver drivkrets, förslagsvis tar du en strömadappter från en gamal dö laptop och kombinerar med effektmotstånd. Räknar exakt på vad behöver här: http://led.linear1.org/led.wiz
Jag har 2 x 300Watt modifierad byggstrålkastare för att få exponeringstid kortare än 1/100 med ISO100. Byggstrålkastarna kom med 500Watt men det gick att köpa 300Watt Philips glödlampor som passade.
Hoppas du vet att normala 5mm vita lysdioder är på 0,07Watt och inte 0,5Watt (även om det finns speciella 0,5Watt dioder, troligen är det faktiskt dom som du har hittat, bör kosta ca 3kr/st).
Lysdioder köper du på Ebay eller DX för att få ett mycket lägre pris.
Lysdioder går inte på 230V växelström. Du behöver drivkrets, förslagsvis tar du en strömadappter från en gamal dö laptop och kombinerar med effektmotstånd. Räknar exakt på vad behöver här: http://led.linear1.org/led.wiz