Hej,
Efter att ha funnit mycket nöje i att leka med min Arduino, har jag bestämt mig för att börja koda uC's "på riktigt".
Min initiala tanke var att detta nog ej är så svårt, delvis pga Arduinon och delvis pga drygt tio års programmerings-erfarenhet i diverse C-derrivat.
Men efter att ha läst igenom varenda nybörjartråd i denna forumdel(ja, jag började längst bak på sidan 66 och har läst mig fram till sidan 1), så har denna tanke försvunnit någonstans

Mitt val av uC har efter mycket eftertanke fallit på AVR-familjen, då det verkar finnas en väldigt stor community kring dessa.
Valet av uC är naturligtvis ej hugget i sten och kan säkerligen förändras vid senare tillfälle, men AVR är mitt val av start-plattform pga communityn som jag upplever vara störst.
Valet av programmerare som skall inhandlas har hamnat på AVRISP mkII.
Språket jag kommer att skriva i är Assembler, då detta verkar ge en bättre bild av hur uC'n faktiskt fungerar.
Har hitintills läst igenom en del svårsmält(har en känsla av att största inlärningströskeln är att lära sig läsa all denna information) dokumentation från Atmel.
Nu är jag framme vid att börja läsa databladet, och det är här mitt problem ligger:
Jag har i dagsläget ingen egen fungerande skrivare, och är hänvisad till att antingen förstöra ögonen vid skärmen, eller mygla utskrifter på jobbet när alla andra gått hem.
Eftersom mina ögon är mig väldigt kära så har jag valt det senare alternativet, men då kommer jag bara skriva ut datablad för 1 uC då de är på rätt många sidor.
Jag känner lite att jag har två olika alternativ när det gäller val av uC:
1. en uC som jag kan göra "allt" med, utan att behöva gå upp till någon större modell. Min tanke går mot ATmega328p.
2. en uC med högst begränsad mängd resurser, i syfte att lära mig att ej slösa med resurser i onödan. Någon modell av ATtiny?
Så jag skulle vara ytterst tacksam om någon här kan tänka sig att hjälpa mig bli av med lite beslutsångest.
//Micke
PS.
Skulle vilja ge en liten känga till många andra skapare av nybörjartrådar som ej återkommit med resultat av sista lösningsförslag, hade alla gjort detta hade det underlättat för andra nybörjare

DS.