PIC - mäta: hastighet, maxfart, avg, g-force
Re: PIC - mäta: hastighet, maxfart, avg, g-force
För att räkna lite...ett hjul kan vara tex 10cm i diameter
omkrets = 10*PI dvs 31,415...cm = 0,3145 meter
antag att bilen går i 70km/h
= 19.4 meter per sekund
19,4/0,3145 = 61,68 vilket då borde vara varv per minut på bilens hjul(axel)
dubblerar man detta till ~120 signaler / minut (2 magneter) så kanske man vet hur mycket data som måste sparas...
Jag ser det som att man kopplar in Speedlogger'n och kör ett par testrundor så att man ser att det fungerar - sedan trycker på Reset för att starta mätningen över en begränsad tidsperiod typ:
kör fram och tillbaka ett par ggr på en parkering eller i en gymnastiksal.
Sedan kopplar man ur Speedloggern och för över insamlad data till en PC för summering o dyl
Om det sedan sker via inbyggt minne, radiolänk eller minneskort spelar inte så stor roll
omkrets = 10*PI dvs 31,415...cm = 0,3145 meter
antag att bilen går i 70km/h
= 19.4 meter per sekund
19,4/0,3145 = 61,68 vilket då borde vara varv per minut på bilens hjul(axel)
dubblerar man detta till ~120 signaler / minut (2 magneter) så kanske man vet hur mycket data som måste sparas...
Jag ser det som att man kopplar in Speedlogger'n och kör ett par testrundor så att man ser att det fungerar - sedan trycker på Reset för att starta mätningen över en begränsad tidsperiod typ:
kör fram och tillbaka ett par ggr på en parkering eller i en gymnastiksal.
Sedan kopplar man ur Speedloggern och för över insamlad data till en PC för summering o dyl
Om det sedan sker via inbyggt minne, radiolänk eller minneskort spelar inte så stor roll
> dubblerar man detta till ~120 signaler / minut (2 magneter) så kanske man vet hur mycket data som måste sparas...
Nja, man vet hur signalen ser ut som man ska använda för beräkningarna.
Hur mycket som ska sparas beror inte direkt på det, utan mer på
hur ofta man behöver spara data. Man kanske inte behöver spara
data 2 gånger per sekund ? Eller så kanske man vill det...
Min poäng var bara att beräkningen och sparandet inte nödvändigtsvis
måste hänga ihop...
Nja, man vet hur signalen ser ut som man ska använda för beräkningarna.
Hur mycket som ska sparas beror inte direkt på det, utan mer på
hur ofta man behöver spara data. Man kanske inte behöver spara
data 2 gånger per sekund ? Eller så kanske man vill det...

Min poäng var bara att beräkningen och sparandet inte nödvändigtsvis
måste hänga ihop...
(19,4 m/s) / (0,314 m) = 61,9 varv/sekund = 3714 rpmUndCon skrev: 19,4/0,3145 = 61,68 vilket då borde vara varv per minut på bilens hjul(axel)
OK, ändå mindre anledning att koppla beräkningen direkt till sparandet... 

Jag går på Icecap’s linje, en radiolänk är nog det rätta. Sedan blir de ju helt galet att ta pulser från växellåda eller drivande hjul/axel! Det blir totalt missvisande eftersom det är nästan ständigt hjulspinn.
En annan sak är den med radiosändning under körning, det gäller att man har en BRA länk det är ju inte precis den störningsfriaste miljön man sänder från. Jag skulle som sagt satsa på ett eprom det kommer garanterat fungera och det är ett bra ställe att börja för att sedan utöka.
Magneten kan man sätta på axeln och de små jag har väger 0,06 gram(om jag räknat rätt) finns på conrad http://www.conrad.se/?article=502061 Perfekta för hallswitchar.
Den kontakt du har i cykeldatorn kallas tungelement.
Magneten kan man sätta på axeln och de små jag har väger 0,06 gram(om jag räknat rätt) finns på conrad http://www.conrad.se/?article=502061 Perfekta för hallswitchar.
Den kontakt du har i cykeldatorn kallas tungelement.
Jag har en sån där 1/8 buggy.
Och en sak är säker. Antalet varv på hjulen på den har inte mycket med hastighet att göra
Den spinner och donar som fan på ett varv.
Min kärra är diffad både mellan hjulparen och fram och bak (3 diffar) och det borde påverka med.
Nu kanske du ämnar att vara "on road" och då blir kanske dessa problem mindre.
Min tanke var annars att nyttja en sån där 100:- GPS modul som säljs här på forumet, som givare.
Blir inte det tillräckligt noga ??. Borde ju bli ruskigt "flyttbar" i allafall.
Jag tänkte stoppa en sån i ett av RC planen och "sampla" postion i 3D, så man kan spela upp åkturen i datorn sedan.
Men det är nr7 på projekt listan
Och en sak är säker. Antalet varv på hjulen på den har inte mycket med hastighet att göra

Den spinner och donar som fan på ett varv.
Min kärra är diffad både mellan hjulparen och fram och bak (3 diffar) och det borde påverka med.
Nu kanske du ämnar att vara "on road" och då blir kanske dessa problem mindre.
Min tanke var annars att nyttja en sån där 100:- GPS modul som säljs här på forumet, som givare.
Blir inte det tillräckligt noga ??. Borde ju bli ruskigt "flyttbar" i allafall.
Jag tänkte stoppa en sån i ett av RC planen och "sampla" postion i 3D, så man kan spela upp åkturen i datorn sedan.
Men det är nr7 på projekt listan

En kort sak till som slog mig.
Efter som ett issue är hur lagringen av "mätdata" skall gå till
För att hålla reda på de tre uppgifter du har angivit borde man inte behöva lagra alla mätningar.
Max hastiheten = Går det fortare än tidigare så spara.
Medelhastigheten = längden på avlagd sträcka delad med tidsintervallet
Max G = Högre än tidigare så spara
Men det kanske är så att det döljer sig mer i kravspecen än vad som angetts
p.s
Det är ju du Andy som har Trimblarna såg jag nu
.
Häng på nu och slå ett slag för produkten.
d.s
Efter som ett issue är hur lagringen av "mätdata" skall gå till
För att hålla reda på de tre uppgifter du har angivit borde man inte behöva lagra alla mätningar.
Max hastiheten = Går det fortare än tidigare så spara.
Medelhastigheten = längden på avlagd sträcka delad med tidsintervallet
Max G = Högre än tidigare så spara
Men det kanske är så att det döljer sig mer i kravspecen än vad som angetts

p.s
Det är ju du Andy som har Trimblarna såg jag nu

Häng på nu och slå ett slag för produkten.
d.s
4WD, då får du börja med att konstruera antispinn och ABS så tar vi telemetri’n sedan!
PS. Ja, dom e fina dom!
PS. Ja, dom e fina dom!

De gps moduler jag tittat på får sin data 1gång/sek (kanske har ändrats??) och det är på tok för lite för att räkna ut acceleration och hastighet på en liten RC-bil. Det blir medelhastighet under 1sek. Jag tror inte på den lösningen.
Hej igen!
Bra med mer input---det är lite mer att tänka på...
När det gäller exakthet så funderade jag på en gammal sak som bla använts när teknikmagasinet testade bilar dvs ett extra hjul som monteras på karossen. Detta hjul loggar allt så du kan spinna hur mycket du vill
Samma princip går att genomföra på denna också...
GPS har jag redan testat...en BT-GPS kopplad till handdator - funkar rätt ok utomhus men uppdateras för dåligt
Däremot användbart när man vill mäta en bana eller liknande
Bra att du rättade till beräkningen - missade lite...:d
Föredrar nog intern loggning framför radiolänk - har inget emot att koppla in en USB-sladd för att tanka över information efter en runda...
Jag har väldigt små Neodym-magneter från en slaktad CD (de håller lasern/linser på plats) dessa funkar och jag kan montera dem på insidan av fälgen så att centrifugalkraften pressar den ytterligare mot fälgen.
Bra med mer input---det är lite mer att tänka på...
När det gäller exakthet så funderade jag på en gammal sak som bla använts när teknikmagasinet testade bilar dvs ett extra hjul som monteras på karossen. Detta hjul loggar allt så du kan spinna hur mycket du vill

Samma princip går att genomföra på denna också...
GPS har jag redan testat...en BT-GPS kopplad till handdator - funkar rätt ok utomhus men uppdateras för dåligt
Däremot användbart när man vill mäta en bana eller liknande
Bra att du rättade till beräkningen - missade lite...:d
Föredrar nog intern loggning framför radiolänk - har inget emot att koppla in en USB-sladd för att tanka över information efter en runda...
Jag har väldigt små Neodym-magneter från en slaktad CD (de håller lasern/linser på plats) dessa funkar och jag kan montera dem på insidan av fälgen så att centrifugalkraften pressar den ytterligare mot fälgen.
dangraf
1Hz uppdatering stämmer bra.
Men jag står på mig.
Acceleration tänkte inte jag på av den enkla anledningen att det inte var med i behovet.
Du kanske blandar ihop det med G-kraft, vilket jag trodde mer eller mindre var utrett att det är någon annan sensor skulle lösa.
Vad gäller tophastighet borde 1Hz räcka fint. Betänk att det är skillnaden i distans mellan mätning 1 till mätning 2 som utgör hastigheten.
För att man skall "missa" tophastighet förutsätts att man inom loppet av en mätsekvens (sekund) accelererar över föregående tophastighet och hinner decellerera avsevärt, vilket borde vara högst osannolikt.
Slutsats är således att mitt förslag inte är 100% då tophastigheten skulle utgöras av "medelhastigheten av den sekund man körde absolut snabbast".
Det borde vara fullt tillräckligt i min värld.
Om vi skall gå utanför "orginal kravspecen" så kan jag hitta en del andra "för argument" för GPS. Exempelvis vilket spårval gordes på snabbaste varvet, och var skedde inbromsning/fartökning på banan etc. etc. Endast fantasin begränsar möjligheterna
1Hz uppdatering stämmer bra.
Men jag står på mig.
Acceleration tänkte inte jag på av den enkla anledningen att det inte var med i behovet.
Du kanske blandar ihop det med G-kraft, vilket jag trodde mer eller mindre var utrett att det är någon annan sensor skulle lösa.
Vad gäller tophastighet borde 1Hz räcka fint. Betänk att det är skillnaden i distans mellan mätning 1 till mätning 2 som utgör hastigheten.
För att man skall "missa" tophastighet förutsätts att man inom loppet av en mätsekvens (sekund) accelererar över föregående tophastighet och hinner decellerera avsevärt, vilket borde vara högst osannolikt.
Slutsats är således att mitt förslag inte är 100% då tophastigheten skulle utgöras av "medelhastigheten av den sekund man körde absolut snabbast".
Det borde vara fullt tillräckligt i min värld.
Om vi skall gå utanför "orginal kravspecen" så kan jag hitta en del andra "för argument" för GPS. Exempelvis vilket spårval gordes på snabbaste varvet, och var skedde inbromsning/fartökning på banan etc. etc. Endast fantasin begränsar möjligheterna

Jepp - jag har nog blandat ihop acceleration och G-kraften
Det jag vill logga är fart. (max, avg), avstånd och vad man nu kan få fram av en sensor typ cykeldator
(de har ju ofta 15-20 "funktioner") men av dessa är det inte alla som är direkt relaterade till mätningen så kanske 5st återstår?
Min vision är en liten dosa typ cykeldator - men med extern ström (tas från bilarna - 5-6volt) och utan display då detta visas på dator med grafer
Det jag vill logga är fart. (max, avg), avstånd och vad man nu kan få fram av en sensor typ cykeldator
(de har ju ofta 15-20 "funktioner") men av dessa är det inte alla som är direkt relaterade till mätningen så kanske 5st återstår?
Min vision är en liten dosa typ cykeldator - men med extern ström (tas från bilarna - 5-6volt) och utan display då detta visas på dator med grafer
Vad du egentligen behöver är att ha ett mäthjul och sedan spara tiden för varje hjulvarv, resten klarar du på din PC när data är överförd.
Acceleration, hastighet och allt kan härledas ur dessa data.
Acceleration, hastighet och allt kan härledas ur dessa data.
Ja det räcker med en timestamp varje gång sensorn registrerar - resten vill jag göra på PC'n - Sen om det är vanlig klocka eller UNIX time spelar ju ingen roll - bara att konvertera vid import
CSV-avgränsat format typ:
123456789;123456708;1234567098:1234567890:
är väl inga större problem?
CSV-avgränsat format typ:
123456789;123456708;1234567098:1234567890:
är väl inga större problem?