Hjälp med bygge av PSU [Nätdelen klar, Bilder s 5 ]

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Lapin

Re: Hjälp med bygge av PSU.

Inlägg av Lapin »

En bild på några "julklappar" som trillade in förra veckan :)

Bild

väntar nu på Kulskruv och er20 collets, sen blir det en beställning på div relän och sådant i en snar framtid.

Edit: är det så här det ska se ut med Varistorn i schemat?

Bild
H.O

Inlägg av H.O »

Njae, andra sidan om K2 var tanken, tvärs över primärlindningen på trafon så att säga. Har du beställt "kuggstängerna" och "rullarna"?
Användarvisningsbild
Lapin

Inlägg av Lapin »

aha, då förstår jag :)

Har inte beställt nexen grejerna än, blir nog ngn gång efter jul.
Användarvisningsbild
Lapin

Inlägg av Lapin »

ska K3 reläet vara ett impulsrelä typ 36-179-74?

Edit: eller visst kan både K1 och K3 Vara av typen 37-077-18?
Användarvisningsbild
Lapin

Inlägg av Lapin »

snart är det dags för ihopkoppling. jag börjar ha allt som behövs nu.
en liten fråga bara: så här ser etiketten ut på ringkärnan.
Bild

båda svarta kablarna är ju primärsidan. visst spelar det ingen roll vilken man kopplar på fas eller nolla?

sen ska ju sekundärsidan parallellkopplas, är det som jag tror. röd och grön med varann och blå och gul med varann? och vilket par blir då fas respektive nolla? eller spelar det ingen roll?

motorerna, encodrarna och planetväxlarna har kommit idag med :)
H.O

Inlägg av H.O »

Alldeles riktigt på samtliga punkter! Fasningen på sekundärsidan är viktig att få rätt, koppla som du skrev så blir det bra. Vad som blir fas, respektive nolla beror på vad som är fas respektive nolla på primären - men det spelat ingen som helst roll i det här fallet.

En bild på de andra guldklimparna vill vi se också!

/Henrik.
Användarvisningsbild
BER

Inlägg av BER »

<HO hann visst före>

Det spelar ingen roll vilken du väljer till fas och vilken du väljer till nolla på primär sidan. På sekundär sidan där emot så måste du välja rätt när du skall parallell koppla lindningarna.

37-077-18 typen fungerar för detta ändamål. Jag skulle välja DIN-socklar så går det lätt att bygga och modifiera.
Användarvisningsbild
Lapin

Inlägg av Lapin »

okej vad bra. bättra att fråga först:P

här är en bild på mitt elskåp som jag hittade :)
Bild

sedan på plåten och lite godis.
Bild

har jag tänkt rätt när jag gör såhär?
Bild

en av motorerna med monterad växellåda.
Bild

Henrik, har du lust att hjälpa mej lite med motor och encoderinkoppling senare? blir inte klok på det:O

edit: utgående axel på planetväxeln har en "keyway" går den ta bort eller måste man slipa ner den om man inte vill ha den?

edit2: Visst blir de slutgiltiga kopplingsschemat enligt följande?

Bild

Bild
Senast redigerad av Lapin 15 januari 2010, 18:44:03, redigerad totalt 3 gånger.
H.O

Inlägg av H.O »

Hej,
Kopplingsschemat ser OK ut, förutom relä-spolen K4 i samband med kontakten K2 på det nedre schemat, vad har du tänk där?

Du behöver inte offra en fin kylfläns för motstånden om du inte VILL, dom kommer inte att hinna bli varma - om du inte slår till och från systemet varannan sekund eller så. Montera dom direkt på montageplåten så spar du lite plats. Likriktaren däremot skadar nog inte ha lite kylning på.

Tänk på att vara noggrann och försiktig när du kopplar nätspänningen (ja annars också förståss) och se till att alla anslutningar är väl isolerade och/eller beröringskyddade. Speciellt säkringarna i det här fallet, jag hade nog delat av den där raden och placerat dom som bär nätspänning åtskillt från dom andra med någon form av lock eller liknande över. Samma sak med mjukstartsmotståndet, se till att anslutningarna där blir riktigt isolerade.

Som du ser sitter det ett rött "snöre" eller gummiband runt motoraxeln, det är för att säkertälla att kilen inte ramlar bort - så ja, du kan plocka bort den.

Och visst kan vi hjälpas åt med inkoplling av enkoder etc. Bara säg till när är dags.

/Henrik.
Användarvisningsbild
Lapin

Inlägg av Lapin »

k2 är ju tidsreläet som i sin tur drar k4 som kopplar bort mjukstartsmotståndet, k2 pallar bara 6 A eller ngt sådant.

det röda gummibandet håller bara fast en påse med lite skruv som följde med. Kilen sitter fast.

edit: oj, K2 ska ju inte sitta där utan den ska bryta strömmen till K4 spolen :O ändrade schemat.
H.O

Inlägg av H.O »

Ah, OK, nu är jag med....och sen ska dioden sitta "nedanför" kontakten.

Jag skulle bli mycket förvånad om kilen inte går att ta bort. Ta en avbitare, se till att få ett ordentligt tag i kilen och försök "bända" upp den ur kilspåret. Är du ändå osäker så fråga leverantören men jag kan inte tänka mig att den inte går att ta bort.
Användarvisningsbild
Lapin

Inlägg av Lapin »

jo det förstår jag, glömde rita det bara :)

ska pröva det!

edit: det gick :) men den satt hårt.
Användarvisningsbild
Lapin

Inlägg av Lapin »

Jag har ritat på en layout till elskåpet.
Vad tror ni om detta?

Bild
Användarvisningsbild
Lapin

Inlägg av Lapin »

jo, de här med motor och servoinkoppling, det börjar bli dags att beställa kablar med så jag har några funderingar.

det kommer ut 11 kablar från motorn, encodern inte inräknad. inkoppling enligt följande.

encoderns inkoppling här.

vad jag har förstått av tidigare svar så behövs bara en 4x2.5mm2 kabel till servot och en partvinnad 2x(2x0,75)mm2 till encodern.
det står hall a,b,c är det resolversignalerna? vad jag kan förstå av Granite Devices manual så är dom inte nödvändiga (går väl lägga till sedan isåfall)?

de kablarna jag funderar på är Denna funkar det bara med en sådan till varje motor?

sen behöver jag en bra kabel till spindeln. klarar jag mej på en sådan 4x4mm2? spindeln är på 3kW.
Senast redigerad av Lapin 17 januari 2010, 12:07:33, redigerad totalt 1 gång.
H.O

Inlägg av H.O »

Hej,
Dina länkar till motor och enkoder fungerar inte så det blir svårt att vara specifik här...

Hall och resolver är inte samma sak. Hallgivare används för kommuteringen av motorn, dvs så att drivsteget vet när det ska skicka ström till respektive fas i motorn. Resolver används likt en enkoder, för att noggrannt bestämma rotorns position på varvet. Men det är riktigt, du behöver inte ansluta hall-givarna till VSD-E, dom fixar kommuteringen med hjälp av enkodern.

4*2.5 blir utmärkt till motorn (3 faser + jord), kabeln du länkar till har extra "styrtrådar", t.ex 4G2.5+2x(2x1.5) så om du inte planerar att köra enkoder- eller hall signalerna i samma kabel så är den onödigt "komplicerad" och kraftig med 17mm ytterdiamter.

Den kabeln du länkade till för spindeln blir bra, men 4*2.5 räcker gott för 3kW. Du kan med fördel använda den kabeln till servo-motorerna också om du kör med en separat kabeln till enkodern.

Om enkoder har differentiell utgång, vilket jag har för mig att den skulle ha, så behöver du en skärmad kabel med minst 3 par, helst 4 för att få med Index-pulsen. Typ 4x2x0.25 eller nått sånt, klenare funkar men blir kanske lite ömtålig du behöver absolute inte ha så kraftigt som 0.75mm² till enkodern - det blir bara bökigt att ansluta.

Försök fixa länkarna så kan jag titta närmare på det.

/Henrik.
Skriv svar