Jag började skissa på en egen websida för ca 5 år sedan som enbart skulle
innehålla små elektronikprojekt (egna) och länkar och massa annat elektronik
relaterat.
När jag letar på nätet är det ofta jag stöter på personer som har helt egna sidor,
mestadels radioamatörer som verkar vara de elektronikintresserade som sysslar
mest av alla med praktisk elektronik, ett genuint intresse för elektronik med andra
ord. Det finns givetvis fler kategorier av folk men de verkar vara mindre intresserade
av hemsidor eller har inte tid med hemsidor. Det finns väldig många hemsidor som
enbart är inriktade mot microcontrollerprojekt men de blir ganska smala elektronikmässigt
sett. Radioamatörernas sidor spänner mer över allt mellan antenn och jord, microcontroller
inräknade.
Jag har sett den stora vinsten med att skapa projekt och samtidigt dokumentera
arbetets gång. Många elektronikhemside-snickare verkar dessutom börjat sälja sina
byggen mestadel då som byggsatser där de erbjuder etsade kort och komponentsatser.
Själv har jag aldrig beställt något från en sådan sida men faktiskt varit intresserad flera gånger.
Ja, kanske jag skulle förverkliga idén - "Välkommen till 4kTRB:s Elektronikhörna!"
Funderingar kring egen elektronikhemsida
Re: Funderingar kring egen elektronikhemsida
Tyvärr är inte jag så glad i dessa amatörelektronikhemsidor med diverse projekt. Oftast innehåller de bara en massa fotografier på arbetets gång och mindre information om själva tankarnas gång under projektet. Har nog inte sätt en ända amatörhemsida med argument varför man konstruerade som man gjorde. Studerar jag projekt gör jag det helst via IEEE (hos ett bibliotek) där det oftast tom finns härledning för diverse tankar och konstruktioner. Annars gillar jag projektdelen här då jag som läsare kan ställa eventuella frågor på ett enkelt sätt hos dåligt dokumenterade projekt.
Ska man sälja mönsterkort till något projekt är nog detta forumet bästa vägen. Fler besökare än vad man kan räkna med från en personlig hemsida tror jag. Dessutom som köpare hade jag känt mig säkrare att köpa från detta forum som har många granskande ögon. Vill inte påstå att allt är skit från diverse projekthemsidor, men många konstigheter finns det som kanske hade rättas till efter en publikation på detta forumet.
Nu menar jag inte att du ska lägga ner projektet med hemsida utan göra en bättre än övriga mängden. Viktigt för mig är att man presenterar alla väsentliga beräkningar och vägval under konstruktionen. Detta för att jag inte litar på andras konstruktioner som man hittar på Internet samt man inte orkar härleda ett schema vid granskning.
Ska man sälja mönsterkort till något projekt är nog detta forumet bästa vägen. Fler besökare än vad man kan räkna med från en personlig hemsida tror jag. Dessutom som köpare hade jag känt mig säkrare att köpa från detta forum som har många granskande ögon. Vill inte påstå att allt är skit från diverse projekthemsidor, men många konstigheter finns det som kanske hade rättas till efter en publikation på detta forumet.
Nu menar jag inte att du ska lägga ner projektet med hemsida utan göra en bättre än övriga mängden. Viktigt för mig är att man presenterar alla väsentliga beräkningar och vägval under konstruktionen. Detta för att jag inte litar på andras konstruktioner som man hittar på Internet samt man inte orkar härleda ett schema vid granskning.
- FormerMazda
Re: Funderingar kring egen elektronikhemsida
Och då får jag förstå och delvis hålla med psyniose, men jag skulle nog tappa intresset lite om varje projekt var hel uppsats.
Man skulle ha en knapp, "mer/mindre info" typ.
I övrigt: upp med sidan bara! Kan aldrig bli för lite på internet!
Man skulle ha en knapp, "mer/mindre info" typ.
I övrigt: upp med sidan bara! Kan aldrig bli för lite på internet!