Telemecanique induktivgivare med varvtalsvakt

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
blownaway

Telemecanique induktivgivare med varvtalsvakt

Inlägg av blownaway »

Hej
Vi ska montera en varvtalsvakt på en flishugg och jag är lite fundersam vad gäller utgången på en Telemecanique xsav12373...

Den ska alltså när huggskivan uppnår ett visst varvtal dra ett växlande relä av "biltyp" för att aktivera en el-hydraulventil.
Men det står att utgången från givaren är av PNP typ.

Kan nån vara trevlig och förklara för mig vad detta innebär och gärna förklara hur jag kopplar in den för att få den att dra reläet.

Är det nån som kan luska ut om den funkar på 12v? jag hittar nämligen både att den ska gå på 24-48vDC samt 12-24vDC.

Mvh Olov
PTC

Re: Telemecanique induktivgivare med varvtalsvakt

Inlägg av PTC »

PNP= Att den lämnar en positiv flank när givaren är påverkad.
Givaren du nämner arbetar mellan 12 och 24 VDC, men vad har du tänkt ska ta hand om signalen från givaren?
blownaway

Inlägg av blownaway »

Om jag fattat rätt alltså så om man matar givaren med 12v så kommer 12v ut ur den när den är påverkad? över det inställda varvtalet...

Den ska dra ett relä som i sin tur ska dra en magnetventil.

Hur många anslutningar blir det på givaren? 2 eller 3?

Blir det rätt om man kopplar 12v+ till givaren, utgången på givaren till spolen på reläet och andra anslutningen på spolen till jord?
förutsett att det inte är tre anslutningar på givaren då den tredje är jord till givaren.

Är jag någorlunda rätt ute??

Tacksam!!
PTC

Inlägg av PTC »

Ja det kan man säga att matar du den med 12 volt på plus kommer 12 volt ut på signalkabeln.
Det är tre tåtar på givaren, plus, minus och signal, men du kan inte ställa in nåt varvtal på givaren, den lämnar bara en positiv signal varje gång den blir påverkad.
Men du måste ha något som tar hand om signalen, du kan inte koppla den direkt till relät.
Användarvisningsbild
electronix

Inlägg av electronix »

Det finns varvtalsvakter med lite intelligens i kapseln, som kan lämna en puls vid ett förinställt värde(RPM), kolla lite på IFM s sortiment vettja.
PTC

Inlägg av PTC »

Visst finns det, men det fungerar inte med den som nämns i tråden
blownaway

Inlägg av blownaway »

Vet inte om det är jag som flummat men på electroskandias hemsida är det det numret som uppges för en vartalsvakt iaf..

http://www.elektroskandia.se/KatalogKat ... ?rid=56059

Eller??

Mvh
Användarvisningsbild
tompa74
EF Sponsor

Inlägg av tompa74 »

PTC skrev:Ja det kan man säga att matar du den med 12 volt på plus kommer 12 volt ut på signalkabeln.
Det är tre tåtar på givaren, plus, minus och signal, men du kan inte ställa in nåt varvtal på givaren, den lämnar bara en positiv signal varje gång den blir påverkad.
Men du måste ha något som tar hand om signalen, du kan inte koppla den direkt till relät.
Joda, det är en varvtalsvakt som lämnar en fast signal vid intrimmat varvtal.

Tre trådar som sagt, en till + en till minus och en + till relät som ska dras, den trimmas
in med en skruv som sitter på givaren, för mig att en liten skruvmejsel följer med i köpet.

Det medföljer även bra dokumentation om hur den skall kopplas och hur mycket den orkar dra.

/ Tompa
blownaway

Inlägg av blownaway »

Man tackar och bugar allesammans!
Återkommer när jag ser hur det funkar för att kanske avsluta tråden.

Mvh Olov
sm2wls

Inlägg av sm2wls »

Just Telemecanique XSAV12373 kan vara lite "lurig" på en punkt; den kräver en viss minimibelastning för att fungera - har negativa erfarenheter av att ansluta den direkt till ingången på ett PLC.
Men du ska ju dra ett relä, så det ska gå bra - prova med att koppla ett relä till parallellt med det befintliga om det inte drar; eller gör som jag gjorde och använd en minikontaktor...
blownaway

Inlägg av blownaway »

Ok, tack!
Skriv svar