Köra router och bredbandsmodem på gemensam nätadapter?
Köra router och bredbandsmodem på gemensam nätadapter?
Hej jag håller på att städa lite hemma och samtidigt så kollar jag över hur mycket effekt vissa saker tar. Jag blev då lite förvånad när jag såg att routern och bredbandsmodemet tillsammans tog ca 25 Watt. Eftersom dessa saker går på 24/7 så tänkte jag att det borde gå att minska energiåtgången på dessa genom att köra dem på en gemensam nätadapter. På så sätt borde jag ju spara tomgångseffekten i en adapter extra?
Problemet är dock att routern som är av modell D-Link DI-524 vill ha 7.5 Volt och inte 12 Volt som de flesta andra liknande prylar vill ha. Så nu är frågan, vågar jag köra routern på 12 Volt reglerad spänning tillsammans med bredbandsmodemet?
Problemet är dock att routern som är av modell D-Link DI-524 vill ha 7.5 Volt och inte 12 Volt som de flesta andra liknande prylar vill ha. Så nu är frågan, vågar jag köra routern på 12 Volt reglerad spänning tillsammans med bredbandsmodemet?
Re: Köra router och bredbandsmodem på gemensam nätadapter?
Om det skulle funka så skulle du förmodligen bränna bort betydligt mer effekt (12V-7,5V) än vad går åt pga förlusterna i adaptern.
- prototypen
Med 7,5 V in så känns det som om det sitter en 7805 inside och då kan det bli ganska varmt med 12 in.
Protte
Protte
Vill du ha klarhet i saken. Öppna burkarna kolla om där sitter en SMPS. Ofta ser man det på diverse induktanser vid ingången.
Kan du inte avgöra själv så fota en skarp bild och lägg upp. Tänk dock på 700px bredds regeln när. En länk är bäst
Fotot måste vara skarpt nog att kunna läsa koderna på chipen.
Och det är alltid frågan om ett visst risktagande..
Annars kan du ju bygga ihop en buck SMPS med nationals simple switcher. Och då är steget till batteri UPS inte långt.
Kan du inte avgöra själv så fota en skarp bild och lägg upp. Tänk dock på 700px bredds regeln när. En länk är bäst

Fotot måste vara skarpt nog att kunna läsa koderna på chipen.
Och det är alltid frågan om ett visst risktagande..
Annars kan du ju bygga ihop en buck SMPS med nationals simple switcher. Och då är steget till batteri UPS inte långt.

Jag tackar så mycket för svaren och ska kolla upp hur matningen till elektroniken ser ut inne i routern. 

Så nu har jag öppnat routern och tagit ett par bilder. Dock kan jag inte tyda huruvida strömförsörjningen är linjär eller switchad.
(Router D-Link DI-524 specad 7.5 V /blueint)
Den första bilden här visar kretskortet precis runt matningskontakten (den orangea):

Här är en bild över hela kretskortet:

Till sist en bild vid den enda drossel jag kan se:

Jag hoppas de bilderna räcker för någon kunnig att avgöra om det är möjligt att mata routern med 12 Volt istället för 7.5 Volt.
(Router D-Link DI-524 specad 7.5 V /blueint)
Den första bilden här visar kretskortet precis runt matningskontakten (den orangea):

Här är en bild över hela kretskortet:

Till sist en bild vid den enda drossel jag kan se:

Jag hoppas de bilderna räcker för någon kunnig att avgöra om det är möjligt att mata routern med 12 Volt istället för 7.5 Volt.
Kretsen på sista bilden uppe till höger verkar vara en MP-1410. Här finns databladet.
Från första sidan:
-Wide 4.75 to 15V operating input range
Dock får någon annan gärna bekräfta att det är så.
Vore dumt att bränna routern!
Från första sidan:
-Wide 4.75 to 15V operating input range
Dock får någon annan gärna bekräfta att det är så.
Vore dumt att bränna routern!
Router D-Link DI-524 @ 7.5 V
PCB översiktsbild:

PCB runt den orange DC ingången:

Trolig SMPS del:

Finner det också troligt att det är MP1410 (.pdf) (U9) som hanterar kraftförsörjningen.
"Wide 4,75 to 15V operating input range" => Om apparaten endast använder 3,3V är det än mer sannolikt.
Finns en induktans nedanför MP1410 (U9) kallad L1, och en till vänster kallad L2. Vill man kolla vilken som används av MP1410 kan man mäta upp switchfrekvensen på 380 kHz.
Lustig design med nätdel på motsatt sida om DC-ingången..
PCB översiktsbild:

PCB runt den orange DC ingången:

Trolig SMPS del:

Finner det också troligt att det är MP1410 (.pdf) (U9) som hanterar kraftförsörjningen.
"Wide 4,75 to 15V operating input range" => Om apparaten endast använder 3,3V är det än mer sannolikt.
Finns en induktans nedanför MP1410 (U9) kallad L1, och en till vänster kallad L2. Vill man kolla vilken som används av MP1410 kan man mäta upp switchfrekvensen på 380 kHz.
Lustig design med nätdel på motsatt sida om DC-ingången..

Jag tackar jag för era svar igen. 
Får se imorgon om jag bygger om en nätadapter till att strömförsörja både routern och bredbandsmodemet på 12 Volt. Givetvis en med tillräckligt ström för att klara båda.
Jag tänkte också på en sak. Om man antar att SMPS-delen på routern är 80% effektiv eller liknande, så borde man ju kunna se strömmen minska som routern tar om man matar den med 7,5 Volt och sedan ökar spänningen långsamt mot 12 Volt. Om strömmen inte minskar motsvarande att den totala effekten ska bli nästan samma så är ju något fel och jag kanske ska låta routern leva på 7,5 Volt då.
blueint: Det är inte bara lustigt att nätdelen sitter på motsatt sida av DC-ingången, wifi-delen verkar ju också sitta på fel sida, vilket gjort att man har blivit tvungen att dra en relativt lång antennkabel ovan pcb. Jag skulle gissa på att detta dock beror på att kortet i routern är en senare revision än chassit som antagligen är lika dant som den första revisionen.

Får se imorgon om jag bygger om en nätadapter till att strömförsörja både routern och bredbandsmodemet på 12 Volt. Givetvis en med tillräckligt ström för att klara båda.
Jag tänkte också på en sak. Om man antar att SMPS-delen på routern är 80% effektiv eller liknande, så borde man ju kunna se strömmen minska som routern tar om man matar den med 7,5 Volt och sedan ökar spänningen långsamt mot 12 Volt. Om strömmen inte minskar motsvarande att den totala effekten ska bli nästan samma så är ju något fel och jag kanske ska låta routern leva på 7,5 Volt då.
blueint: Det är inte bara lustigt att nätdelen sitter på motsatt sida av DC-ingången, wifi-delen verkar ju också sitta på fel sida, vilket gjort att man har blivit tvungen att dra en relativt lång antennkabel ovan pcb. Jag skulle gissa på att detta dock beror på att kortet i routern är en senare revision än chassit som antagligen är lika dant som den första revisionen.
Exige, Du har rätt angående ström-vs-spänning. Men frågan är om du hinner mäta något i tid ifall det är ett problem. Men en åtgärd är isåfall strömbegränsning med ett labagg. Är det linjär reglering kommer strömmen att vara konstant oavsett spänning. Det är okej så länge regulatorn klarar att göra sig av med effekten.
Sen har dock D-Link ofta problem med att deras apparater blir för varma pga dålig kyllösning
, men detta gäller oftast dom komplexa IC chipsen.
Sen har dock D-Link ofta problem med att deras apparater blir för varma pga dålig kyllösning

Vad har du använt för mätinstrument för att komma fram till detta? Hur mycket beräknar du kunna spara på att driva båda på samma adapter?Exige skrev:Hej jag håller på att städa lite hemma och samtidigt så kollar jag över hur mycket effekt vissa saker tar. Jag blev då lite förvånad när jag såg att routern och bredbandsmodemet tillsammans tog ca 25 Watt.
Du känner väl till skillnaden på skenbar och aktiv effekt samt svårigheten att mäta den senare?
Beror också på om man mäter på AC eller DC sidan.. 

Och samtidigt ratta på el-elementet lite extra.Exige skrev: På så sätt borde jag ju spara tomgångseffekten i en adapter extra?