Konstant effekt?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Henry

Konstant effekt?

Inlägg av Henry »

Har 50V och vid en kortslutning vid jag ha ut som max 32A på utgången men ändå samtidigt 50V. Konstant ström ger ju en del av detta men det regleras ju genom att spänningen sänks vilket då inte fungerar och vid konstant spänning regleras ju inte strömmen utan mha extra komponenter så då får det väl mer bli konstant effekt?

Har än så länge inte fått ihop detta på annat sätt än helt enkelt en resistans i serie som får reglera strömmen och bränna bort överskottet då spänningen inte blir mer än ca 50V. Så antingen det eller en konstlast kopplad så den agerar konstant resistans som får bränna effekt, är lättare med så man reglera exakt. Tänkte om det kanske fanns något annat sätt för detta men kan inte direkt komma på något just nu.
sodjan
EF Sponsor

Re: Konstant effekt?

Inlägg av sodjan »

> Har 50V och vid en kortslutning vid jag ha ut som max 32A på utgången men ändå samtidigt 50V.

Det är komplett omöjligt om din "kortslutning" inte är ca 1,5 - 1,6 Ohm.
Men då är det ju igen "kortslutning"...

> men kan inte direkt komma på något just nu.

Det är tur det, det betyder att du förstår att det inte går... :-)
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Hehe nej det är sant på så sätt, jo kortslutning var lite hårt ord för det går ju som sagt förstås inte då. Vad jag menar är 32A som max vid 50V och om man just då har en resistans som är runt 1.5 ohm så får man inte ut mer än ca 32A och det är som jag ser det enda sättet att fixa detta på. Tänkte bara om någon kanske hade någon annan idé som jag inte tänkt på men tror detta är enda sättet.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

hm känns som något är helgalet i tanken, du har konstant spänning, du vill alltid ha den spänningen ut?
och strömbegränsa?
om du strömbegränsar så måste du sänka spänningen

men du kan göra det mellan din pryl och spänningskällan för att hålla spänningen uppe

en dum fråga bara så jag inte missat, det är likspänning?
med växelspänning kan man gå runt problemet på olika sätt
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Spänningen är inte reglerad men jag har som max 50V och vill ha så även när det som drar ström kommer upp till ca 32A men något skall göra att det inte går att dra ut mer än 32A men när så sker vill jag ändå ha kvar 50V. Så strömbegränsning genom att sänka spänningen vilket ju normalt görs är inte det jag är ute efter då jag ju förlorar effekt eftersom späningen sänks men jag vill ha fullt spänning även när det begränsar till runt 32A.

32A är vad jag kan ta ut för det är vad några mosfetar klarar som max och har blåst några pga avsaknaden av detta men göra detta utan att sänka spänningen. Kopplar jag helt enkelt bara en resistor i serie med det hela på 1.6 ohm så blir det så eftersom jag inte kan få ut en högre späning än 50V vilket gör att jag inte kan få ut mer än ca 32A oavsett men tänkte om det kanske fanns något annat sätt men det gör det ju helt enkelt inte men skadar inte att fråga.

Ja det är DC. Man kan dock göra en trafo så att den är strömbegränande men utan att den sänker spänningen vad jag förstått men det är inte direkt möjligt men denna trafo utan en massa jobb, med elektronik vet jag inte riktigt hur det går till men oavsett måste det vara DC i slutet.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Det finns bara ett sätt att göra det på. Det är att sänka spänningen när strömmen blir för hög. De kommer resultatet att bli med en resistor också, Men då kommer spänningen att gå ner även innan strömmen är för hög.

Vad är det för FET:ar? Har du hittat 32A i specen så är det nog lite mer du ska fundera på innan du kan räkna med att de håller.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

en fråga till, vad är det för slags last? motor , värmelement eller??

på en vanligt resistiv last måste du ju sänka spänningen för att minska strömmen

eller pulskvotsmodulera

jag förstår helt enkelt inte hur du tänker, men jag är seg i skallen idag
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Värsta scenariot: du kortsluter och har då 50V över begränsaren och 32A igenom den, detta ger en effekt på 1,6kW som ska kylas bort och nu börjar det likna en riktig fet kylvinge och ett antal transistorer för att fördela effekten. Dyrt och stort och varmt som skrutt blir det också.
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

Nu hänger jag inte med riktigt.
Det är väl lasten som drar 1,6kW, inte begränsaren?
ie
EF Sponsor

Inlägg av ie »

Vid kortslutning har du ingen effekt vid förbrukaren.
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Men då kommer spänningen att gå ner även innan strömmen är för hög.

Jo visst är det så det är enklast trots allt. Men det är inte mycket att be för oavsett så det får förstås bli något av detta, resistans i serie är bra enklare men det begränsas hela tiden vilket jag inte vill så det får förstås bli med att sänka spänningen när det väl behövs.

Det är en induktv värmare som i vissa fall vida överstiger 32A vilket får mosfetarna att lämna in då jag inte har någon begränsing just nu. Men vid den frekvensen den arbetar med så håller mosfetarna egentligen för en hel del mer än 32A men 32A är om något skulle hända så bara en blir ledande utan att switchas för då håller de för runt max detta så det är därför jag vill hålla mig runt det.

men jag är seg i skallen idag

Det var jag med innan idag, ohms lag går inte att bryta hur mycket man än vill.

Det är inte 1,6KW som jag vill kyla bort detta vill jag ha in i den induktiva värmaren så en resistans i serie på 1.6ohm är inte så bra för att begränsa nej, blir förstås strömbegränsing genom spänningsminskning i stället.

Men tack alla ändå!
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

ie skrev:Vid kortslutning har du ingen effekt vid förbrukaren.
Aha, jag trodde det var förbrukaren som var kortslutningen.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Ja det är det ju. Men då är det ingen effekt i den.
Skriv svar