Ytspeglar är precis som vanliga speglar, men med den skillnaden att ljuset reflekteras på ytan.
Om du tittar på en vanlig spegel så ser du att den reflekterande ytan sitter bakom en glasskiva.
Idén med lysdioder är nog inte dum alls.
Du har några gånger skrivit att du skulle behöva känsligare LDR'er:
En liten detalj är att LDR'er eller fototransistorer inte bara ser ljuset från lysdioderna eller lasern.
De ser ju även ljuset i rummet. För att lösa det så låter man lysdioderna blinka väldigt fort och sätter ett
filter (högpassfilter) vid fototransistorn (eller LDR'erna) så att de bara bryr sig om ljus som blinkar med rätt frekvens.
Det är därför som din TV bara bryr sig om fjärrkontrollen och inte ljuset från rummet.
Så länge du har tillräckligt svagt ljus i rummet så behöver du kanske inte bryr dig om det, men nu vet du iallafall.
"fast jag vill ju egentligen att det första lösningen ska funka"
Vem vill inte det.

Men man måste vara beredd på att ändra i sina projekt.
Det är ju inget som automatiskt börjar fungera utan att man behöver ändra något.
Du kan ju alltid testa med lysdioder. Det betyder ju inte att du är låst till dem resten av livet.
Hade det varit mitt projekt så hade jag nu funderat över sättet som laserljuset sprids.
Jag hade ställt mig frågor som "Bromsar glasskivorna ljuset för mycket?" och isåfall: "Hur skulle jag behöva montera speglarna om jag väljer metoden med ytspegel och motor?"
Jag hade även testat ifall det skulle fungera med fototransistorer och hur man isåfall får ljuset från lasern att träffa rätt.
Men det första jag skulle testa var att sätta förstärkare vid varje LDR (eller fototransistor) och låtit ljuset blinka, som jag beskrev tidigare i inlägget.