4xAA -> 7805 -> USB. Går ej att ladda telefon.

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
kankki

4xAA -> 7805 -> USB. Går ej att ladda telefon.

Inlägg av kankki »

Jag är en nybörjare. Jag tänkte fixa ihop något enkelt. Så jag byggde ihop denhär "Nöd-telefonladdaren" med ficklampa. Behändig när man går och tältar :) Den går på 4 seriekopplade AA batterier som ger tillsammans ut 6v.
Bild
^Fula dremmelhål. Jag vet! Jag har tänkt täcka över locket med något snyggt tyg eller nåt.
Bild
^Ficklamps LED:en är förvånansvärt ljus.
Bild
^ Förlåt mig för den downright FÖRFÄRLIGA kabelhärvan. Jag fick inte tag på något experimentkort :doh:

Problemet är att jag kan koppla in t.ex. en minneskortläsare, men när jag kopplar in min iPhone så får jag ingen reaktion. :humm:
Bild
Jag mätte USB porten och den gav ut typ 4.95v. Kan någon säga vad problemet kan vara? Här är (det handritade ;), orkade inte göra det i Eagle) kopplingsschemat.

Bild

Så, bottom line: Varför kan jag inte ladda min iphone med denna?

Tack i förhand!
victor_passe

Re: 4xAA -> 7805 -> USB. Går ej att ladda telefon.

Inlägg av victor_passe »

Det minimala spänningsfallet en 7805 kan ha är ca 2V.
alltså måste Vin minst vara 5+2V 0ch 7>6 så det går inte.

Du får använda en LDO spännings regulator, alltså en regulator som var spänningsfall på max ca 0,6V.
Användarvisningsbild
kankki

Inlägg av kankki »

Aha. Jag kan ju alltid byta till 5xaa batterier eller helt enkelt ett 9v batteri. Tack för svaret!
Lidning

Inlägg av Lidning »

Tänk på att en iphone inte nöjer sig med enbart 5volt, ska tydligen till något på data+ och data- innan den sätter igång å laddar..

Googlade lite på diy iphone charger å hittade denna.
Kanske kan vara till din hjälp.

http://tzywen.com/modules.php?name=News ... le&sid=696

Mvh Dan
Nerre

Inlägg av Nerre »

En enhet ansluten till USB får inte ta mer än 100 mA om den inte har "frågat" och "fått lov". Eftersom din laddare inte har någon USB-kommunikation så kan telefonen inte be om att få ta ut mer ström, och då gör den inte det. Och eftersom den antagligen behöver mer än 100 mA för att ladda så laddar den inte.

Många tillverkare har löst det genom att ha ett "trick" som talar om för telefonen att den är ansluten till en laddare och inte bara en USB-port som inte svarar. Tyvärr har olika tillverkare olika "trick". Det kan vara en viss resistans mellan data-pinnarna eller nåt liknande.

Jag har en Zen Vision M som kan laddas via USB, men om jag inte har installerat drivrutinen i datorn så laddar den inte ansluten till dator. Som tur är har dongeln förutom USB och A/V-out även ett jack för 5 V DC in. Så jag har helt enkelt gjort en sladd med USB-kontakt i ena änden (som kopplas till en laddare) och en DC-plugg i den andra.
Användarvisningsbild
kankki

Inlägg av kankki »

Äsch då. Hm. Kanske det ändå går att ladda en gammal Nokia med den.

Eller så kanske jag gör en MK2 någon gång, med de där resistorerna till data pinnarna.

Tack för alla (snabba) svar!
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

glöm 9v batteri med, dom har inte strömkapacitet som räcker
onilsson

Inlägg av onilsson »

Du verkar ha kopplat lite fel enligt ditt kopplingsschema..
USB har plus och jord på de två yttersta pinnarna och data på de två i mitten, däremot stämmer ju dina färger så du kanske bara har ritat dem i en annan ordning än de sitter i verkligheten?

Dessutom får du ju ström till minneskortläsaren, så det är kanske rätt kopplat, om en av datapinnarna inte förbinds med jord någon annan stans..

En liten mindre detalj också: motståndet efter "ficklamps-lysdioden" är ritad som en säkring..
Användarvisningsbild
kankki

Inlägg av kankki »

^Jo ja ritade pin:arna i fel ordning :P Det där ficklampsdiods motståndet glömde jag rita till först, och jag kunde ju inte sudda när jag ritat med tusch :p
Skriv svar